نسخه چاپی

انتقاد سیدمصطفی میرسلیم از نحوه استفاده از نفت خام:

قدرناشناسی قطعی از نعمت خدادادی+ فایل صوتی

عکس خبري -قدرناشناسي قطعي از نعمت خدادادي

آنچه كمتر بدان توجه شده است یا عمداً به فراموشی سپرده شده این است كه نفت و گاز، سوخت نیستند بلكه مواد اولیه محصولات میانی و كالاهای با دوام‌اند و سوزاندن نفت و گاز بدترین استفاده از آن و قدرناشناسی قطعی از آن محسوب می‌شود.

به گزارش نما ،با توجه به سالروز ملی شدن صنعت نفت، مهندس سیدمصطفی میرسلیم نامزد دوره دوازدهم ریاست جمهوری انتقاد خود را  نسبت به نحوه استفاده از نفت خام، این نعمت خدادادی به شرح زیر مطرح کرد:
ملی شدن صنعت نفت هنگامی مطرح شد که اکتشاف و استخراج و انتقال و پالایش و فرآوری نفت و توزیع و فروش آن را انگلستان با نام شرکت AIOC مدیریت می‌کرد. قرار بود سرنوشت نفت و سپس گاز و تأثیرگذاری آن بر پیشرفت کشور در دست خودمان قرار گیرد و تدبیر شود و در برنامه‌های توسعه اقتصادی این مزیت نسبی جایگاه حقیقی خود را بیابد.
در 66 سال گذشته فعالیتها عمدتاً به گونه‌ای پیش رفت که مخازن ما با شدتی نه چندان صیانتی استخراج شود و با فروش نفت خام درآمدهای ارزی برای کشور تأمین شود و با پالایش نفت خام، فرآورده‌های مختلف مورد نیاز کشور تأمین و توزیع گردد که 90 درصد آن به شکل سوخت بوده است. آن هم سوختی که احتراق ناقص آن بویژه باعث آلودگی‌های شدید هوا در شهرهای بزرگ کشور شده است.
آنچه کمتر بدان توجه شده است یا عمداً به فراموشی سپرده شده این است که نفت و گاز، سوخت نیستند بلکه مواد اولیه محصولات میانی و کالاهای با دوام‌اند و سوزاندن نفت و گاز بدترین استفاده از آن و قدرناشناسی قطعی از آن محسوب می‌شود. بویژه، در سرزمین ایران امکانات خدادادی دیگری داریم که تمام انرژی مورد نیاز ما را می‌تواند تأمین کند مانند انرژی خورشیدی که متأسفانه هنوز جایگاه ناچیزی دارد.
هنوز این بینش در کشور غلبه دارد که عوائد نفتی، درآمد ملی است ونه سرمایه میهنی که متعلق به نسلهای امروز و آینده است. هنوز صیانت از این ذخائر  جایگاه بر حق خود را در استخراج و استفاده از نفت و گاز پیدا نکرده است. هنوز علیرغم 38 سال شعار دادن بودجه سالانه کشور بویژه برای مصارف جاری خود وابسته به نفت است و در بهترین حالات به آن با دید چاره‌جویی مشکلات اضطراری خود می‌نگریم. در حالی که این مهمترین مزیت نسبی مادی کشور باید در تمام زنجیره‌ بهره‌گیری از آن برای ایجاد اشتغال و تولید ارزش افزوده و حفظ سرمایه میهنی و تأمین نیازهای کشور چه در زمینه محصولات میانی و چه در تولید کالاهای نهایی قابل عرضه به بازارهای داخلی و منطقه‌ای و جهانی، به کار گرفته شود. وقت آن فرا رسیده است که به موضوع ملی شدن صنعت نفت با دید کاهش و حذف خسارتهای گذشته و کنونی و خصوصاً بازطراحی و ارتقاء جایگاه ضعیف 5 درصدی کاربردهای غیرسوختی و به ثمررساندن حق مزیت نسبی نفت و گاز اهتمام ورزیم و آن را همسو با سیاستهای اقتصاد مقاومتی کنیم.





۱۳۹۵/۱۲/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...