نسخه چاپی

ناگفته هایی از ترور برهان الدین ربانی

سفیر سابق ایران در كابل با اشاره به ملاقات خویش با احمدولی كرزی قبل از ترور وی گفت: احمد ولی كرزی به من گفت خواسته غربی ها این هست كه من دست از دولت افغانستان بكشم و بروم یك جایی سفیر و یا مسئول شوم آقای سفیر یقین داشته باشید كه امریكایی ها من را می زنند.

به گزارش نما به نقل از مهر، محسن پاک آئین رئیس ستاد افغانستان در وزارت امور خارجه ایران در مراسم اولین سالگرد شهادت برهان الدین ربانی که روز جمعه از سوی سفارت افغانستان در تهران برگزار شد، عنوان کرد: شهید ربانی سیاست غرب در تک فرهنگی کردن جهان، در استحاله فرهنگی کشورهای مسلمان، و تحریف فرهنگی کشورهای اسلامی را به خوبی می شناخت و اجازه نمی داد اسلامی که ما به آن اسلام امریکایی می گوییم که در آن معیارهای غربی به نام اسلام به مسلمانان تحمیل می شود که بی قیدی و بی بند و باری و عریانی از نتایج آن هست در افغانستان حاکم شود.

وی با اشاره به تقارن این مراسم با آغاز هفته دفاع مقدس گفت: اینکه خون شهدایی همچون، شهید همت و باکری در ایران و شهدایی چون شهید ربانی، مسعود، مزاری، کاظمی و ژنرال داوود در هم آمیخته و موجب اعتلای اسلام که وجه مشترک مردم ایران و افغانستان هست، شد.

وی گفت: شهید ربانی مورد علاقه مردم و مسئولین جمهوری اسلامی ایران بود، پیامی که حضرت آیت الله خامنه ای بعد از شهادت ایشان صادر کردند و اعزام نماینده ویژه به افغانستان و شرکت در مراسم تشیع و گرامیداشت یاد ایشان و همچنین نامیدن استاد ربانی از سوی ایران، به نام شهید بیداری اسلامی و بیانیه ای که روز چهارشنبه در سالگرد شهادت ایشان از طرف دبیر کل نهاد بیداری اسلامی آقای ولایتی منتشر شد، همه نشانگر این هست که علاقه خاصی در میان مسئولین ایران نسبت به این شهید والا مقام وجود دارد.

پاک آئین شهید ربانی را شخصیت چند وجهی عنوان و تصریح کرد: ایشان یک عالم اسلامی بود، عالمی که معتقد به تقریب مذاهب اسلامی بود، وی شهید وحدت، نماد وحدت بین مذاهب بود.

وی اظهار داشت: شهید ربانی طرفدار اسلام معتدل بود، ایشان از تفسیر غلطی که افراطیون و القاعده و طالبان از اسلام داشتند که در آن خشونت جایز بود و به مردم سالاری و دموکراسی احترام گذاشته نمی شد، با آزادی مغایرت داشت، مخالف بودند.

وی تصریح کرد: در واقع این عالم بزرگ اسلامی هم با جبهه اسلام افراطی مخالف بود و هم با اسلام امریکایی و جبهه ای که قصد داشت مظاهر غربی را در افغانستان حاکم کند.

این دیپلمات وزارت خارجه در ادامه به توضیح مظاهر غربی پرداخت و اذعان داشت: در تفسیری که غرب از دموکراسی دارد ،به نام دموکراسی به پیامبر اسلام(ص) توهین می کند، آن فیلم موهن را می سازند و وقتی که در مقابل خشم مردم مسلمان جهان قرار گرفتند این را آزادی بیان نامیدند و آن را نمادی از دموکراسی خواندند و توهین به مقدس ترین مقدسات جهان را تحت نام دموکراسی جایز دانستند.

وی گفت: آنها می خواهند این نوع دموکراسی در کشورهای اسلامی تحمیل و برقرار شود.

پاک آئین در تکمیل مطلب فوق افزود: پروفسور ربانی به عنوان یک فرد مسلمان و رهبر دینی با این نوع تفاسیر از دین مخالف بود و اسلام اعتدال، اسلام پیامبر و سیره اهل بیت(س) را در افغانستان رایج، تبلیغ و اشاعه داد.

