نسخه چاپی

با فواید آدامس جویدن آشنا شوید

جویدن آدامس ترشح بزاق دهان را افزایش می‌ دهد. افزایش بزاق با خنثی سازی اسید معده، باعث كاهش رفلاكس شده و سوزش سر دل را نیز كاهش می‌دهد.

به گزارش نما به نقل از میزان، زمانی که آدامس‌ های بی‌ طعم و بی‌ رنگ که جز درد فک چیز دیگری به همراه نداشت از صمغ درختان درست می‌ شدند. اما امروزه با پیشرفت علم و آمدن طعم‌های جدید، انتخاب‌ بسیار سخت شده است. آدامس‌ ها در شکل‌ ها و رنگ‌ های مختلف به‌ عنوان پر فروش‌ ترین محصولات تجاری در میان مردم جهان در حال خرید و فروش هستند و هر روز به دوستداران این محصول اضافه می‌شود. اما بهتر است بدانید آدامس‌ ها بیشتر از چیزی که فکر کنید روی سلامت تاثیر می‌ گذارند.

◊ مواد تشکیل‌دهنده آدامس

– پایه و اساس آدامس ۳۰ درصد صمغ‌ های طبیعی، لاتکس‌ها، موم زنبورعسل است که هنگام جویدن حل نمی‌شوند. پایه دوم آن ۵۹ درصد شکر و دکستروز است که هم شیرین‌ کننده و هم حجم‌ دهنده آدامس محسوب می‌شود. ۲ درصد هم گلیسیرین، لسیتین، سوریتول مایع و شیره مالیتول است که باعث نرمی و بافت آدامس می‌ شود. ۱۰ درصد بعدی شیره ذرت است که به‌عنوان نگهدارنده و جاذب رطوبت، باعث حفظ تازگی آن می‌ شود. ۴ درصد آدامس را هم طعم‌ دهنده‌ ها که نعناع، دارچین، اکالیپتوس، شیرین‌ بیان و انواع میوه‌ها هستند، تشکیل می‌ دهد و ۵ درصد دیگر از سفید کننده و تمیز کننده دندان‌، خوشبو کننده دهان و بهبود‌ دهنده سلامت دندان‌ها در ساخت آدامس‌ های استاندارد مورد استفاده قرار می‌ گیرد. البته رنگ‌ های غذایی و خوراکی هم در این میان سهم دارند.

◊ آدامس‌ها چقدر سلامت هستند؟

– جویدن آدامس باعث افزایش تولید بزاق تا ١٠ برابر می‌شود؛ بزاق هم به عامل دفع باکتری‌ های درون دهان کمک می‌ کند و افزایش ترشح آن علاوه بر جلوگیری از خشکی دهان سبب محافظت دندان‌ ها در برابر پوسیدگی می‌ شود. همچنین بزاق دهان کربنات هیدروژن دارد که باعث خنثی کردن باکتری‌ های دندانی یا همان پلاک‌ ها می‌شود. برای همین است که برخی از خمیردندان‌ ها کربنات هیدروژن دارند. جویدن آدامس به مدت ۳۰ دقیقه بعد از صرف غذا سبب بهبود سوزش و ترش‌ کردگی در معده می‌ شود. همچنین سبب کاهش اشتها در طول روز می‌ شود و به همین دلیل در برنامه رژیمی خیلی از افراد قرار گرفته است. جویدن آدامس به از بین رفتن بوی دهان کمک می‌ کند و سبب تمیزی لثه و دندان‌ ها می‌شود. پس به یاد داشته باشید برای هضم سریع غذا بعد از هر وعده غذایی به مدت ۱۰ دقیقه آدامس بجوید.

تاثیر آدامس بر مغز انسان

– یکی دیگر از خواص آدامس جویدن، این است که باعث افزایش تمرکز و هوشیاری می‌شود. جویدن آدامس خستگی ناشی از کار را رفع کرده و به تمرکز بیشتر فکر و کم شدن استرس کمک می‌ کند. ثابت ‌شده است جویدن آدامس، قسمتی از مغز به نام «هیپوتالاموس»‌ را تحریک کرده و سبب آزادسازی هورمونی می‌ شود که بر بیداری و هوشیاری موثر است. همچنین جویدن آدامس به تقویت حافظه و افزایش توان یادگیری و ضریب هوشی کمک می‌ کند. افرادی که آدامس می‌ جوند، بهتر اسامی را به خاطر می‌ آورند و حافظه قوی‌ تری دارند. آدامس جویدن بر افزایش ضربان قلب تاثیر داشته و جریان خون را افزایش‌ می‌ دهد، از‌ این‌ رو مغز اکسیژن بیشتری دریافت می‌ کند و این سبب افزایش ادراک و شناخت در انسان می‌ شود. آدامس‌ های انرژی‌ زا (حاوی کافئین) در هوشیار نگه‌ داشتن ذهن و بیدار ماندن موثر هستند.

تاثیر آدامس بر هضم غذا

– جویدن آدامس ترشح بزاق دهان را افزایش می‌ دهد. افزایش بزاق با خنثی سازی اسید معده، باعث کاهش رفلاکس شده و سوزش سر دل را نیز کاهش می‌دهد. علاوه بر این، هضم غذا به‌ واسطه تحریک معده تسهیل شده و از بازگشت اسید معده یا بازگشت غذا به دهان جلوگیری می‌ کند. در صورتی‌ که در تولید آدامس‌ های نعناعی از نعناع طبیعی استفاده ‌شده باشد، خاصیت ضد نفخ بودن نعناع هم به فواید آدامس افزوده می‌ شود.

تاثیر آدامس بر دندان‌ها

– عموم مردم بر این باورند که جویدن آدامس برای سلامت دندان‌ ها مضر است. اما با این وجود برخی از دندان‌ پزشکان به مردم توصیه می‌ کنند بعد از غذا، آدامس‌ های بدون قند بجوند. زیرا جویدن آدامس سبب تولید بزاق شده و باکتری‌ های درون دهان را از بین می‌برد. همچنین بزاق دهان کربنات هیدروژن دارند که به خنثی کردن باکتری‌ های دندانی یا همان پلاک‌ها کمک می‌ کند. به همین دلیل است که در بیشتر خمیردندان‌ ها از کربنات هیدروژن استفاده می‌ کنند.

۱۳۹۶/۱/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...