نسخه چاپی

رونمایی از عامل قفل معاملات مسكن

به گزارش نما - میزان نوشت: رکود یکی از معضلاتی است که در چندین سال اخیر گریبان‌گیر بازار مسکن شده و کارشناسان بر این عقیده‌اند که این روند با توجه به فراهم نشدن بسترهای لازم برای رشد بازار همچنان در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

رشد بیش از حد قیمت مسکن در سال های 90 و 91 موجب کاهش قدرت خرید متقاضیان در سال های بعد شده است، بنابراین کاهش قدرت خرید متقاضیان از یک سو و بالا بودن نرخ سود بانکی موجب رکود چند ساله در بازار مسکن شده است.

اگر چه رکود فعلی مسکن موجب شده تا قیمت مسکن ثابت و حتی در برخی مواقع کاهش یابد، اما همین رکود خرید و فروش تهدیدی برای ساخت‌و‌ساز مسکن شده و این بخش را که بطور مستقیم بیش از چند صد شغل ایجاد می کند را تحت تاثیر خود قرار داده است.

اکثر مشاوران املاک معتقد هستند که پایین بودن قدرت خرید مسکن باعث شده تا سازندگان نیز با این عنوان که سود چندانی از بابت ساخت و ساز نصیبشان نمی‌شود سرمایه خود را نزد بانک ها سپرده گذاری کنند.

البته این روزها متقاضیان مسکن نیز همانند سازندگان مسکن ترجیح می دهند به جای خرید مسکن سرمایه خود را در بانک‌ها سپرده گذاری کنند و چون وضعیت کسب و کار چندان مناسب نیست بانک ها را مکان خوبی برای امرار معاش خود می‌دانند.

مسئولان نیز بر این عقیده اند، نقطه شروع رونق در بازار معاملات مسکن پایان نیمه اول سال 95 است اما با وجود سال 96 هنوز رونق محسوسی وارد بازار مسکن چه در خرید و فروش و چه در ساخت و ساز نشده است؛ صدور پروانه ساختمانی در شهریورماه به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است،اما اکثر سازنده‌های مسکن از ترس فروش نرفتن واحدهای مسکونی هنوز رغبتی برای ورود به عرصه ساخت و ساز از خود نشان نمی‌دهند.

به گفته رهبرعضو هیأت مدیره انجمن انبوه‌سازان با تأکید بر اینکه رونق بخش مسکن می‌تواند کارخانه‌های پرتعداد وابسته به این بخش را راه‌اندازی مجدد کند، گفت: ارائه آمارهای غلط از میزان واحدهای خالی از سکنه این تصور را به وجود آورد که تولید مسکن از تقاضا پیشی گرفته و دیگر نیازی به ساخت و ساز نیست.

در این رابطه محسن عدالت‌خواه کارشناس بازار مسکن در خصوص روند بازار مسکن در سال جاری گفت: خرید و فروش مسکن همچنان راکد است و با این وجود بازار مسکن از رکود خارج نخواهد شد.

وی در ادامه گفت:در فضای ساخت و ساز نامناسب بازار مسکن تعداد واحدهای در حال ساخت کاهش می‌یابد و این امر موجب می‌شود تا در آینده عرضه مسکن از این وضعیت خارج نشده و رکود همچنان برقرار باشد.

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به تاثیر بالا بودن نرخ سود بانکی بر روند بازار مسکن تصریح کرد:تا زمانی که نرخ سود بانکی بالا باشد و سرمایه مردم در بانک‌ها اندوخته شود نمی‌توان انتظار رشد در روند معاملات این بازار را داشت.

عدالت‌خواه در توضیح کمبود نقدینگی در بازار مسکن برای رشد اظهار کرد:متقاضیان مسکن پولی برای خرید مسکن ندارند و این وام های 80 میلیونی هم که هنوز وارد بازار نشده است نمی تواند کمکی به بازار مسکن کند و احتمالا رکود مسکن در سال‌های آینده هم ادامه خواهد داشت.

براساس این گزارش، کارشناسان مسکن بر این اعتقادند که تا زمانی که مشکلات بنیادی بازار مسکن مرتفع نشود انتظار رشد در این بازار دور از انتظار است و شواهد حاکی از ادامه رکود و ثبات قیمت‌ها است.

۱۳۹۶/۱/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...