نسخه چاپی

علوی بروجردی:

در اسلام روایاتی در تایید نوروز وجود دارد

با سنتهای مردم درگیر نشویم این بی سلیقگی است كه بعضیها در مقابل آداب و رسوم ایستادگی می كنند، كه اصلا نوروز از نظر اسلام و ما رسمیت ندارد.

به گزارش نما به نقل از شفقنا، تولیت مسجد اعظم قم در آخرین جلسه درس خارج فقه خود در سال ۹۵ با اشاره به فرارسیدن سال جدید شمسی اظهار داشت: ایام عید نوروز است و ایام تعطیلات مربوط آن، آقایان مسافرت تشریف می برند پیش خانواده، پدر، مادر و اقوام و …. از قبل هم مرسوم بوده که افراد سعی می کنند سال نو را در کنار بزرگترها و خانواده شان باشند. این سنت خوب و حسنه ای است، این را نفی نکنید. برای مردم نگوییم این کار جم و جمشید و زردتشت و اینها هست.

او افزود: نوروز از قبل از اسلام بوده و از زمان زردتشت مانده است ولی نباید عید نوروز یا امثال اینها را به زردتشتیت ارتباط داد؛ درست است که ما در اسلام نوروز نداریم نه اینکه اسلام نوروز را نفی کند، نه، مقصود این است نوروز عید اسلامی نیست و اعیاد اسلامی ما غدیر و فطر است و نوروز جزء آن اعیاد اسلامی نیست. اما عید نوروز سنتی است که از قبل از اسلام مانده است.
بیان کرد: می دانیم بسیاری از سنتهایی که در زمان جاهلیت بود و سنتهای خوبی بودند، پیغمبر اکرم (ص) در اسلام نگه داشتند و بر آنها تاکید کردند. امیر المومنین (ع) در عهد نامه مالک اشتر بر حفظ سنتهای خوب تأکید دارند.[۱] روایاتی هم بر تایید نوروز نقل شده، مانند روایتی که از امام جعفر صادق (علیه السلام) نقل شده نظر مبارکشان حفظ همین سنتهای خوب بوده است امام (علیه السلام) می فرماید: … در روز عید نوروز با پاکیزه‌ترین لباس باشید و با عطر خود را معطر کنید.

ایران باستان کشوری یکتا پرست، موحد و متمدن
او در ادامه عنوان کرد: ایرانیان خدا پرست و موحد بودند، لذا اینها با جاهلیت عرب تفاوت می کنند. خیلی از ایرانیان موحد بودند بعد از حمله مسلمانان هم، مقابل اسلام گردن کج کردند یعنی اسلام با زور وارد ایران نشده است. در جنگها بین ایرانیان و مسلمانان، مانند جنگ نهاوند و غیره را ببینید شاپور ذوالاکتاف که پادشاه مقتدری بوده ـ تاریخ را مطالعه کنید که چرا به او ذوالاکتاف گفتند، اینها با فشار سربازهایشان را درمقابل مسلمانان نگه می داشتند ـ، با وجود اینکه مسلمانان امکانات و تجهیزاتی نداشتند، اما ایرانیان تسلیم می شدند. سربازهای ایرانیان با روی باز اینها را پذیرفتند. آنهایی که تاریخ را دقیق بررسی می­کنند به این نتیجه می­رسند نه تنها با روی باز پذیرفتند، بلکه ایرانیان پای اسلام هم ایستادند. با اینکه حکومت و خلافت دست آنهای دیگر بود، اما نام علی در اینجا درخشش گرفت، ایرانیان گردنی که مقابل پیغمبر کج کرده بودند تا آخر، این گردن را در مقابل اهل بیت و تا حالا نیز کج نگه داشته اند، تا حالا این مردم در خدمت اسلام و اهل بیت بوده اند، این مردم را رها نکنیم از نظر دور نداریم.



آداب و سنت‌ های خوب نوروز
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: از سنتهای خوب نوروز این است که مردم، نو می شوند، خانه ها، زندگی ها و لباس هایشان را به هر سختی شده، نو تهیه می کنند. به دیدن بزرگان، اقوام و خویشاوندان، و به دیدار و خانه های هم دیگر می روند از هم پذیرایی می کنند و خانواده ها در کنار هم می نشینند؛ این اشکالی ندارد. بی خود بی سلیقه گی نکنیم، در مقابل این حرکت مردم که یک امر طبیعی و خود جوش است پافشاری نکنیم. از وقتی ما چشم باز کردیم و در سن طفولیت و بچه که بودیم مردم یک ماه مانده به عید نوروز خانه تکانی را شروع می کردند.



