نسخه چاپی

كارگردان سینما در گفتگو با نما :

معلم همیشه پای اصول اخلاقی و حرفه ای سینما می ایستاد

عکس خبري -معلم هميشه پاي اصول اخلاقي و حرفه اي سينما مي ايستاد

رسول صدرعاملی كارگردان سینما گفت: معلم هیچگاه نگاه درون گروهی نسبت به سینما نداشت ،بلكه همیشه دید او بسیار آسیب شناسانه بود.

مراسم تشییع پیکر زنده یاد علی معلم از مقابل خانه سینمادر خیابان وصال برگزار و پیکر وی جهت خاکسپاری به خانه هنرمندان منتقل شد.
، در این مراسم جمع کثیری از مردم سینماگران و دوستان مرحوم علی معلم حضور داشتند و با خانواده علی معلم ابراز همدردی کردند.
رسول صدرعاملی کارگردان سینما درخصوص ویژگی های بارز معلم به خبرنگار نما گفت:زنده یاد علی معلم از آغاز دهه 60 همیشه در کنار سینما گران بود و در تمام این سالها همیشه سعی بر نقد منصفانه نسبت به سینماگران داشت.
وی هیچگاه نگاه درون گروهی نسبت به سینما نداشت ،بلکه همیشه دید او بسیار آسیب شناسانه بود.
تمام سر مقاله های او در مجله دنیای تصویر و در کل نوشته هایش دلسوزانه بود و در همه جا حضوری موثر داشت.
این کارگردان سینما افزود:لحظه ای که خبر فوت معلم را شنیدم بسیار شوکه شدم ،معلم را سالیان سال بود که می شناختم او به معنای واقعی کلمه عاشق سینما بود .امیدوارم که خداوند به خانواده اش صبر عنایت کند.
محمود گبرلو مجری و کارشناس سینما هم در خصوص ویژگی های منحصر به فرد مرحوم علی معلم به خبرنگار نما گفت: در درجه نخست علی معلم منتقد بسیار منصفی بود.
او سینما را بسیار عمیق می دید و در اصول سینما بسیار حرفه ای وحرف ، نظریات او برای سینما بسیار راهگشا بود.
قامت استوار و صدای گرم او به همراه نظریه پردازی های خلاقانه علی معلم را در زمره کارشناسان مجرب این حوزه قرار داده بود.
گبرلو تصریح کرد:او یک روزنامه نگار بود و از طریق رسانه ها با مخاطبین خودش ارتباط می گرفت ،معلم همیشه پای اصول اخلاقی و حرفه ای سینما می ایستاد.
جعفری جوزانی کارگردان سینمای کشور در این مراسم گفت: همه وجود علی معلم انرژی بود. او افق های دورتر را می دید و بسترسازی می کرد.
سینماگران از قلم او هراس داشتند .من ساعت ها مرگ علی معلم را باور نمی کردم و وقتی باورم شد فکر کردم، چرا علی؟ اگر بنا به رفتن باشد، ما باید برویم نه او. من یکی از عشاق علی معلم هستم. معتقدم ما نمی توانیم کاری که او کرد را انجام دهیم.
این کارگردان گفت:علی معلم، تاثیرگذارترین اهل قلم و اهل سینمایی بود که می شناسم.علی معلم به وسعت خود سینمای ایران بود و من هنوز می خواهم باور کنم که خبر مرگش شایعه است.
ما همیشه دیر می فهمیم که چه بزرگانی را از دست دادیم.
در پایان مراسم همچنین منوچهر شاهسواری تهیه کننده سینما به روی صحنه آمد و گفت:بدون امید و بدون ایمان، نا امیدی ورطه مهلکی است که ما را به خود می کشد و سینمای ایران با تمام فراز و نشیب هایش یادآور امید و ایمان است.
وی افزود:سپید پوشی، سپید مویی و سپید دلی علی معلم را دیدیم. او برای من تنها یک روزنامه نگار نبود، علی نرفته است.
او تازه آغاز کرده است و یقین دارم که هیچ چیز نمی تواند سینمای ایران را وارد شکاف کند. سینمای ایران مرهمی است برای همه شکاف ها و ایمان ها.
حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی گفت :این ضایعه را به همه و به ویژه همسر محترمشان تسلیت می گویم.علی معلم دو وجه داشت.بخشی در سینما بود و بخش دیگر مطبوعاتی بودن وی است.خیلی از سینماگران از مطبوعات به سینما رسیده اند اما او مطبوعات را رها نکرد . وی پایمردانه بر این راه ماند و جلوی خیلی از سختی ها ایستاد. امیدوارم خداوند منان روح علی معلم را قرین رحمت نماید.
جمشید مشایخی، سعید راد، مسعود جعفری جوزانی، فرهاد توحیدی، علیرضا تابش، منوچهر شاهسواری، جواد نوروزبیگی، حبیب رضایی، عبدالله اسکندری، رضا ناجی، داریوش فرهنگ، علیرضا خمسه، حسن فتحی، محمد مهدی حیدریان( رییس سازمان سینمایی)از جمله هنرمندان و مسئولین حاضر در این مراسم بودنند.
گفتنی است علی معلم، مدیر مسئول و سردبیر نشریه دنیای تصویر، بنیان گذار جشن سینمایی تلویزیونی حافظ، مدرس، مجری و برنامه ساز و تهیه کننده سینما در سن 54 سالگی و در پی حمله قلبی، دار فانی را وداع گفت.
وی در سال 1341 در دامغان متولد شد. در رشته ی سینما تحصیل کرد، در دهه شصت فعالیت مطبوعاتی خود را آغاز کرد و در سال 71 با تاسیس ماهنامه «دنیای تصویر» فصل تازه ای را در مطبوعات و رسانه های سینمایی رقم زد.
محمد مهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی نیز در گفتگو با خبرنگار نما، درباره فقدان علی معلم گفت: خدا رحمت کند علی معلم را ،ایشان از کارشناسان خبره و منتقدین به نام سینمای ایران بود که از خبر درگذشت وی بسیار متاثر شدیم ،به هر حال معلم سرمایه ای بزرگ برای سینما بود که از دست رفتن ایشان لطمه ای بزرگ است.

۱۳۹۵/۱۲/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...