نسخه چاپی

ترب و 20 فایده شگفت انگیز

ترب یا تربچه كه عضو رایج و محبوب سالاد شما است، در واقع یك ریشه‌ی خوراكی است و مزه‌ای تند یا شیرین و مقدار زیادی آب دارد. ترب می‌تواند سفید، قرمز، بنفش یا سیاه باشد، و به لحاظ شكل ممكن است، گرد یا استوانه‌ای شكل و دراز باشد. این ریشه به صورت خام، پخته شده یا ترشی خورده می‌شود. روغن به‌دست آمده از بذر تربچه نیز در تعدادی از محصولات و داروهای مالیدنی مفید برای سلامتی استفاده می‌شود.

به گزارش نما به نقل از «بهداشت نیوز»

بخش‌هایی از تربچه که معمولا مصرف می‌شود عبارتند از برگ، گل، غلاف و بذر. نام علمی تربچه (Raphanus sativus) است که به خانواده‌ی کلمیان (Brassicaceae) تعلق دارد. تربچه به عنوان دایکون (ترب سفید) نیز در برخی از نقاط جهان به خصوص در بازارهای آسیایی شناخته‌شده است.

فوایدی که تربچه برای سلامتی دارد
مزایای تربچه برای درمان یا پیشگیری از بیماری‌های خاص و در بخش‌های خاصی از بدن به شرح زیر است:

۱. تاثیری زیادی روی درمان یرقان دارد:
تربچه برای کبد و معده بسیار خوب است، و به عنوان یک سم‌زدای قدرتمند نیز عمل می‌کند. این بدان معنا است که تربچه خون را تصفیه می‌کند و سموم و مواد زائد را حذف می‌کند. این ریشه‌ی خوراکی در درمان یرقان بی‌نهایت مفید است چرا که بیلی‌روبین را از بین می‌برد و همچنین تولید آن در یک سطح پایدار نگه می‌دارد. تربچه همچنین با افزایش رساندن اکسیژن تازه به خون، تخریب سلول‌های قرمز خون را که در افراد مبتلا به زردی رخ می‌‌دهد، کاهش می‌دهد. در میان انواع تربچه، تربچه‌ی سیاه در درمان زردی ترجیح داده می‌شود. برگ این گیاه نیز برای درمان زردی بسیار مفید است.



۲. علائم بواسیر را بهبود می‌دهد:
تربچه به عنوان زبرینه (فیبر غذایی) در نظر گرفته می‌شود، که یعنی از کربوهیدرات‌های غیرقابل هضم تشکیل شده‌است. این امر هضم و احتباس آب را تسهیل می‌کند و یبوست را که یکی از علل شایع بواسیر (هموروئید) است، رفع می‌کند. تربچه به عنوان یک سم‌زدای خوب کمک می‌کند که علائم بواسیر به سرعت بهبودی بیابند. آب آن نیز دستگاه گوارش و دفع زائدات را آرام می‌کند، و باعث تسکین بیش‌تر علائم می‌شود.

۳. اختلالات ادراری را رفع می‌کند:
تربچه ذاتا ادرارآور است، که یعنی باعث افزایش تولید ادرار می‌شود. آب تربچه نیز درمان التهاب و احساس سوزش در هنگام ادرار کردن مفید است. این ریشه‌ی خوراکی همچنین کلیه‌ها را پاک می‌کند و عفونت‌های موجود در کلیه‌ها و سیستم ادراری را مهار می‌کند، و در نتیجه به درمان بیماری‌های مختلف ادرار که به دلیل وجود سموم اضافی در این سیستم تشدید می‌شوند، کمک می‌کند.