نوروز عید ملی
او ادامه داد: در حین تحویل سال نو دعای یا مقلب القلوب والابصار … می خوانند، با سنتهای مردم درگیر نشویم این بی سلیقگی است که بعضیها در مقابل آداب و رسوم ایستادگی می کنند، که اصلا نوروز از نظر اسلام و ما رسمیت ندارد. بله اسلام اعیاد خاصی مانند فطر و غدیر و … دارد، اما ما روایاتی داریم که ائمه اطهار به نوروز بها داده اند، نه از باب اینکه عید اسلامی است، بلکه از باب اینکه سنت خوبی است. نوروز برای مردم عید است به قول آقایان عید ملی است. سنتی است قبل از اسلام بوده ما مخالفت نداریم خودمان هم به آن ملتزم می شویم، عملاً هم ملتزم هستیم و بزرگان هم این واقعیت را پذیرفتند، چرا که درسهای حوزوی را هم تعطیل می کنند و بزرگان پیام می دهند. ما در این جهات در مقابل مردم ایستادگی و مقابله نکنیم. یک عده بی سلیقه ایستادگی می کنند که می گویند، ما عید نوروز نداریم.


عید نوروز؛ ارمغان آور شادی و شادمانی
علوی بروجردی اضافه کرد: مردم یک چند روزی بهانه ای دارند شاد باشند و بهانه ای هست هم دیگر را ببینند. ایام نوروز فرصتی است با خانواده به سفر بروند حالا چه زیارت باشد چه تفریح، این کار بدی نیست این یک سنت حسنه ای هست و هیچ مشکلی ندارد. در روایات ما تاکید بسیار بر صله رحم داریم، و این مهم در نوروز محقق می­شود. ما هم تشویقشان بکنیم بر صله رحم. چه بهتر با این عقاید مردم با این سنتهای مردم درگیر نشویم. شما روز سیزده که به عنوان روز طبیعت نام گذاری شده، ببینید، در قم پرنده پر نمی زند، قم مرکز اهل بیت این واقعیت است. بله نحسی روز سیزده امر معقولی نیست، اما حالا به عنوان روز طبیعت مردم به طبیعت و بیرون از شهر می­روند. خوب است چه اشکالی دارد. من فقط یک سال یادم هست که سیزده بدر به هم خورد آن سال فوت مرحوم آیت الله بروجردی بود. آیت الله بروجردی روز دهم فروردین از دنیا رفت، سیزده فروردین روز سوم آیت الله بروجردی بود. شهر قم تعطیل بود، اما جمعیت در شهر جایی نرفت. من یادم هست آن سال بعضی ها از تهران می آمدند، می گفتند اطراف شهر هم هیچ خبری نبود، مثل اینکه سیزده بدری هم نبوده. کسی هم به آنها نگفته بوده، هیچ کس هم اعلام نکرده بود امسال به احترام آیت الله بروجردی سیزده بیرون از شهر نروید؛ خودشان تعطیل کردند.



