نسخه چاپی

هشدار برنی سندرز به رییس جمهور امریكا

«برنی سندرز» سناتور دمكرات آمریكایی با ابراز «نگرانی عمیق» خود از اقدام یكجانبه نظامی دولت آمریكا در سوریه گفت: این حمله آمریكا را بار دیگر گرفتار «باتلاق مداخله نظامی بلندمدت در خاورمیانه» می كند.

به گزارش نما ، ایرنا به نقل از روزنامه آمریکایی «کامون دریمز» (Common Dreams) نوشت: این سناتور ایالت ورمونت و نامزد دمکرات انتخابات پیشین ریاست جمهوری آمریکا، با زیر سوال بردن انگیزه ترامپ در صدور دستور حمله دیروز (جمعه) به سوریه گفت: رئیس جمهوری باید به مردم آمریکا درباره اهداف واقعی حمله نظامی در سوریه و چگونگی مطابقت آن با اهداف گسترده تر راه حلی سیاسی به عنوان تنها گزینه پایان جنگ سوریه توضیح دهد.

اظهارات سندرز به دنبال حمله بامداد روز جمعه آمریکا به دستور ترامپ مطرح شد و در تضاد با دیدگاه های برخی دیگر از همقطاران دمکراتش در حمایت از این حمله هوایی است که به کشته شدن شماری از غیرنظامیان از جمله کودکان منجر شد.

سندرز با وجود متهم کردن «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه به استفاده از سلاح های شیمیایی گفت، آمریکا به عنوان «قدرتمندترین کشور جهان» باید با جامعه بین المللی برای ایجاد صلح وثبات در سوریه همکاری کند.

وی افزود: درسی که می توان از جنگ عراق و افغانستان، که جان هزاران نفر سرباز آمریکایی و صدها هزار غیرنظامی عراقی و افغان را گرفت و میلیاردها دلار هزینه بر جای گذشت، آموخت، این است که وارد شدن در جنگ آسانتر از خروج از آن است. سندرز ادامه داد، تجربه 15 سال گذشته نشان داده که چنین مداخلاتی برای امنیت آمریکا، اقتصاد و مردم این کشور خطرناک است.

وی با پیوستن به برخی دیگر از مخالفان دمکرات این حمله از جمله سناتور «پاتریک لیهی» نماینده دمکرات از ورمونت، «برایان شاتز» سناتور هاوایی، «تیم کین» از ویرجینیا و «تد لیو» و «باربارا لی» گفت که ترامپ باید قبل از هر گونه استفاده از نیروهای نظامی علیه حکومت اسد در آینده، مجوز کنگره را کسب کند.

باربارا لی نماینده مجلس نمایندگان از ایالت کالیفرنیا در ساعات پایانی روز پنجشنبه و همزمان با تعطیلات دو هفته ای قانونگذاران به مناسبت عید پاک گفته بود که کنگره نباید در شرایطی که ترامپ در استانه سوق دادن کشور به جنگ دیگری با هزینه های و تبعات نامشخص است، تعطیل باشد.

«نانسی پلوسی» رهبر دمکرات اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا از کالیفرنیا نیز روز جمعه این خواسته را مطرح کرد. وی از« پل رایان» رئیس مجلس خواست حمایت قانونگذاران را برای برگزاری نشستی جهت بررسی «هر گونه تصمیمی که جان سربازان امریکایی را به خطر می اندازد» جلب کند.

ائتلاف آمریکایی «بدون جنگ پیروز شوید» نیز که به دنبال جنگ عراق تشکیل شد، با توزیع طوماری از قانونگذاران آمریکایی خواسته است با «لغو تعطیلات خود قبل از فرو افتادن هر بمب بیشتری درباره این بار گفت و گو و رای گیری کنند.

حمله بامداد روز جمعه آمریکا به پایگاه هوایی سوریه با 59 موشک کروز، بدون مجوز کنگره، شورای امنیت و سازمان ملل و به بهانه حمله شیمیایی چند روز پیش به سوریه انجام شد.

برخی از دمکرات ها و مقامات سابق دولت «باراک اوباما» از جمله «جان کری» وزیر امور خارجه سابق آمریکا از حمله نظامی دولت ترامپ به مواضع سوریه حمایت کرده اند.

این حمله در حالی صورت گرفت که تاکنون هیچ تحقیقی برای شناسایی عامل حمله شیمیایی سه شنبه گذشته به شهرک 'خان شیخون' سوریه که بهانه انجام آن شد، صورت نگرفته است و دولت سوریه نیز هر گونه کاربرد سلاحهای شیمایی را رد می کند.

۱۳۹۶/۱/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...