نسخه چاپی

حفظ سلامتی با اصلاح سبك زندگی نوروزی

عکس خبري -حفظ سلامتي با اصلاح سبک زندگي نوروزي

شیرینی‌های نوروزی معمولا چند ساعت یا حتی چند روز روی میز باقی می‌مانند؛ بنابراین شیرینی‌های ‌تر برای پذیرایی در نوروز مناسب نیستند و روی شیرینی‌های خشك و تنقلات نیز باید با پوشش مناسب پوشانده شود تا گرد و خاك، آن‌ها را آلوده نكند.

دکتر غلامرضا کردافشاری- حفظ سلامت در ایام نوروز و آغاز توأم با شادی و نشاط فعالیتهای کاری سال جدید پس از اتمام تعطیلات از اهمیت ویژهای برخوردار است؛ زیرا اگر حتی یکی از اعضای خانواده در این روزها به دلیل رعایتنکردن اصول حفظ سلامتی، بیمار شود، سرور و شادی این ایام به کام تمام خانواده تلخ میشود.
صبحانه یکی از مهمترین وعدههای غذایی است که نقش ویژهای در حفظ سلامت افراد دارد. افراد شاغل ممکن است در طول روزهای کاری به علت کمبود وقت و... صبحانه مناسبی مصرف نکنند؛ اما تعطیلات نوروز زمان مناسبی است که میتوان از فواید مصرف این وعده غذایی مهم بهره برد. توصیه میشود در وعده صبحانه از عسل طبیعی یا مرباهایی مانند مربای به، بالنگ و سیب بدون شیرابه آن به همراه نان برشته، زرده تخم مرغ آب پز عسلی، مویز و بادام استفاده شود که هم مقوی هستند، هم هضم راحتی دارند و نیز معده و بدن را تقویت میکنند.
در ایام نوروز افراد ناگزیرند برای دید و بازدید در طول یک روز به خانههای متعددی مراجعه کنند؛ بنابراین لازم است از پرخوری و روی هم خوری غذاها، آجیل، شیرینی و تنقلات، چای و میوه خودداری کنند. مصرف بیرویه شیرینی و تنقلات بهخصوص در کودکان در مدت دو هفته تعطیلات نوروز میتواند باعث بروز مشکلات جدی و بیماریهای گوارشی در آنها شود. پس از مصرف شیرینی و شکلات حتما به مسواکزدن دندانها توجه شود تا سلامت دهان و دندان در این ایام به مخاطره نیفتد.
شیرینیهای نوروزی معمولا چند ساعت یا حتی چند روز روی میز باقی میمانند؛ بنابراین شیرینیهای تر برای پذیرایی در نوروز مناسب نیستند و روی شیرینیهای خشک و تنقلات نیز باید با پوشش مناسب پوشانده شود تا گرد و خاک، آنها را آلوده نکند.
استفاده از آجیل مانند بادام، پسته و فندق به حد اعتدال در نوروز مناسب است؛ اما باید توجه شود که حتیالامکان آجیل را خام و تازه و با پوست تهیه کنید و در موقع مصرف به میزان مورد نیاز آنها را از پوست خارج کنید. آجیل مغزشده که به مدت طولانی مانده باشد، خواص غذایی خود را از دست میدهد. به علاوه ممکن است قارچ و کپک در آجیل مانده رشد کند و مصرف آن باعث ایجاد بیماری شود. بهتر است در یک وعده از یک نوع آجیل مثلاً فقط پسته یا فقط بادام و... به مقدار متناسب استفاده کرد، از مصرف مخلوط آجیل باید پرهیز تا هضم مناسبی در بدن ایجاد شود.

* استاد دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران

۱۳۹۶/۱/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...