نسخه چاپی

شبهات حادثه پلاسكو جواب داده شد

پس از حادثه پلاسكو، شبهات زیادی در رابطه با روز حادثه در فضای مجازی مطرح شد اما بسیاری از این حواشی صحت نداشتند.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری میزان، صبح روز پنج شنبه 30 دی ماه، آتش نشان ها طبق عادت هر روز در محل کار خود حاضر می شوند.

خیلی هایشان حتی فرصت خداحافظی با عزیزانشان را هم نداشته اند. از خواب که برخواسته اند با عجله در ایستگاه خود حاضر شده تا شیفت را از آتش نشان های شب تحویل بگیرند. ساعت 7 و 59 دقیقه صبح پنج شنبه آتش سوزی در ساختمان پلاسکو به سازمان آتش نشانی اعلام می شود. بلافاصله نیروهای 10 ایستگاه به محل حاضر می شوند اما حریق بسیار گسترده است. برای اطفا حریق، نیروهای تعدادی دیگر از ایستگاه ها نیز خود را به محل می رسانند و در مجموع 200 آتش نشان برای خاموش کردن آتش در محل حاضر هستند. حریق قصد فرو کش کردن ندارد. شعله های آتش سراسر ساختمان 17 طبقه قدیمی پایتخت را فرا گرفته اند و سراسر ساختمان پلاسکو دود است.

به یکباره بخشی از ساختمان فرو می ریزد. آتش نشان ها تلاش می کنند وضعیت را تحت کنترل خود قرار دهند به همین خاطر تعدادی از آنها در ساختمان می مانند. آنها تلاش می کنند که تعدادی از شهروندان که هنوز در ساختمان حضور دارند را از محل خارج کنند اما دیگر غول آهنی پایتخت توان ایستادگی ندارد.

ساختمان فرو می ریزد و 16 آتش نشان به همراه 10 شهروند در زیر آوار آن می مانند.

برای خارج کردن پیکر این افراد از ساختمان، آتش نشان ها از روز 30 دی ماه تا ساعات پایانی 8 بهمن ماه، شب و روز به تجسس پرداختند. در نهایت نیز پیکر 16 تن از شهدای آتش نشان و 4 شهروند از زیر آوار ساختمان پلاسکو خارج شد.

کار تفحص شهدا، بسیار دشوار بود به طوری که پیکر آخرین شهید آتش نشان در ساعات پایانی هشتمین روز عملیات از زیر آوار ساختمان خارج شد.

برای برگزاری مراسم تشییع پیکر شهدای آتش نشان نیز دو بار برنامه ریزی شد.

نخستین بار زمانی قرار شد مراسم تشییع پیکر شهدا برگزار شود که هنوز پیکر برخی از شهدای آتش نشان زیر آوار بود. خانواده های این افراد اعلام کردند که حاضر نیستند مراسم تشییع پیکر شهدایشان در شرایطی که هنوز پیکر برخی از هم قطاران آنها زیر آوار است برگزار شود. به همین خاطر نیز این مراسم به روز دوشنبه 11 بهمن ماه موکول شد.


مهدی داوری، معاون عملیات سازمان آتش نشانی در رابطه با برخی حواشی مطرح شده پیرامون عملیات حادثه پلاسکو گفت: در حادثه پلاسکو سه ایستگاه آتش نشانی به صورت همزمان در صحنه حادثه حضور یافتند و اینها اولین گروه آتش نشان های اقدامی به صحنه حادثه بودند.

وی افزود: اولین گروه آتش نشان ها با اتکا به تجهیزات ساختمان وارد عملیات شد اما متاسفانه کپسول های آتش نشانی موجود در صحنه حادثه عمل نکرده و آتش نشان ها با مشکل مواجه شدند.

معاون عملیات سازمان آتش نشانی با اشاره به آماده باش تمام ایستگاه سازمان آتش نشانی پس از حادثه پلاسکو اظهار کرد: پس از حضور سه ایستگاه سازمان آتش نشانی در محل حادثه سایر ایستکاه ها در آماده باش قرار گرفته و خود را به محل حادثه رساندند.

داوری در خصوص حضور شهروندان در طبقات مختلف ساختمان پلاسکو تصریح کرد: تعداد قابل توجهی از شهروندان در ساختمان پلاسکو حضور داشتند که از صحنه حادثه خارج نمی شدند به طور تقریبی می توان اعلام کرد که هر طبقه حدود 40 تا 50 نفر در ساختمان حضور داشتند.

وی ادامه داد: 31 دقیقه قبل از ریزش ساختمان پلاسکو دستور خروج صادر شده بود اما 15 دقیقه قبل از ریزش نیز مشاهده می شد که شهروندان در صحنه حضور دارند و آتش نشان ها در آن دقایق حدود 150 نفر با تکیه بر زور از صحنه حادثه خارج کردند

معاون عملیات سازمان آتش نشانی در رابطه با چرایی استفاده نکردن آتش نشان ها از فوم گفت: فوم ویژه خاموش کردن مایعات است و در صحنه حادثه پلاسکو باید از اب استفاده می شد.


داوری با بیان اینکه در آتش نشانی کار انفرادی انجام نمی دهیم تصریح کرد: در آتش نشانی افراد به صورت تیمی وارد عملیات می شوند و در تیم آنها افراد با سابقه بالا و سابقه کم در کنار یکدیگر فعالیت می کنند.

وی در رابطه با دلایل استفاده نشدن تشک نجات در صحنه حادثه پلاسکو خاطرنشان کرد: استفاده از تشک نجات نمی توانست موثر باشد زیرا ریزش شیشه از ساختمان را شاهد بودیم و بدون شک اگر تشک نیز پهن می شد دچار آسیب شده و بهره وری نداشت.

معاون عملیات سازمان آتش نشانی با اشاره به زیر آوار مانده سه تن از آتش نشانان در ریزش ابتدایی ساختمان پلاسکو اظهار کرد: در ریزش اولیه ساختمان رحمان شکری ، فخرالدین گودرزی و بهنام میرزاخانی از زیر آوار خارج شدند که متاسفانه بهنام میرزاخانی پس از خروج از ساختمان به دلیل شدت سوختگی به شهادت رسید.

وی از برگزاری 4 ازمون برای آتش نشان ها در هر سال خبر داد و اذعان کرد: آتش نشان ها باید سالی 4 بار در آزمون های مختلف پیدا کنند و اگر نتوانند در آزمون ها موفق باشند مراحل پیشرفت را طی نمی کنند.

داوری در رابطه با پرسش های مطرح شده پیرامون دلایل در اختیار نداشتن بیسیم تصریح کرد: زمانی که یک تیم وارد عملیات می شود ممکن نیست که تمام افراد بیسیم در اختیار داشته باشند فرمانده ها تنها افرادی هستند که بیسیم داشته و در تمام دنیا نیز این روش مرسوم است.

معاون عملیات سازمان آتش نشانی تاکید کرد: هر تیم آتش نشانی در صحنه حادثه پلاسکو یک یا دو بیسیم در اختیار داشت که این بیسیم ها نیز در دست فرماندهان آن نیز بوده است.

۱۳۹۶/۱/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...