نسخه چاپی

شكست سناریوی «سیا» در براندازی مشترك دولت لبنان و سوریه

عکس خبري -شکست سناريوي «سيا» در براندازي مشترک دولت لبنان و سوريه

در پی عدم همراهی مردم لبنان با جریان المستقبل و بیداری ارتش سوریه، سناریوی «دیوید پترائوس» رئیس سیا برای براندازی مشترك دولت‌های لبنان و سوریه شكست خورد.

به گزارش فارس، «غالب قندیل» کارشناس مسایل استراتژیک در مقاله جدید خود در پایگاه خبری-تحلیلی الشرق الجدید به شکست نظامی آمریکا در سوریه و لبنان اشاره کرده و می نویسد: گروه 14 مارس در ماه اوت سناریوی براندازی حکومت لبنان را مطرح کرد و برخی سفرا و سیاستمداران غربی از آن استقبال کردند. این در حالی بود که مطبوعات استعفای زودهنگام وزرای طیف "جبهه مبارز" و در پی آن سفر ولید جنبلاط به عربستان و نتایج این اقدام را در همین راستا تجزیه و تحلیل می کردند. خیلی‌ها بر این باورند که دو هفته پیش اتفاق غیر منتظره ای رخ داده و آن اینکه نجیب میقاتی نخست‌وزیر، در پی احتمال سقوط زودهنگام حکومت، رایزنی‌های موفقیت آمیزی را با مقامات لبنانی در خصوص حل و فصل مسایل ناتمام انجام داده و اعلام کرد که تا زمان انتخابات در مسند خود باقی خواهد ماند. حال باید پرسید چه اتفاقاتی روی داد؟

آمریکا صحنه گردان سناریوی براندازی دولت لبنان است

قندیل در این باره به موارد زیر اشاره می کند: نخست: نظریه پرداز طرح کنار زدن دولت لبنان آمریکا بوده و بازیگران منطقه‌ای هم‌پیمان این کشور ابزاری بیش نیستند. در همین راستا طرف‌ های لبنانی درگیر در این قضیه کوچکترین بخش این ابزار هستند. باید گفت این طرح که در چارچوب طرحی جامع‌تر گنجانده شده بود، در سوریه شکست خورد و در شمال لبنان کارآیی خود را از دست داد.

طرح حمله به سوریه در ماه‌های جولای و اوت در دستور کار ایالات متحده قرار گرفت. طراحان این حمله، خواهان براندازی دولت ملی این کشور و انجام کودتایی گسترده برای بازگرداندن سعد حریری و همراهان وی یعنی سمیر جعجع و ولید جنبلاط به حکومت بودند. ارزیابی این افراد این است که زمینه انجام کودتا توسط جنبلاط فراهم خواهد شد. باید گفت انفجار دفتر امنیت ملی سوریه، ترور فرماندهان ارشد نظامی و امنیتی، حمله نظامی به دمشق، اعزام هزاران مزدور مسلح خارجی از طریق لبنان، ترکیه و اردن به سوریه و مشارکت شاخه نظامی اخوان المسلمین در میادین نبرد و آغاز حمله به حلب همراه با علم کردن بحث جدایی ریاض حجاب، نخست وزیر فراری سوریه از جمله اقدامات مطالعه شده‌ای است که در این راستا انجام پذیرفت. باید افزود برای عملی شدن این پروژه علاوه بر به کارگیری نیروی نظامی، حمایت‌های مالی و رسانه‌‌ای زیادی نیز مورد توجه واقع شد.

ارتش سوریه با ایجاد فضای نوین سیاسی جبهه مخالف را ناکام گذاشت

دوم: طرح آمریکا شکست خورد و دولت سوریه به محض ترور فرماندهان ارشد خود، اقدام به ضد حمله کرد. روند حوادث حاکی از آن است که ارتش در دمشق موفق بوده و تا پیروزی نهایی در حلب فاصله چندانی ندارد. این نیروها، فعالانه در تمامی استانها به کار خود ادامه داده و بر بسیاری از پایگاه‌های تروریست‌ها سیطره یافته‌اند. روشن است که تحولات چشمگیر جبهه مردمی به نفع دولت بوده و ارتش با ایجاد فضای نوین سیاسی جبهه مخالف را که از تمام ابزارهای خود در داخل و خارج استفاده نموده، در تنگنا قرار داده است.

