نسخه چاپی

نفت بر سر عربستان چه آورد؟

از ماه اكتبر سال 2014 عربستان سعودی سیاست متفاوتی را در قبال بازار نفت در پیش گرفت و حاضر نشد در راستای حفظ بهای نفت، سطح تولید نفت خام خود را كاهش دهد كه این اقدام در درجه اول باعث وارد شدن خسارات زیادی به اقتصاد این كشور شده و عربستان را با كسری بودجه مواجه كرد.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری میزان،از ماه اکتبر سال 2014 عربستان سعودی سیاست متفاوتی را در قبال بازار نفت در پیش گرفت و حاضر نشد در راستای حفظ بهای نفت، سطح تولید نفت خام خود را کاهش دهد که این اقدام در درجه اول باعث وارد شدن خسارات زیادی به اقتصاد این کشور شده و عربستان را با کسری بودجه مواجه کرد.

عربستان در راستای حفظ سهم خود در بازار جهانی نفت، و همچنین برای وادار کردن کشورهای عضو و غیر عضو اوپک برای کاهش سطح تولید نفت، میلیاردها دلار از سرمایه خود را در این راه صرف کرده است.

این اقدامات دولت عربستان ضرر زیادی را به اقتصاد این کشور وارد کرده و برخی از ارزیابی‌ها کسری بودجه عربستان در پی این اقدام را تا 100 میلیارد دلار ارزیابی کرده‌اند.

صندوق بین المللی پول نیز رشد اقتصادی عربستان سعودی را برای سال 2016 با کاهش برآورد کرد و در همین حال، به دلیل سیر نزولی قیمت جهانی نفت که از سال 2014 کلید خورد، عربستان سعودی به عنوان کشوری که بیش از 90 درصد درآمد خود را از طریق فروش نفت تامین می کند، با ضربه جدی به بدنه اقتصادی خود روبرو شد.

براساس برآورد صندوق بین المللی پول، کسری بودجه عربستان سعودی در سال‌ 2015 معادل 14 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور بوده و رشد اقتصادی این کشور در سال 2016 میلادی 1.2 درصد کاهش یافته است.

به گفته مسئولان صندوق بین المللی پول، کسری بودجه دولت این کشور باعث می شود که استفاده از ذخایر ارزی بیشتر شود و در نهایت این امر منجر به کاهش جدی در منابع ارزی عربستان سعودی می‌شود.

همچنین مسئولان عربستان سعودی به دلیل کسری موجود در بوجه خود به مالیات وضع کردن، قطع یارانه ها و خصوصی سازی سازمان‌های دولتی به منظور رونق بخشیدن به اقتصاد خود روی آورده اند.

علاوه بر این عربستان بودجه سال 2017 را بر اساس نفت 55 دلاری بست و هزینه های بخش نظامی را 7 درصد کاهش داد.

مقامات سعودی مفصل ترین لایحه بودجه تاریخ این کشور را ارائه کرده اند تا شهروندان و سرمایه گذاران را متقاعد سازند که آنها در خصوص طرح ترمیم بودجه و قطع وابستگی اقتصاد این کشور به نفت جدی هستند.


پیش بینی ها حاکی از آن است در صورتی که قیمت نفت در همین حد پایین باقی بماند میزان کسری بودجه عربستان سعودی به 50 درصد کل تولید ناخالص داخلی اش خواهد رسید.

عربستان برای مقابله با کسری بودجه، به کاهش یارانه های دولتی روی آورده است و در نخستین اقدام قیمت آب و برق و سوخت را افزایش داده است. قیمت بنزین در عربستان سعودی اکنون حدود 40 درصد افزایش یافته است.

۱۳۹۶/۱/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...