نسخه چاپی

فرمانده آمریكایی بر ضرورت تشكیل «ناتوی عربی» برای مقابله با ایران تأكید كرد

فرمانده بلندپایه سابق «ناتو» در گفت‌وگو با «الشرق‌الاوسط»، ایران را یك «تهدید موجودیتی» خواند و تأكید كرد كشورهای عربی خلیج فارس برای مقابله با این خطر نیاز به تشكیل «ناتوی عربی» دارند.

به گزارش نما به نقل از فارس، ژنرال «جیمز جونز» فرمانده بلندپایه سابق پیمان نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو) در گفت‌وگویی با روزنامه «الشرق‌الاوسط» چاپ لندن مدعی شد ایران یک «تهدید موجودیتی» است و در ادامه تشکیل احتمالی «ناتوی عربی» را پیامی قوی خطاب به تهران توصیف کرد.

وی در گفت‌وگو با روزنامه «الشرق‌الاوسط» و در پاسخ به این سوال که آمریکا چگونه می‌تواند با عربستان و کشورهای عربی برای مقابله با ایران همکاری کند، گفت: به نظر من ما با یک خطر موجودیتی روبرو هستیم و باید محتاط باشیم،‌ تحریم‌ها را افزایش دهیم و هر آنچه در توانمان است را انجام دهیم تا ایران، رفتارهایش را به شکل ریشه ای تغییر دهد؛ برای اینکه این اتفاق بیفتد همکاری آمریکا و کشورهای خلیج [فارس] برای کار مشترک بسیار اهمیت دارد.

ژنرال جونز در پاسخ به سوال دیگری درباره ایده تشکیل «ناتوی عربی» به عنوان نسخه‌ای دیگر از پیمان نظامی آتلانتیک شمالی گفت: اگر به گذشته و تاریخچه تشکیل ناتو برگردیم می‌بینیم که برخی کشورهای عربی تا جنگ جهانی دوم با یکدیگر می‌جنگیدند پس از آن ناتو در مقابله با خطرات موجود در آن زمان از جمله اتحاد جماهیر شوری تشکیل شد و منجر به سقوطش شد.

وی افزود: اکنون این پیشنهاد (تشکیل ناتوی عربی) به عنوان یک «ایده» مطرح شده، زمانی که کشورهای عربی علیه یک تهدید متحد شوند به یک قدرت نظامی تبدیل می‌شوند، اطلاعات امنیتی مبادله می‌کنند و چه بسا راهبرد و تاکتیک‌های مشترک اتخاذ می‌کنند ، آمریکا از این موضوع استقبال می‌کند و ترجیح می‌دهد به جای اینکه با هر کشور (عربی) به صورت جدا تعامل داشته باشد با اینچنین تشکیلاتی به صورت مشترک در تعامل باشد.

الشرق‌الاوسط سپس این سوال را مطرح کرد که آیا دولت کنونی آمریکا، خطر ایران را در اولویت می‌داند یا خیر؛ جونز پاسخ داد : به نظر من اولویت‌های کنونی از حیث «تهدید» چهار موضوع است: ایران، کره شمالی، چین و روسیه؛ و دولت کنونی آمریکا نیز ایران را یک تهدید می‌داند.

۱۳۹۶/۱/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...