نسخه چاپی

واكنش اروپا به حملات آمریكا به پایگاه هوایی سوریه

در حالی كه دولت آلمان به صورت ضمنی از اقدام نظامی آمریكا در سوریه حمایت كرده و آن را حملاتی "محدود و هدفمند" خوانده اپوزیسیون این كشور اقدام دولت ترامپ در سوریه را مورد انتقاد قرار داد. در پی این حملات، سیاستمداران اتحادیه اروپا و بازرس تسلیحاتی سابق سازمان ملل نیز خواستار تحقیقات درباره حمله شیمیایی در سوریه شدند.

به گزارش نما، مرکل با "محدود و هدفمند" توصیف کردن حملات آمریکا گفت: همه ما می‌دانیم که استفاده از تسلیحات شیمیایی به صورت بین‌المللی محکوم است و هر فردی که از آنها استفاده کند مرتکب جنایت جنگی می‌شود.

او همچنین سخنان اخیر خودش به همراه فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه را تکرار کرده و مدعی شد که بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه "تنها مسوول تحولات اخیر" است!

مرکل گفت: با در نظر گرفتن ابعاد این جنایت جنگی، درد و رنج مردم بی‌گناه و مسکوت ماندن این بحث‌ها در شورای امنیت سازمان ملل متحد، "حمله آمریکا قابل درک است."

هفته گذشته روسیه با یک قطعنامه شورای امنیت که حمله شیمیایی در سوریه را محکوم می‌کرد،‌ مخالفت کرد.

مرکل تاکید کرد: اکنون اقدام دیپلماتیک لازم است تا درگیری‌های سوریه حل و فصل شود.

صدراعظم آلمان تاکید کرد: "همچنان حائز اهمیت است تا تمام توان خود را روی گفت‌وگوها در شورای امنیت و ژنو متمرکز کنیم تا به یک راه‌حل سیاسی انتقالی در سوریه دست یابیم و به رژیم اسد به صورت دموکراتیک پایان دهیم."

سخنگوی صدراعظم آلمان و وزارت خارجه آلمان هم در کنفرانس خبری روز جمعه به این سوال پاسخ ندادند که آیا حملات موشکی آمریکا نقض قوانین بین‌المللی نبوده است. آنها در عوض بارها تکرار کردند که اقدام آمریکا "قابل درک" است.

بهانه آمریکا برای اجرای این حملات، حملات شیمیایی اخیر در خان شیخون سوریه بود که جان دستکم ۸۰ تن را گرفت و غرب مدعی است دولت سوریه مسئول این حمله است.

در همین حال نامزد حزب سوسیال دموکراتیک آلمان برای انتخابات پارلمانی امسال خواستار بازگشت به میز مذاکره شد و گفت "اکنون زمان مذاکره است نه بمباران."

یکی از رهبران حزب چپ‌گرای "لینکه" آلمان هم تاکید کرد: اقدامات نظامی آمریکا باید فورا متوقف شوند.

در همین حال اتحادیه اروپا خواستار اجرای دیپلماسی در سوریه شده و بازرس سابق تسلیحاتی سازمان ملل متحد گفته است که آمریکا بدون اثبات عمل کرده است.

سیاستمداران اتحادیه اروپا و یکی از بازرسان تسلیحاتی سابق سازمان ملل در پی حمله موشکی آمریکا علیه مواضع دولت دمشق، ‌بر لزوم تحقیقات درباره حمله شیمیایی سوریه تاکید کردند. رهبران اروپایی نیز خواستار از سرگیری مذاکرات صلح شدند.

از سوی دیگر ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپایی گفت: اتحادیه اروپا پیش از حملات موشکی مذکور از سوی دولت ترامپ مطلع شده بود.

او گفت: آمریکا به اتحادیه اروپا اطلاع داد که این حملات "محدود" خواهد بود و هدف آن "جلوگیری از جرایم بیشتر با تسلیحات شیمیایی" است. استفاده مکرر از چنین تسلیحاتی باید با واکنش همراه شود. تمایز مشخصی میان حملات هوایی علیه اهداف نظامی و استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه غیر نظامیان وجود دارد.

فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در سخنانی با لحن مشابه یونکر گفت: این حملات با "انگیزه قابل درکی برای پیشگیری و بازدارندگی در مقابل استفاده از تسلیحات شیمیایی" انجام شد. با این حال،‌ این راه‌حل نیست.

موگرینی خواستار مشارکت سازمان منع اشاعه تسلیحات شیمیایی در روند تحقیقات درباره حملات خان شیخون شد و تاکید کرد: عاملان این حمله باید در چارچوب سازمان ملل متحد تحریم شوند.

وزیر امور خارجه اتریش هم حملات آمریکا را "هشدار قاطع" به نظام اسد خواند و با این حال بر لزوم از سرگیری دیپلماسی تاکید کرد.

زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان هم با تاکید بر از سرگیری مذاکرات صلح گفت: حمله نظامی آمریکا علیه ساختارهای نظامی سوریه پس از شکست شورای امنیت بود و "قابل درک" است. با این حال تلاش‌ها برای رسیدن به صلح در چارچوب سازمان ملل متحد حائز اهمیت است.

از سوی دیگر هانس بلیکس، رئیس سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رئیس سابق ناظران تسلیحاتی به دویچه وله از موضع اکثر جهان قدردانی کرد و گفت که آنها به درستی درباره حمله شیمیایی علیه غیرنظامیان سوری خشمگین شده‌اند.

او گمان می‌کند که این اقدام تلافی‌جویانه "سنجیده" شده بوده و باور ندارد که دولت ترامپ به دنبال جنگی تمام عیار در سوریه باشد.

او در ادامه از اینکه آمریکا به صورت یکجانبه،‌ عجولانه و بدون آنکه پرونده‌ای حقوقی ایجاد شده باشد، عمل کرده انتقاد کرد و گفت: آمریکا دارد همانند "کلانتر جهان" عمل می‌کند.

هانس بلیکس تاکید کرد: نمی‌دانم آنها در واشنگتن مدرکی دارند یا نه اما من در شورای امنیت چیزی ندیدم. اینکه صرفا تصاویری دلخراش از قربانیان منتشر شده، به خودی خود ثابت نمی‌کند که عامل آن کیست. مشکل شرایط کنونی اینجاست که خیلی ساده است که بخواهیم فورا به این نتیجه برسیم که رژیم سوریه ابزارهای بیشتری برای اجرای حملاتی در چنین سطحی با گاز سارین نسبت به شورشیان داشته، در حالی که چنین چیزی هنوز اثبات نشده است.

۱۳۹۶/۱/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...