۴. به کاهش وزن کمک می‌کند:
تربچه بسیار سیرکننده است، که یعنی گرسنگی شما را بدون این‌که بیش از اندازه کالری دریافت کنید، رفع می‌کند. این گیاه همچنین کربوهیدرات‌های قابل هضم کمی دارد، زبرینه‌ی زیادی دارد و حاوی مقدار زیادی آب است؛ به همین دلیل یک گزینه‌ی غذایی بسیار خوب برای کسانی است که می‌خواهند وزن‌شان را از دست بدهند. به علاوه، تربچه سرشار از فیبر است و شاخص گلوکز پایینی دارد، که یعنی حرکات منظم روده را افزایش می‌دهد، و به این ترتیب به کاهش وزن کمک می‌کند، و برای تمام پردازش‌های بدنی، راندمان سوخت و ساز را افزایش می‌دهد.

۵. بروز بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهند:
تربچه منبع فوق‌العاده‌ی آنتوسیانین‌ها است نوعی از فلاونوئیدها، که نه تنها به تربچه رنگ می‌دهند، بلکه خواص درمانی متعددی نیز دارند. آنتوسیانین موضوع مطالعات متعدد پزشکی بوده‌است، و همواره به طور مثبتی با کاهش بروز بیماری‌های قلبی عروقی در ارتباط بوده‌است؛ این ماده همچنین خواص ضدسرطانی و ضد التهابی نیز نشان داده‌است.

۶. از سرطان جلوگیری می‌کند:
از آن‌جایی که تربچه سم‌زدا است و مقدار فراوانی ویتامین C، فولیک‌اسید و آنتوسیانین دارد، به درمان بسیاری از انواع سرطان کمک می‌کند، به خصوص سرطان روده‌ی بزرگ، کلیه، معده و سرطان دهان. تربچه بخشی از خانواده براسیکا است، و مانند سایر اعضای آن طبقه‌بندی ارائه‌شناختی، این گیاه چلیپایی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است. علاوه بر این، ایزوتیوسیانات موجود در تربچه تأثیر عمده‌ای روی مسیرهای ژنتیکی سلول‌های سرطانی دارد. آنها مسیرها را بسیار زیاد تغییر می‌دهند، در واقع، می‌توانند باعث بروز آپوپتوز (خزان یاخته‌ای) و مرگ سلولی شوند و در نتیجه از تولید مجدد سلول‌های سرطانی جلوگیری کنند.

۷. پیسی را درمان می‌کند:
سم‌زدا و ضد سرطان بودن تربچه باعث می‌شود که این ریشه‌ی خوراکی در درمان پیسی (بی‌رنگی پوستی) مفید باشد. بذر تربچه در این روش درمانی استفاده می‌شود. به این ترتیب که باید بذرها را به صورت پودر دربیاوریم و آن را در سرکه، آب زنجبیل، یا ادرار گاو خیس بگذاریم و سپس این ترکیب را روی تکه‌های سفید استعمال کنیم. برای درمان پیسی همچنین می‌توانید تربچه بخورید.

۸. مانع از یبوست می‌شود:
تربچه دارای فیبر بسیار زیادی است، که یعنی به طور قابل‌توجهی حرکات روده‌تان را افزایش می‌دهد، و به این ترتیب به ترویج الگوهای دفعی منظم و تسکین علائم یبوست کمک می‌کند. تربچه همچنین می‌تواند حرکات روده را کم کند و کمک‌تان کند از شل شدن مدفوع یا اسهال خلاص شوید. علاوه بر این، معروف است که تربچه باعث افزایش تولید صفرا می‌شود. صفرا یکی از مهم‌ترین بخش‌های هضم خوب است، و به حفاظت از کبد و کیسه صفرا نیز کمک می‌کند.

۹. اختلالات تنفسی، برونشیت و آسم را بهبود می‌دهد:
تربچه یک ضد احتقان است، که یعنی احتقان دستگاه تنفسی از جمله سوزش بینی، گلو، نای و ریه را که می‌توانند ناشی از سرماخوردگی، عفونت، آلرژی و علل دیگری باشند، کاهش می‌دهد. تربچه یک ضدعفونی‌کننده‌ی عالی است و ویتامین فراوانی دارد، که از سیستم تنفسی در مقابل عفونت‌‌ها محافظت بیش‌تر می‌کند.