وظیفه شناسی و مسئولیت پذیری مردم
او ادامه داد: چند سال گذشته که محرم مقارن با ایام نوروز شده بود، شب بیستم ماه صفر مصادف با عید نوروز بود، من یادم هست تمام هیئات مجلس داشتند از ما دعوت کرده بودند من مقید بودم در آن شب بعضی از این هیئات را شرکت کنم در آنجا دیدم جمعیت هیچ نسبت به شبهای دیگری که ما دیده بودیم تغییر نکرده است. سوال کردم: امشب جمعیت کمتر نشده است. گفتند: نه بلکه بیشتر هم شده، چون قمی­هایی که بیرون از شهر زندگی می­کنند، هم آمده اند. این مردمی که خودشان اینقدر شعور دارند که محرم را مقدم می­دارند به نوروز و با لباس مشکی عید برگزار کردند، روضه­هاشان را تعطیل نکردند، سینه زنی­هاشان را تعطیل نکردند. ایام نوروز خوشان تشخیص می­دهند ما نمی­خواهد برای آنها وظیفه تعیین کنیم. گاهی از اوقات آنها ما را به حرکت در می­آورند من گفته­ام اول محرم که می شود، اگر ما هم یادمان نباشد و ما هم نخواهیم کاری بکنیم و اگر در خانه نشسته باشیم و اگر در خانه را بسته باشیم، این مردم از همان شب اول محرم پرچم عزا در دستشان هست و راه می افتند. ما مردم را وادار نمی کنیم، مردم دارند ما را همراه خودشان می کشانند، با این مردم خیلی درگیر نشویم و مقابله نکنیم. عید نوروز عید بدی نیست ما هم همراهی کنیم وقتی آنها تبریک می گویند، جواب تبریکشان را بگوییم؛ ما هم به آنها تبریک بگوییم و از مردم فاصله نگیریم. مراجع هم اینطور بوده اند، مقابله نمی کردند من یادم هست و دیده بودم مراجع می نشستند، روز عید نوروز آیت الله بروجردی جلوس داشتند، مردم می آمدند تبریک می گفتند و از ایشان دشت می گرفتند. بنابراین یک قدری در این جهات اعمال سلیقه کنیم این که مردم خیال کنیم کل سنتهایشان را کنار بگذارند اینطور نیست. در آن جهات مذهبی که لازم هست مردم اینطور جلو می آیند کار خلاف شرع که نیست.



مبارکی مقارنت عید نوروز با ولادت صدیقه کبری (سلام الله علیها)
تولیت مسجد اعظم قم یادآور شد: در این چند روز چهره مردم عوض می شود، لبخند به لب­های مردم می آید. ما هم در کنار آنها و همراه آنها این لبخند را داشته باشیم. ما هم در کنار آنها این شادی را حفظ کنیم؛ مخصوصاً امسال که مقارن شده است عید نوروز با ولادت حضرت صدیقه کبری (سلام الله علیها) ولادت صدیقه کبری عید بزرگی برای پیغمبر خدا رسول اکرم بوده است. انا اعطیناک الکوثر عیدی است که برای پیغمبر برکت آورد و این برکت تا به امروز مانده است.

او گفت: امیدواریم که خداوند این عید سعید را عید ولادت بانوی بزرگ اسلام صدیقه کبری عصمت کبری بر همه مسلمین بر همه شیعیان و بر همه ارادتمندان و دوستداران حضرتش مبارک کند و سال نو و نوروز را سال مبارکی برای همه مردم قرار بدهد در این سال انشاء الله ما شاهد گشایش و فرج برای عامه شیعه برای مردم ایران این مردم نجیب این مردم فداکار این مردم با اخلاص این مردمی که جنگ می­شود آنطور خون می­دهند عاشورا می شود اینطور به خیابان­ها می­آیند فاطمیه می­شود اینطوری عزاداری می کنند این مردم که انصافاً خیلی باید ارزش روی آنها گذاشت.

علوی بروجردی در پایان اظهار کرد: امیدوارم که خداوند انشاء الله به آبروی محمد و آل محمد و به آبروی حضرت ام البنین که خیلی قیمت دارد و به آبروی زاده ام البنین حضرت ابوالفضل العباس و به آبروی برادران حضرت ابوالفضل العباس که هیچ اسمی از آنها نیست اما آنها چطور در کربلا مظلومانه و غریبانه به شهادت رسیدند خداوند فرج و گشایشی در همه شئون برای عامه شیعیان و برای همه شما عزیزان مقدر بفرماید، مخصوصاً گشایش و فرجی برای این مردم نجیب ایران که در همه حال در کنارمان بودند، جنگ بود در کنارمان بوده اند، کمبود و گرانی بود در کنارمان بوده اند، خدایا گشایش و فرجی عاجل و کامل و شامل برای این مردم مقدر بفرما.

پی نوشت:
[۱] . امام علی(ع) اینگونه به مالک توصیه می فرماید: “… ای مالک آداب پسندیده ای را که بزرگان این امت به آن عمل کرده و ملت اسلام با آن پیوند خورده و رعیت با آن اصلاح شده بر هم مزن، و آدابی که به سنت های خوب گذشته زیان وارد می کند پدید نیاور.

۱۳۹۵/۱۲/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...