هوشیاری مردم لبنان کودتا را ناکام کرد

سوم: در بخش لبنانی این طرح، بنا به گزارش رسانه‌های داخلی و بیگانه، جریان المستقبل و طرفداران آن به همراه تروریست‌های سوری مورد حمایت طیف حریری، به منظور بیرون راندن حامیان سوریه و حزب‌الله از طرابلس تلاش نمودند دوباره به درگیری‌های مذهبی دامن بزنند و آتش جنگ را در شمال این کشور شعله‌ور سازند.

این اقدام نیز با شکستی مفتضحانه روبرو شد. چرا که مردم لبنان از فتنه و نبرد داخلی استقبال نکردند واغلب مردم طرابلس و شمال این کشور دریافتند که به آتش کشیدن خانه‌ها، مغازه‌ها و از بین بردن عناصر حیاتی با منطق سازگار نیست و تمامی تلاش‌های سیاسی و رسانه‌ای برای تغییر دیدگاه مردمی که سالها طعم تلخی‌های جنگ را تجربه کرده‌اند، مؤثر نیفتاد.

بازداشت میشل سماحه بخشی از طرح براندازی در لبنان

چهارم: در این طرح بازداشت میشل سماحه وزیر اسبق اطلاع‌رسانی لبنان و متهم ساختن رهبران سوریه در اولویت قرار داشت. این اقدام نیز با شکستی خفت‌بار روبرو شد و با طرح قضیه میلاد کفوری، عامل اصلی پرونده سماحه، طراحان این سناریو کاملاً به پوچ بودن برنامه خود پی بردند.

در پی این دو شکست، طرح براندازی حکومت نافرجام ماند و جنبلاط و اکثر طیف وی ترجیح دادند سکوت اختیار کنند. در مقابل، میقاتی در پی بازگشت به رایزنی‌های سیاسی با نبیه بری، رئیس پارلمان و رهبری حزب‌الله و جریان آزاد ملی به این نتیجه رسید که تا زمان برگزاری انتخابات در مسند خود باقی بماند و بدین ترتیب رؤیای فلتمن به حقیقت نپیوست. وی اعتقاد داشت در آینده نزدیک با سقوط دولت سوریه، دولت لبنان هم سقوط می‌کند.

شکست توطئه ها و تغییر مواضع غرب

به هر حال دولت لبنان دوباره جان گرفت و غربی‌ها با اشاره آمریکا سعی نمودند خود را موافق دولت لبنان نشان داده و از بحران سوریه دوری گزینند. این اقدام آنگاه صورت گرفت که ملت و ارتش لبنان مانع ایجاد جنگ در شمال این کشور شدند و ارتش سوریه توانست کنترل مناطق مرزی را به دست گیرد.

این تجربه نشان می دهد که برخی از گروه‌ها و رهبران لبنان در ارزیابی خود به خطا رفته‌اند و در همان مسیر غلط آمریکا یعنی حمله به سوریه گام نهاده‌اند. از طرفی دولت ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس که بر ضد سوریه به پا خاسته‌اند، خود می دانند که متشنج شدن فضای لبنان باعث افزایش ماجراجویی و نفوذ همپیمانان آنها در این کشور می‌شود. حال اگر دولت سوریه همچنان به مقاومت ادامه داده و کنترل اوضاع را به دست گیرد، در این صورت عدم سقوط دولت لبنان به منزله شکست طرحی خواهد بود که دو ماه پیش توسط دیوید پترائوس برای لبنان و سوریه تهیه و ترکیه در صدد اجرای آن برآمد.

۱۳۹۱/۶/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...