وی ضمن بیان این مطلب که شهید ربانی در کنار شخصیت دینی، یک مجاهد بود و از یک طرف با لسان قوی و از طرفی اسلحه به دست در کنار مجاهدین به مبارزه پرداخت، تصریح کرد: در عین حال شهید ربانی تا زمانی که بود واقعا در مسیر صلح و وحدت جدی عمل کرد، بسیار با خویشتنداری با مسالمت سعی کرد با گروه های مختلف به عنوان ریش سفید، بزرگ و یک معلم صحبت کند و به دنبال وحدت ملی باشد.وی تأکید کرد بدانید قطعا کسانی که مخالف وحدت ملی افغانستان بودند و کسانی که مخالف صلح افغانستان بودند، عامل شهادت پروفسور ربانی هستند.

پاک آئین خاطرنشان کرد: اگرچه یک سال از شهادت شهید ربانی گذشته و هنوز عامل اصلی این ترور مشخص نشده، اما قطعا کسانی که می خواهند حضور نظامی خودشان در افغانستان را دائمی کنند، کسانی که مسئولیت تأمین جان شخصیت های افغانستان را به عهده دارند، در این ترور دخیل بوده اند.

وی تصریح کرد: این را بدانید که برخی به دوستی مستحکم ایران و افغانستان حسادت می کنند و سعی می کنند با ترفندهای مختلف از طریق جنگ نرم رسانه ای در بعضی از مقاطع اخلال در روابط دو کشور ایجاد کنند، بحمد الله اراده رهبران دو کشور بر تقویت و توسعه روابط هست.

رئیس ستاد افغانستان در پایان صحبت های خود در این مراسم گفت: برگزاری کمیسیون مشترکی که اخیرا بین ایران و افغانستان در کابل برگزار شد و وزیر خارجه ایران در آن شرکت کرد که توافقات بسیار خوبی هم انجام شد نشان دهنده عزم و اراده جدی دو کشور برای توسعه روابط هست و توسعه روابط و استحکام روابط همان نیتی هست که پرفیسور ربانی دنبال آن بود.

استاد ربانی توسط سازمان جاسوسی امریکا ترور شد
احمد ولی کرزی: آقای سفیر یقین داشته باشید که امریکایی ها من را می زنند

همچنین سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در کابل که در مراسم گرامیداشت شهادت برهان الدین ربانی روز جمعه در مراسم بزرگداشت این شهید بزرگ صحبت می کرد ضمن عرض تسلیت به مناسبت سالروز شهید بیداری اسلامی، گفت: من استاد ربانی را به عنوان شخصیتی که متعلق فقط به ملت افغانستان و سرزمین افغانستان باشد نمی دانم، استاد ربانی متعلق به جهان اسلام بود و هست، شخصیتی که در هر گوشه ای از جهان اسلام مشکلی بوجود می آمد، ایشان واکنش نشان می داد.

فداحسین مالکی از شهید ربانی به عنوان طرفدار وحدت ملی نام برد و تصریح کرد: استاد ربانی در شرایط سختی مسئولیت شورای عالی صلح را پذیرفت، در شرایطی که خیلی از دوستان ایشان هم تمایل نداشتند مسئولیت شورای عالی صلح را بپذیرند.
مالکی با بیان خاطراتی از استاد شهید، افزود: روزی به صرف صبحانه در حضور استاد ربانی بودیم، من به ایشان گفتم، این مسئولیتی که پذیرفتید خیلی سخت هست، ایشان در جواب من گفتند مردان بزرگ برای کارهای بزرگ ساخته شده است.
اما مشکل من مخالفین دولت و طالبان نیست، چون بعضی از آنها قبلا مجاهد بودند و دوست دارند به دامن دولت بپیوندند، مشکل اصلی من امریکا و یکی از همسایگان افغانستان هست.

