نسخه چاپی

مذاكرات خلع سلاح اتمی از سوی قدرتهای هسته ای تحریم شد

در حالی كه 100 كشور ، مذاكرات درباره پیمانی در خصوص منع سلاح های هسته ای را آغاز كرده اند اما آمریكا ، فرانسه و انگلیس از شركت در این مذاكرات خودداری كردند.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری صدا و سیما در حالی که ­حدود 100 کشور روز دوشنبه در سازمان ملل متحد مذاکرات درباره پیمانی در خصوص منع سلاح های هسته ای را با هدف کاستن از خطر جنگ هسته ای آغاز کرده اند اما آمریکا ، فرانسه و انگلیس از شرکت در این مذاکرات خودداری کردند.

آمریکا:منع سلاح های هسته ای واقع بینانه نیست!
نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد قبل از آغاز این نشست در جمع حدود 20 متحد طراز اول آمریکا در جهان از جمله انگلیس، فرانسه و چند کشور شرق اروپا این نشست را با توجه به تشدید تنش در جهان و تهدید هسته ای رژیم کره شمالی «‌ غیر واقع گرایانه » خواند.
هیلی در جمع خبرنگاران گفت: « من به عنوان مادر یا دختر برای خانواده ام چیزی مهمتر از جهان بدون سلاح هسته ای نمی دانم اما آیا این واقع گرایانه است؟ آیا کسی می تواند تصور کند که کره شمالی با ممنوعیت سلاح هسته ای موافقت کند؟ ».
متیو رایکرافت سفیر انگیس نیز اعلام کرد کشورش « کاملا برای رسیدن به جهان عاری از سلاح هسته ای در بلند مدت متعهد است ».
وی گفت: « اما ما فکر نمی کنیم این مذاکرات به پیشرفت های واقع گرایانه در زمینه خلع سلاح هسته ای جهانی برسد. بهترین راه برای رسیدن به خلع سلاح هسته ای در جهان خلع سلاح چند جانبه تدریجی و مذاکره مرحله به مرحله در چارچوب توافقنامه های موجود مثل پیمان ان پی تی است ».
الکسی لامک معاون سفیر فرانسه نیز گفت: « ممنوعیت قریب الوقوع سلاح های هسته ای با رویکرد تدریجی خلع سلاح هسته ای مطابقت ندارد. در این فضای پر تنش به ویژه گسترش سلاح های تخریب جمعی، کشورهای ما به تلاش برای برقراری امنیت و ثبات با بازدارندگی هسته ای ادامه می دهند ».

تحریم روسیه و چین
اگر چه روسیه و چین با اقدامات کشورهای غربی همراهی نکردند اما این دو قدرت بزرگ هسته ای نیز این نشست را تحریم کردند.
ژاپن نیز به عنوان تنها کشوری که سال 1945 هدف حملات اتمی قرار گرفت با چنین پیمانی مخالف است و درباره نبود اجماع که به « پیشرفت ها درباره خلع سلاح هسته ای موثر لطمه می زند » ابراز نگرانی کرد.

بن بست مذاکرات
اما مخالفان این کشورها از جمله اتریش، ایرلند، مکزیک، برزیل، آفریقای جنوبی و سوئد با حمایت واتیکان و صدها سازمان غیر دولتی بر عزم ملت ها در این زمینه تاکید، و درباره گسترش مناقشه هسته ای ابراز نگرانی و از بن بست در زمینه خلع سلاح هسته ای در 20 سال گذشته ابراز خشم کردند.
الکساندر مارچیک Alexander Marschik سفیر اتریش از تریبون مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کرد « ما از سال 1997 منتظر پیشرفت در زمینه خلع سلاح هسته ای هستیم. کنفرانس خلع سلاح از 20 سال قبل نتوانسته است درباره برنامه کاری موثر به اجماع برسد. هر بار که ما این موضوع را مطرح کردیم به ما گفته شد که زمان مناسبی نیست. رو راست باشیم آیا زمان مناسب فرا می رسد ».
مارگوت والتسروم Margot Wallstr?m وزیر امور خارجه سوئد نیز هفته گذشته در مقر سازمان ملل متحد اعلام کرد « این موضوع زمان بر است و ما نباید ساده اندیش باشیم. اما بسیاری از کشورها می گویند که ما باید از بن بست چند ساله در این زمینه خارج شویم. این نیز موضعی از روی نا امیدی است ».
بئاتریس فیهن Beatrice Fihn مدیر آیکن Ican ( پویش بین المللی منع سلاح های هسته ای )‌ ائتلاف بین المللی سازمان های غیر دولتی فعال در این زمینه اعلام کرد « در پایان جنگ سرد تلاش های زیادی در زمینه خلع سلاح صورت گرفت اما سپس متوقف شد ».
وی تاکید کرد با روی کار آمدن دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا که دولت او متعهد شده است قبل از نوسازی پر هزینه تسلیحات هسته ای در سیاست آمریکا در این زمینه بازنگری کند « نگرانی ها تشدید شده است ».
وی با اشاره به مذاکرات موفقیت آمیز درباره کنوانسیون های ممنوعیت سلاح های خوشه ای ( امضا شده در سال 2008 ) و مین های ضد نفر ( 1997 ) اعلام کرد « بخت خوبی وجود دارد که پیمانی در پایان دور نخست مذاکرات در هفتم ژوئیه یا در دو سال آینده امضا شود ».

۱۳۹۶/۱/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...