۱۰. فشار خون را کاهش می‌دهد:
ترب منبع بسیار خوبی از پتاسیم است، که فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. پتاسیم فشار خون را کاهش می‌دهد، چون وقتی با عرضه‌ی شریانی بستر عروق تعامل دارد، ‌می‌تواند رگ‌های خونی را شل کند، و در نتیجه جریان خون را افزایش دهد. این ماده، به‌جای این که خون را به زور از کانال‌های تنگ عبور دهد، با توسعه‌ی جریان خون، فشار خون را کاهش می‌دهد.

۱۱. تاثیر مثبتی روی سلامتی افراد مبتلا به دیابت دارد:
مدت زمان زیادی است که ترب به داشتن شاخص گلوکز پایین شناخته شده‌است و این یعنی خوردن آن روی سطح قند خون تاثیری ندارد. این ریشه‌ی خوراکی به تنظیم جذب قند به جریان خون کمک می‌کند، به این معنی که دیگر لازم نیست افراد دیابتی هنگام غذا خوردن در مورد افزایش ناگهانی قند خون یا افت قند خون نگرانی داشته باشند یا مدت زمان خاصی را از مصرف برخی خوراکی‌ها پرهیز کنند.

۱۲. اختلالات پوستی را درمان می‌کند:
ویتامین C، فسفر، روی و برخی از انواع ویتامین‌های گروه B که در تربچه وجود دارند، برای پوست مفید هستند. آب موجود در تربچه نیز به حفظ سطح رطوبت در پوست کمک می‌کند. تربچه‌ی خام له‌شده یک پاک کننده‌ی خوب است و به عنوان یک محصول کارآمد برای پوست صورت عمل می‌کند. تربچه با توجه به ضدعفونی‌کننده بودن‌اش، می‌تواند به رفع اختلالات پوستی مانند خشکی پوست، بثورات، و ترک کمک کند.

۱۳. تب را پایین می‌آورد:
تربچه درجه حرارت بدن را پایین می‌آورد و التهاب ناشی از تب را رفع می‌کند. برای این منظور بهتر است آب تربچه را با نمک سیاه مخلوط کنید، و از آن‌جایی که تربچه ضدعفونی‌کننده‌ی خوبی است، می‌تواند با عفونت‌هایی که سب بروز تب می‌شوند نیز مبارزه کند.

۱۴. به درمان اختلالات کلیوی کمک می‌کند:
تربچه به عنوان یک ادرارآور، پاک کننده، و ضد عفونی‌کننده به درمان بسیاری از اختلالات کلیوی کمک می‌کند. ادرارآور بودن آن سموم انباشته شده در کلیه را از بین می‌برد و تجمع مواد سمی را در خون کاهش می‌دهد و در نتیجه غلظت آنها در کلیه‌ها نیز کاهش می‌یابد. ضدعفونی‌کننده بودن آن کلیه‌ها را در برابر هر گونه عفونتی نیز محافظت می‌کند.

۱۵. درمان موثری برای گزش حشرات است:
تربچه خواص ضد خارش دارد، بنابراین می‌توانید آن را به عنوان درمان موثری برای گزش حشرات و نیش زنبور عسل استفاده کنید. آب تربچه نیز درد و تورم را کم می‌کند و منطقه‌ی آسیب دیده را تسکین می‌دهد.

۱۶. بدن را هیدراته نگه می‌دارد:
تربچه عمدتا از آب تشکیل شده‌است، و بنابراین یک خوراکی عالی برای هیدراته نگه داشتن بدن‌تان است و همین برای سلامتی بسیاری از بخش‌های بدن مهم است. یکی از مهم‌ترین مزایای وجود آب کافی در بدن تاثیر مثبتی است که روی دستگاه گوارش ایجاد می‌شود. وجود آب کافی در بدن یبوست را از بین می‌برد، بهره‌وری از هضم غذا را بهبود می‌دهد و تضمین می‌کند که میزان مناسبی از مواد مغذی موجود در خوراکی‌هایی که می‌خوریم، توسط بدن‌مان جذب می‌شود.

