نسخه چاپی

در بررسی روی حیوانات مدل مشخص شد

اثرات گوشی همراه بر كلیه ها

تلفن‌های همراه را امروزه می‌توان در دستان همه مشاهده نمود، از كودك چندماهه گرفته تا سالمندان چند صدماهه. ولی آیا استفاده از این وسایل هیچ خطری ندارد؟ نتایج یك پژوهش نشان می‌دهد كه پاسخ این سوال، حداقل در جانوران مدل، منفی است!

به گزارش نما به نقل از بهداشت نیوز، تلفن‌های همراه را امروزه می‌توان در دستان همه مشاهده نمود، از کودک چندماهه گرفته تا سالمندان چند صدماهه. ولی آیا استفاده از این وسایل هیچ خطری ندارد؟ نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که پاسخ این سوال، حداقل در جانوران مدل، منفی است!

افزایش استفاده از وسایل الکتریکی در دهه های اخیر که اکثرا میدان‌های الکترومغناطیسی در محدوده ای دور خود به وجود می آورند، موجب شده که اثرات زیستی احتمالی این امواج بر رشد و نمو انسان و سایر موجودات زنده مورد توجه قرار گیرد.

در همین راستا، محققینی از دانشگاه لرستان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه مطالعه ای را انجام داده اند که در آن تغییرات پاتولوژیک ایجادشده توسط این گونه میدان ها با فرکانس پایین بر ساختار بافت کلیه ها مورد ارزیابی علمی قرار گرفته است.

بدین منظور محققین از موش های آزمایشگاهی به عنوان حیوان مدل و از دستگاه تلفن همراه به عنوان یکی از مهم ترین دستگاه های رایج این روزها در ایجاد امواج الکترومغناطیسی استفاده نموده اند.

در این رابطه، تعداد 80 سر موش، به‌صورت تصادفی به 4 گروه 20تایی تقسیم شدند. یکی از گروه ها تحت عنوان گروه «کنترل» هیچ‌گونه امواجی دریافت نکرد. ولی گروه‌های دیگر، به ترتیب به مدت 1، 2 و 3 ماه به صورت روزانه و هر روز 20 بار و هر بار 155 دقیقه در معرض میدان الکترومغناطیسی (امواج حاصل از موبایل) قرار گرفتند.

پس از انجام مراحل آزمایشی فوق، موش‌ها وزن‌گیری و سپس تشریح گردیده و بافت کلیه های آن ها مورد بررسی قرار گرفت.

یافته های این پژوهش که در مجله «دانشگاه علوم پزشکی قم» منتشر گردیده، نشان می دهد که وزن موش‌ها و وزن کلیه‌های آن ها، در اثر امواج الکترومغناطیسی حاصل از موبایل، دچار اختلاف معنی‌داری در گروه‌های آزمایش نسبت به گروه کنترل نشده است.

ولی بررسی های میکروسکوپی بافت کلیه های گروه‌های آزمایش، بیانگر تغییرات بافتی مختلفی در آن ها بوده و این تغییرات شامل موارد زیر بوده اند: افزایش جریان خون ‌عروق کلیه، خرابی بافت و نکروزه شدن سلول‌های مربوط به لوله های کوچک و کلاف های مویرگی کلیه موسوم به توبول‌ها و گلومرول‌ها، نشتی سلول‌های آماسی و خون ریزی در بافت های بینابینی.

نتیجه گیری محققین از این پژوهش، نشان از آن دارد که امواج حاصل از موبایل در اثر کاربرد طولانی‌مدت می توانند بر ساختار بافتی کلیه اثرات مخرب داشته باشند.

لذا با توجه به این موضوع که چنین اثراتی ممکن است به طور مشابهی در سایر موجودات و حتی انسان ها دیده شوند، بایستی از به کارگیری طولانی مدت این وسایل ارتباطی اجتناب نمود.

۱۳۹۶/۱/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...