نسخه چاپی

نزدیكان ترامپ برای آزادی ضراب رایزنی كردند

مذاكرات درباره این پرونده ابعاد جدیدی به خود گرفته است و دخالت‌های اردوغان در آن عمیق‌تر شده و به رودولف جیولانی شهردار سابق شهر نیویوك و مایكل موكاسی دادستان كل در دولت جرج بوش نیز تسری پیدا كرده است. جیولانی كه به ترامپ بسیار نزدیك است و موكاسی گفت‌وگوها و تلاش‌هایی برای یافتن یك راه حل در مورد ضراب را آغاز كرده‌اند.

به گزارش نما به نقل از ایلنا، «نیویورک تایمز» نوشت: پرونده رضا ضراب در دادگاه فدرال منتهن یک پرونده روتین نیست.
رضا ضراب تاجر طلا و شهروند دو تابعیتی ایرانی-ترکیه‌ای که به جرم دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران بازداشت شده است از سوی بازپرسان پرونده به ثروتمند بودن و داشتن نفوذ سیاسی قابل توجه شناخته می‌شود. حتی رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه نیز سال گذشته بازپرسان پرونده را مورد انتقاد قرار داد و در خلال سفرش به آمریکا در سازمان ملل درباره پرونده او با جو بایدن معاون اوباما صحبت کرد.

مذاکرات درباره این پرونده ابعاد جدیدی به خود گرفته است و دخالت‌های اردوغان در آن عمیق‌تر شده و به رودولف جیولانی شهردار سابق شهر نیویوک و مایکل موکاسی دادستان کل در دولت جرج بوش نیز تسری پیدا کرده است.

جیولانی که به ترامپ بسیار نزدیک است و موکاسی گفت‌وگوها و تلاش‌هایی برای یافتن یک راه حل در مورد ضراب را آغاز کرده‌اند.

جیولانی و موکاسی به دنبال دیدار با مقامات ترامپ برای بحث درباره راه حل‌های بالقوه در این پرونده هستند. این دو نفر برای دیدار و گفت‌وگو با اردوغان نیز به ترکیه سفر کردند تا بفهمند اوضاع از چه قرار است. «جف سشن» دادستان کل از این سفر خبر داده است.

نقش جیولانی و موکاسی زمانی در دادخواست مورد بازبینی جدی‌تر قرار گرفت که «بنیامین برفمن» یکی از وکلای ضراب و بازپرس پرونده در این رابطه به قاضی نامه نوشتند.

در این نامه گفته شده که در ۲۴ فوریه جیولانی، پریت بهارارا دادستان آمریکا در منهتن را خطاب قرار داده و از سفرش به ترکیه خبر داده است. این نامه همچنین به حضور موکاسی در این سفر اشاره کرده بود.

در نامه گفته شده در ماه مارس یکی از وکلای ضراب که احتمالا برفمن است با بازپرسان صحبت کرده و سفر جیولانی به ترکیه و مذاکره با اردوغان درباره وضعیت‌ ممکن پرونده را تایید کرده است.

این نامه که توسط دفتر جون اچ کیم دادستان جدید منهتن بعد از برکنار شدن بهارارا توسط دولت ترامپ فرستاده شده نشان می‌دهد که جیولانی و موکاسی به دلایل مشابه به دنبال دیدار با مقامات دولت آمریکا نیز بوده‌اند.

بازپرس پرونده استدلال کرده که ریچارد برمن قاضی دادگاه فدرال صلاحیت تشخیص نقش جیولانی و موکاسی در این پرونده را دارد و باید مطمئن شود که ضراب از اتفاقی که ممکن است در نتیجه این رایزنی‌ها صورت بگیرد مطلع است.

دفتر کیم در نامه اخیرش مساله دیگری را مطرح کرده و گفته: به گفته بازپرسان پرونده «گرین تراوریگ» شرکت حقوقی جیولانی و شرکت «دبویس و پلیمپتون» وابسته به موکاسی هر دو در پرونده ضراب قربانی شده‌اند.

برفمن وکیل ضراب در نامه‌ای روز جمعه مدعی شده که بازرسان صلاحیت اعمال نظر درباره اقدامات جیولانی و موکاسی را ندارند.

به گفته برفمن این اطلاعات صراحتا هیج ارتباطی به دولت ندارد.

وکیل ضراب گفته بازرسان این مساله را برای جلب توجه رسانه‌ها و امید به تضعیف تلاش‌ها برای یافتن راه حل در پرونده ضراب مطرح کرده‌اند. با کمال احترام نه دولت و نه دادگاه حق تفسیر نقش احتمالی این افراد در آینده پرونده را ندارند.

«برمن» قاضی پرونده از قرار جلسه استماع در روز سه شنبه درباره این مساله خبر داد.

دفتر کیم در نامه دیگری گفته که شرکت جیولانی به عنوان یک شرکت رسمی در ترکیه به ثبت رسیده است. بازرس پرونده گفته این بدان معناست که شرکت جیولانی، ضراب و دولت ترکیه را در موارد مختلف نمایندگی میکرده است.

سخنگوی این شرکت حقوقی گفته نه جیولانی و نه هیچ کس دیگری از این شرکت در پرونده ضراب هیچ دخالتی نداشتند و نقشی نیز در رابطه با دولت ترکیه نداشته‌اند.

یک کیفرخواست وزارت دادگستری علیه شرکت «گرین برگ» در ماه نوامبر نشان می‌دهد که در شش ماه گذشته افرادی از این شرکت که نماینده دولت ترکیه بوده‌اند دوبار با «سشن» دیدار داشته‌اند؛ در حالی که او در آن زمان سناتور جمهوری خواه ایالت آلاباما بوده است. این دیدارها با هشت عضو دیگر کنگره نیز صورت گرفته است.

این کیفرخواست اشاره‌ای به جزییات این دیدارها نکرده اما گفته که به طورکلی این شرکت در ارتباط با روابط ترکیه و آمریکا نقش رایزنی داشته و به مقامات دولتی در این رابطه مشاوره‌های لازم را می‌داده است.

۱۳۹۶/۱/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...