نسخه چاپی

مدیر مركز مطالعات جنوب عراق:

تلاش عربستان در جهت خروج آبرومند از یمن

مدیر مركز مطالعات جنوب عراق با اشاره به گذشت دو سال از تجاوز عربستان علیه مردم بی دفاع یمن گفت كه در حال حاضر عربستان به دنبال روزنه‌ای است كه با حفظ آبرو از یمن خارج شود.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، عربستان که رهبری یک ائتلاف نظامی در یمن را بر عهده گرفته بود در دو سال گذشته از ابزارهای مختلفی برای از بین بردن مقاومت یمنی ها استفاده کرده است. طبق اعتراف احمد عسیری سخنگوی ائتلاف تجاوز به یمن، ریاض در همان ابتدای جنگ بمب های بمب های خوشه ای نوع CBU-105 علیه مردم این کشور به کار برد که بر اساس قرارداد سال 2008 استفاده از این نوع بمب نقض حقوق بشر به شمار می رود.

حکومت سعودی در این نبرد تلاش کرد با هدف قرار دادن غیرنظامیان، زیرساخت های اقتصادی، مراکز مهم تجاری، بیمارستان ها، مدارس و انبارهای آذوقه غذا مردم، رهبران انصارالله و مقامات ارتش را وادار به تسلیم کند. بر همین اساس در یک طول یک سال اول این جنگ، بیش از 2700 نفر شهید و مجروح شدند. 1136 مرکز و تاسیسات دولتی، 611 انبار مواد غذایی، 389 بازار تجاری، 221 مرکز گردشگری و آثار باستانی-تاریخی، 851 مدرسه و دانشگاه، 258 مرکز بهداشتی، 10 بندر و 14 فرودگاه، 530 پل و مسیر ارتباطی، 140 نیروگاه و مبدل برق، 664 مسجد و بیش از 364 هزار منزل مسکونی منهدم شد. همچنین جنگ در یک سال اول، نزدیک به سه میبیون آواره بر جای گذاشت.

دکتر "علی رمضان الاوسی"مدیر مرکز مطالعات جنوب عراق در مصاحبه با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به مناسبت گذشت دو سال از آغاز تجاوز ائتلاف به رهبری عربستان علیه مردم یمن، به موضوع جنایت‌هایی که این ائتلاف در این کشور فقیر عربی مرتکب شده پرداخت.

عربستان در باتلاق یمن گرفتار شده و نمی‌تواند از آن رهایی یابد

وی در این مصاحبه گفت: تجاوز کورکورانه عربستان علیه یمن دومین سال خود را سپری می‌کند این در حالی است که جنایت‌ها همچنین در بیشترین میزان خود باقی مانده و سکوت جامعه بین‌الملل در قبال این جنایت‌ها همچنان ادامه دارد با این وجود شاهد آن هستیم که عربستان خود را در باتلاق یمن گرفتار می‌بیند و نمی‌تواند راه خلاص و چاره‌ای برای رهایی از این شرایط برای خود پیدا کند این در حالی است که پیشرفته‌ترین تسلیحات را در این جنگ در اختیار داشته است. در واقع باید گفت که صبر، ثبات و وحدت یمنی‌ها بوده که توطئه سعودی‌ها را نقش بر آب کرد.

عربستان به دنبال روزنه‌ای است که با حفظ آبرو از یمن خارج شود

مدیر مرکز مطالعات جنوب یمن اضافه کرد: گمان می‌رود که عربستان به دنبال آن بود که یمن را به حیات خلوت خود تبدیل کند اما با وجود تمام پشتیبانی که از سوی آمریکا و اسرائیل از عربستان در این جنگ شده نتوانست به اهداف خود دست پیدا کند و ارتش و کمیته‌های مردمی یمن توانسته‌اند در برابر این توطئه‌ها و تجاوزها ایستادگی کرده و با آن مقابله کنند. سعودی‌ها در تحلیل‌های خود فکر می‌کردند که طی یک هفته وارد صنعا می‌شوند اما امروز حدود دو سال از تجاوز سعودی‌ها گذشته و مردم یمن همچنان استوار و پایدار هستند. هم اکنون عربستان به دنبال هر روزنه‌ای است که بتواند از طریق آن آبروی خود را حفظ کرده و از یمن خارج شود و حتی آماده است که از دخالت در سوریه و لبنان و دیگر کشورهای منطقه دست بکشد تا بتواند اوضاع در یمن را تحت سیطره خود قرار دهد اما شرایط منطقه به هیچ وجه برای دستیابی به خواسته عربستان مساعد نیست. با مراجعه به تاریخ در می یابیم که این هفتمین جنگی است که یمنی‌ها بر عربستان پیروز می‌شوند. با وجود محاصره زمینی، دریایی و هوایی که عربستان علیه یمن ایجاد کرده اما مردم این کشور خم به ابرو نیاورده‌اند و یکی از دوستان یمنی به من گفت که برخی از مردم یمن در کوهستان‌ها از گیاهان و برگ‌های درختان تغذیه می‌کنند و به آب لوله کشی نیز دسترسی ندارند اما همچنان سلاح در دست داشته و در مقابل تجاوزگری سعودی‌ها مقاومت می‌کنند. در واقع یمن با این استواری وارد مرحله تاریخی جدیدی شده است.

هیچ سلاح ممنوعه‌ای نبوده که عربستان از آن علیه مردم یمن استفاده نکرده است

الاوسی درباره اقدام سعودی‌ها در استفاده از تسلیحات ممنوعه علیه مردم غیر نظامی یمن گفت: در واقع عربستان هیچ سلاح ممنوعه‌ای نبوده که از آن علیه مردم یمن استفاده نکرده است. عربستان در این جنگ از بمب‌ها خوشه‌ای، حرارتی و حتی بمب‌ها خلأ نیز استفاده کرده است. متاسفانه این تسلیحات از سوی کشورهایی نظیر انگلیس، برزیل، آلمان و دیگر کشورها تامین می‌شود و باعث تاسف آن است که این کشورها مدعی دفاع و حمایت از حقوق بشر و دموکراسی هستند. سلاح و جنگ هیچ چالشی را حل نخواهد کرد و این میز مذاکرات خواهد بود که قادر است مشکلات را حل کند.

۱۳۹۶/۱/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...