نسخه چاپی

شهردار پیشین لندن: سیاست های مداخله جویانه غرب علت حملات تروریستی در اروپا

«كن لیوینگستون» شهردار پیشین لندن با بیان اینكه حملات تروریستی اخیر در اروپا ریشه در سیاست‌های مداخله جویانه غرب در منطقه خاورمیانه دارد، تصریح كرد: چنانچه این سیاست‌ها اتخاذ نمی‌شد، «امروز دنیا جای امن‌تری برای زندگی كردن بود.» شهردار پیشین لندن: حملات تروریستی در اروپا ریشه در سیاست های مداخله جویانه غرب دارد


به گزارش نما به نقل از ایرنا، «کن لیوینگستون» که در جریان حمله بمب گذاری تروریستی در هفتم جولای 2005 میلادی در لندن، شهردار این کلانشهر بود روز شنبه در یک گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا به بیان دیدگاهش در رابطه با حملات تروریستی اخیر در اروپا به‌ویژه حمله مرگبار روز چهارشنبه گذشته در لندن پرداخت.
لیوینگستون گفت: پرواضح است که انگلیس، فرانسه و آمریکا طی یک‌صد سال گذشته با براندازی حکومت‌هایی که دوست نداشتند و همچنین برای کنترل شریان تولید نفت، در امور خاورمیانه دخالت کردند. اگر آن‌ها چنین اقداماتی را مرتکب نشده بودند، امروز دنیا جای امن‌تری برای زندگی کردن بود.
وی افزود: همین عامل ممکن است انگیزه حمله تروریستی اخیر در لندن بوده باشد. هر چند احتمال مشکلات روانی فرد مهاجم نیز وجود دارد. اما پیامی را که تروریست‌ها در جریان حادثه مرگبار سال 2005 در لندن به‌جای گذاشتند مستقیماً با دخالت‌های ما در خاورمیانه مرتبط بود. پیام آن‌ها روشن و شفاف بود.
شهردار پیشین لندن در تشریح سیاست‌های شکست‌خورده غرب در منطقه خاورمیانه بیان داشت: حمله ما به مصر در سال 1956میلادی، حمایت از حملات متعدد اسرائیلی‌ها در فلسطین و بمباران غزه، سرنگونی دولت‌های لیبی و عراق و حمایت از دیکتاتورهای منطقه که حامیان اندیشه افراطی به شمار می‌روند، بخشی از سیاست‌های خارجی ما طی یک‌صد سال گذشته بوده است.
لیوینگستون با این‌ حال تصریح کرد که اقدام به‌موقع دستگاه‌های امنیتی در جریان حمله تروریستی اخیر در لندن مانع بروز تلفات بیشتر و گسترش ترس در میان مردم گردید.
وی گفت: پس از حمله تروریستی سال 2005، مردم احساس سرخوردگی و اضطراب می‌کردند. اما طی سال‌های اخیر ما به‌خوبی توانسته ایم حملات تروریستی را متوقف کنیم و تنها به‌صورت موردی مانند حادثه اخیر، حملات فردی صورت گرفته است.
این سیاستمدار انگلیسی در همین حال نسبت به ارتباط فرد مهاجم با گروه تروریستی داعش ابراز تردید کرد و افزود: به نظر من داعش دروغ می‌گوید [که مسئولیت حمله با آن‌ها بوده است]، چون اگر رابطه روشنی میان تروریست‌ها و داعش وجود داشته باشد، دستگاه‌های امنیتی به‌سرعت آن را کشف و خنثی می‌کنند.
وی افزود: به نظر من فرد مهاجم دارای مشکلاتی روانی بوده و به‌تنهایی این حمله را طراحی کرده است.
لیوینگستون بیان داشت: به نظر من حملات اخیر تروریستی در اروپا طی سال‌های اخیر نیز بدین ترتیب رخ‌داده است و مانند حملات سازمان‌یافته ای که در سپتامبر 2001 در نیویورک و در سال 2005 در لندن رخ داد، نیست.