۱۷. تاثیر مثبتی روی بیماری‌های تنفسی و گلو درد دارد:
تربچه دارای ادویه‌ای قوی و طبیعی است که طعم بسیار تندی نیز دارد، و برای جلوگیری از بیماری بسیار مفید است، و موکوس اضافی در گلو را از بین می‌برد. علاوه بر این، گفته می‌شود که تربچه با پاک کردن سینوس‌ها، گلو درد را تسکین می‌دهد و احتقان را رفع می‌کند.

۱۸. حاوی ویتامین C است و بنابراین سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند:
دلایل بی‌شماری وجود دارد که چرا تربچه یک افزودنی خوب برای رژیم غذایی شما است، اما بهبود سیستم ایمنی بدن یکی از مهم‌ترینِ این دلایل است. مصرف روزانه‌ی نصف فنجان تربچه در سالاد یا خوردن آن به عنوان میان‌وعده حدود ۱۵٪ از ویتامین C مورد نیاز روزانه‌تان را تامین می‌کند. اگر به طور مداوم ویتامین C مورد نیاز روزانه‌تان را مصرف کنید، سیستم ایمنی بدن‌تان با جایگزین کردن بسیاری از آنتی‌اکسیدان‌ها و گلبول‌های سفید خون که در مبارزه با هر نوع بیماری از سرماخوردگی گرفته تا سرطان بسیار مهم هستند، دوباره جوان می‌شود!

ویتامین C نه تنها سیستم ایمنی بدن‌تان را تقویت می‌کند، بلکه به دلیل اثرات مثبت فراوانی که روی بدن دارد، به عنوان یک ابَرویتامین در نظر گرفته می‌شود. این گیاه کمک می‌کند متابولیسم بدن‌تان که چربی را به انرژی قابل استفاده تبدیل می‌کند، تنظیم شود و یکی از عوامل اصلی در ایجاد کلاژن است. کلاژن یک پروتئین ضروری است که دیواره‌ی رگ‌های خونی را تقویت می‌کند و احتمال رخ دادن تصلب شرائین (آترواسکلروزیس) و دیگر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

۱۹. تاثیر مثبت روی سلامت و عملکرد کبد و کیسه صفرا دارد:
ترب به ویژه برای عملکرد کبد و کیسه صفرا مفید است. این ریشه‌ی خوراکی تولید و جریان صفرا و بیلی‌روبین، اسیدها، و آنزیم‌ها را تنظیم می‌کند. علاوه بر این، ترب بیلی‌روبین اضافی را از خون حذف می‌کند، و حاوی آنزیم‌هایی مانند میروسیناز، دیاستاز، آمیلاز و استراز است. مصرف منظم تربچه از کبد و کیسه صفرای‌تان در برابر عفونت و زخم‌ها محافظت می‌کند

۲۰. سایر مزایا:
جدای از مزایای مشخص شده در بالا، ترب یک اشتهاآور خوب، خوشبو کننده‌ی نفس و دهان، ملین، و تنظیم‌کننده‌ی سوخت و ساز بدن است. افرادی که رژیم غذایی هفتگی آنها با مقادیر مناسبی از تربچه کامل شده‌است، شاهد بهبود گردش خون‌شان خواهند بود. تربچه درمان خوبی برای سردرد، اسیدیته شدن بدن، یبوست، تهوع، چاقی، گلو درد، سیاه سرفه، مشکلات معده، سنگ صفرا، و سوء هاضمه است.

هر چه که می‌خورید، مشکل هضم دارید‌؟ خب، پیشنهاد می‌کنم چند برش ترب بخورید تا شکم‌تان به خوبی کار کند، و شاید حتی برای خوردن غذاهای حاوی مواد مغذی قدرتمند، ولع بیش‌تری پیدا کنید.

۱۳۹۶/۱/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...