سفیر سابق ایران در افغانستان، در ادامه این مراسم خاطرنشان ساخت: ما در آن زمان اطلاعات دقیقی داشتیم که بخشی از کشورهای غربی شدیدا از پذیرفتن مسئولیت شورای عالی صلح توسط استاد ربانی ناراحت بودند طوری که یکی از سفرای غربی به من گفته بود انتخاب استاد ربانی به عنوان رئیس شورای عالی صلح ما را شوکه کرد. مالکی در تکمیل مطلب فوق افزود: از آن سفیر سئوال کردم چرا انتخاب ربانی شما را شوکه کرد، وی گفت به خاطر اینکه ما فکر نمی کردیم به این زودی ها مسائل افغانستان جمع شود، اگر استاد ربانی بیاید قضیه خیلی زود جمع و صلح برقرار می شود.

وی با بیان این که بعد از شنیدن صحبت های سفیر غربی جرقه ای در ذهن ما بوجود آمد که باید منتظر حوادث تلخی باشیم، اذعان داشت: در شرایطی که دولت داشت ابتکار عمل را به دست می گرفت و بزرگان کشور به هم نزدیک می شدند و موضوع صلح و هماهنگی به خوبی انجام می شد، ملت افغانستان ناگهان با ترور زنجیره ای شخصیت ها و فرماندهان مواجه شد.
مالکی به ترور ژنرال داوود اشاره کرد و گفت: این اقدام ، تروری نبود که دولت یا مردم افغانستان بخواهند انجام دهند، چون حضور ژنرال داوود باعث شده بود امنیت بیشتری در سمت شمال حاکم شود.

فداحسین مالکی به ملاقات خویش با احمدولی کرزی قبل از ترور ایشان اشاره کرد و گفت: احمد ولی کرزی به من گفت خواسته غربی ها این هست که من دست از دولت افغانستان بکشم و بروم یک جایی سفیر و یا مسئول شوم.

وی گفت: لحظه ای که احمدولی کرزی با من خداحافظی کرد گفت آقای سفیر یقین داشته باشید که امریکایی ها من را می زنند.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز جمهوری اسلامی ایران در این مراسم به ابعاد شخصیتی برهان الدین ربانی اشاره و تصریح کرد: زمانی که استاد شهید، مسئولیت شورای عالی صلح را پذیرفت، سر و صداهایی را در اردوگاه غرب شاهد بودیم، آنها نگران بودند که استاد ربانی از نفوذش در کشورهای اسلامی استفاده می کند و روند صلح در افغانستان را تسریع می بخشد.

وی افزود: زمانی که استاد ربانی قصد شرکت در اجلاس بیداری اسلامی را داشتند، کراکر سفیر وقت امریکا در کابل مخالف حضور ایشان بود، آنها از هر طریقی فشار می آوردند که این سفر انجام نشود ولی جناب کرزی و استاد ربانی و بقیه بزرگان کشور، اصرار داشتند که استاد ربانی به عنوان شخصیت بزرگ اسلامی و چهره ممتازی که وجودش در عالم اسلام لازم بود، در اجلاس بیداری اسلامی و فلسطین شرکت کند.

مالکی به چگونگی ترور استاد شهید اشاره و خاطرنشان کرد: بعد از مراجعت از اجلاس بیداری اسلامی ، بیست دقیقه بعد از اینکه به سفارت رسیدم، صدای انفجاری را شنیدم که یک لحظه بدنم لرزید و نگران شدم که لحظاتی بعد خبر ترور شهید ربانی را به من دادند.

مالکی تصریح کرد: در آن شرایط ما لحظات سختی داشتیم، اولین نفراتی که در منزل شهید حضور پیدا کردند، دوستان ایرانی شما بودند.

وی گفت: من در همان واکنش اول اعلام کردم که این کار افغان ها نبوده، الان هم عرض می کنم، بعد از یکسال هنوز قانع نشده ام که ترور استاد ربانی توسط یک افغان حتی طالبان باشد، این ترور در خارج از مرزها بسته شد و توسط سیا و با همکاری بعضی ها در آنجا ترور صورت گرفت و شخصیت بزرگی را از جهان اسلام گرفتند.

مالکی افزود: ترور شهید ربانی شخصیت دور اندیش و کلان نگر چه بخواهیم و چه نخواهیم، ضایعه ای برای یک ملت، کشور و جهان اسلام بود.

۱۳۹۱/۷/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...