نسخه چاپی

دلار؛ بازار خودرو را آشفته كرد

عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس وضعیت آشفته بازار ارز را علت اصلی افزایش قیمت خودرو برشمرد و گفتبا توجه به شرایط تنها راهكار این است كه دولت ارز مورد نیاز خودروساز را تأمین كند كه البته اولویت‌های مهم‌تری از خودروسازان مانند كشاورزی وجود دارد كه اگر دولت قصد تأمین ارز تولیدكنندگان را داشت ابتدا ارز كشاورزان را تأمین می‌كرد.

به گزارش نما، سیدهادی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت تأکید کرد: وضعیت آشفته بازار خودرو به علت نوسانات شدید در بازار ارز و افزایش قیمت دلار است.

نماینده مردم قائم شهر، جویبار و سوادکوه در مجلس شورای اسلامی افزود: به دلیل اینکه مواد اولیه و مواد مصرفی تولید خودرو وارداتی است و قیمت تمام شده بالا رفته برای خودروساز نمی‌صرفد که با قیمت پایین‌تر محصول تولیدی خودر را ارائه کند.

وی با یادآوری اینکه اگر قیمت دلار کاهش پیدا کند قیمت خودرو هم کاهش می‌یابد، ادامه داد: راهکار دولت در مقطع کنونی باید تأمین ارز مورد نیاز تولیدکننده و استفاده از عوامل بازدارنده برای ایجاد نشدن نرخ کاذب در بازار باشد.

حسینی تصریح کرد: در شرایط کنونی ما نمی‌توانیم قیمت تحمیلی برای تولیدکننده تعیین کنیم چرا که اگر قیمت تعیین شده برای تولیدکننده به صرفه نباشد، کارخانه‌دار واحد صنعتی خود را تعطیل می‌کند.

وی مواد اولیه، انرژی و نیروی انسانی را سه عامل مهم در تعیین نرخ یک محصول برشمرد و گفت: اگر با قیمت‌ها به شکل سرکوبی و دستوری برخورد شود، تولیدکننده از تولید دست می‌کشد.

حسینی یادآور شد: افزایش قیمت‌های خودرو واقعی بوده چرا که قیمت کمتر از قیمت‌های کنونی به ضرر تولید است؛ تنها راهکار این است که دولت ارز مورد نیاز خودروساز را تأمین کند که البته اولویت‌های مهم‌تری از خودروسازان مانند کشاورزی وجود دارد که اگر دولت قصد تأمین ارز تولیدکنندگان را داشت ابتدا ارز کشاورزان را تأمین می‌کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس کاهش نرخ و ثبات نرخ ارز را لازمه اصلی تنظیم بازار خودرو و سایر بازارهای اقتصادی کشور در شرایط کنونی دانست.

۱۳۹۱/۷/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...