وی در پاسخ به این سؤال «درحالی‌که پلیس لندن مدعی است فرد مهاجم، سابقه‌دار بوده پس چگونه توانسته است از رصد مأموران امنیتی خارج شود»، افزود: فکر می‌کنم دستگاه‌های امنیتی تحرکات دست‌کم 30 هزار نفر را تحت نظر دارند. لذا مادامی‌که آن‌ها تخلفی مانند خرید اسلحه و یا ارتباط با سازمان‌های تروریستی بین‌المللی مرتکب نشوند، پلیس قادر به شناسایی چنین حملاتی نیست. اما به‌محض آنکه تخلف آن‌ها محرز شود بازداشت‌شده و از وقوع حمله جلوگیری می‌شود.
لیوینگستون ادامه داد: البته ممکن است فرد مهاجم به دلیل سابقه‌اش تحت نظر بوده باشد اما بعید می‌دانم او جزئی از یک باند بزرگ توطئه باشد که همین مساله کار شناسایی را برای پلیس و دستگاه‌های امنیتی سخت کرده بود.
وی در پایان به بیان خاطره‌ای از حمله تروریستی لندن در سال 2005 پرداخت و گفت: خیلی سخت بود. من آن روز در آن‌سوی کره زمین بودم و تا روز بعد نتوانستم به لندن برگردم. خیلی مصمم بودم که خودم را به اینجا (لندن) برسانم.
شهردار سابق لندن افزود: فکر کردن به آن روزها بدون اینکه اشک در چشمانم جاری شود برای من دشوار است.
'کن لیوینگستون' اولین شهردار لندن بعد از راه‌اندازی انتخابات شهرداری لندن از سال 2000 تا 2008 میلادی در دو دوره متوالی بوده است.
این عضو ارشد سابق حزب کارگر همچنین از ماه 'می' سال 1981 میلادی تا آوریل 1986 میلادی رئیس شورای لندن بزرگ و از ژوئن 1987 میلادی تا ژوئن 2001 میلادی عضو مجلس عوام بود.
در جریان حادثه تروریستی روز چهارشنبه هفته گذشته فردی با خودرو وارد پیاده‌روی پل وستمینستر، در نزدیکی ساختمان پارلمان در مرکز لندن شد که به دنبال آن سه عابر پیاده کشته و تعداد زیادی زخمی شدند.
فرد مهاجم که از سوی پلیس لندن «خالد مسعود» معرفی شده، سپس با چاقو به یک افسر پلیس در برابر ساختمان پارلمان حمله کرد و جان او را گرفت و خود نیز به ضرب گلوله نیروهای امنیتی از پا درآمد.
گروه تروریستی داعش مسئولیت حمله روز چهارشنبه گذشته در لندن را برعهده گرفته است.
لندن آخرین بار در هفتم ژوئن سال 2005 هدف بمبگذاری های انتحاری در شبکه حمل و نقل این شهر قرار گرفت و در جریان آن چهار تروریست به سه قطار زیرزمینی و یک اتوبوس حمله کردند که بر اثر آن 52 نفر کشته شدند.
حال حاضر سطح هشدار امنیتی در انگلیس، ناشی از 'تروریسم بین المللی'، «شدید» است.
سطح هشدار تروریستی در انگلیس از آگوست سال 2014 میلادی و همزمان با مشارکت این کشور در حملات هوایی علیه داعش در عراق به سطح 'شدید' ( سطح چهار از مجموع پنج سطح ) رسیده است که به این معنا است حمله تروریستی در این کشور به شدت محتمل است.
در صورتی ‌که اوضاع امنیتی جزیره به بدترین حالت خود برسد، سطح هشدار امنیتی به سطح «بحرانی» می‌رسد و این بدان معناست که «وقوع یک حمله قریب‌الوقوع تروریستی انتظار می‌رود.»

۱۳۹۶/۱/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...