نسخه چاپی

دغدغه های اصلی روستائیان در گفتگو با نما مطرح شد :

دسترنج كشاورزان به جیب واسطه ها می رود/ غفلت دولت از رشد مهاجرت روستائیان به شهر

عکس خبري -دسترنج کشاورزان به جيب واسطه ها مي رود/ غفلت دولت از رشد مهاجرت روستائيان به شهر

یك از دهیاران روستاهای كشور گفت:نظر مهمترین مسئله برای توسعه روستایی بحث اشتغال می باشد،كه اگر این موضوع در سالهای گذشته تحقق پیدا می كرد می توانست از مهاجرت روستاییان به شهر جلوگیری كند

روح الله شهنوازی از دهیاران روستاهای استان کرمان در حاشیه همایش ملی اقتصاد مقاومتی و توسعه روستایی درگفتگو با خبرنگار نما گفت: مشکلات زیادی در روستاها وجود دارد ،به عنوان مثال هنوز راههای ارتباطی روستایی در بین مزارع با مشکل روبرو است.همچنین طرح هادی روستای به بازنگری احتیاج دارد زیرا بیش از 10 سال است که از اجرای طراح های هادی روستایی می گذرد.
این دهیار افزود: تقویت آنتن های رادیویی و اینترنتی روستایی از دیگر موضوعاتی است که باید از سوی مسولین امر مورد توجه قرار گیرد.
همچنین از آنجایی شغل اکثریت روستاییان کشاورزی است از این رو حذف دلالان محصولات کشاورزان اهمیت زیای دارد.
اسماعیل شهرانی از دیگر دهیاران روستا در خصوص اولویت های امروز روستاها گفت:به نظر مهمترین مسئله برای توسعه روستایی بحث اشتغال می باشد،که اگر این موضوع در سالهای گذشته تحقق پیدا می کرد می توانست از مهاجرت روستاییان به شهر جلوگیری کند . بحث بهداشت در روستاهاو آسفالت معابر روستایی از دیگر اقدامات مورد نیاز برای روستاها می باشد .
در مجموع اگر به مسائل زیر ساختی توجه شود شاهد مهاجرت روستاها به شهر نخواهیم بود.
محمد تقی زاده از دیگر دهیاران حاضر در این مراسم گفت:اولویت مهم امروز در روستا موضوع مهم کمبود آب است،که اکثر روستاهای ما امروز گریبان گیر آن می باشد،با توجه به خشکسالی های چند سال اخیر در کشور آب دهی قنات کم شده است که این یکی از مشکلات اساسی ما است .
هرچند ما در راستای اقتصاد مقاومتی سعی در مهار آب های روان داشتیم تا با ایجاد استخرهای ذخیره آب از هدر رفت آن جلوگیری کنیم ،اما بازهم مسولین باید چاره اساسی نسبت به بحران آب داشته باشند .
سید رضا کسایی ،مدیرمرکز توسعه روستایی در خصوص اقدامات زیر ساختی انجام شده در گفتگو با خبرنگار نما گفت:ما در حال حاضر 8500 مرکز ای سی تی روستایی داریم که 25 هزار روستا به اینترنت پرسرعت مجهز شده اند و این فرصت بزرگی را برای ما به وجود آورده است تا بتوانیم در مجموع از پتانسیل و ظرفیت های که در حوزه روستایی به عنوان محصولات بومی و تولیدات صنایع دستی که در حال تولید است ، زمینه بازاریابی و فروش آن را فراهم کنیم.
البته این کار را مرکز توسعه اقتصاد روستایی در حال انجام دادن است که ابتدا در 6 ماه نخست در استان گیلان و سپس در شهرهای شمالی کشور و سرانجام در کل مراکز کشور ای سی تی این طرح نیز اجرا خواهد شد.
نعمت الله رضایی معاون برنامه ریزی و امور زیر بنایی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری در درباره اقدامات صورت گرفته در طی سالهای اخیر به خبرنگار نما گفت: آنچه در جامعه روستایی اتفاق افتاده است را در 2 بخش نیز می توان تقسیم کنیم،یکسری فعالیت های زیر بنایی و زیر ساختی است که در جامعه روستایی صورت گرفته است که هم در این دولت و هم در دولت های قبلی اقدامات خوبی صورت گرفته که در دولت فعلی این موضوع تسریع پیدا کرد .
در همین دولت بالای 9هزار کیلومتر راه روستایی درمدت زمان 4 سال بازسازی شد.همچنین همین مقدار یعنی 9هزار کیلومتر جاده روستایی احداث شد.پنج هزار 200 روستا از آب آشامیدنی سالم برخوردار شدنند و بالای 8500 روستا هم به لوله کشی گاز دسترسی پیدا کردنند.
رضایی افزود: در حوزه زیر ساختی هم تلاش های زیادی انجام گرفت ،اشتغال و معیشت روستایی اتفاق افتاد که خوشبختانه در چند سال اخیر با جهت گیری هایی که صورت گرفت زمینه سرمایه گذاری در جامعه روستایی شناسایی شد و ازهمین طریق تسهیلات به این سمت سوق داده شد به گونه ای که ما توانستیم 152 هزار شغل در منطق روستایی ایجاد کنیم.
کشاورزان، روستائیان و کارآفرینان ما در زمینه مواد غذایی، در سال 95نسبت به سال 92 توانستند 21 میلیون تن بیشتر این مواد را برای کشور تولید کنند.
رئیس جمهور در این همایش گفت ، حرکت اقتصادی ، پیشگیری از مهاجرت های بی رویه و رشد و تولید از روستاها آغاز می شود.
5200 روستایی که امروز از آب سالم استفاده می کنند ، جمیعتی بالغ بر 4 میلیون نفر دارند و این موضوع نشان می دهد این حرکت ، حرکت بسیار خوبی برای آن است که روستاییان ما با آرامش قلب ، رفاه و بهداشت بیشتر بتوانند در روستاها زندگی کنند
گفتنی است جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در این همایش گفت: سیاست های اقتصاد مقاومتی تنها نسخه‌ای است که می‌تواند در شرایط فعلی اقتصاد کشور را وارد دوران طولانی شکوفایی کند. این سیاست ها، سیاست جناحی که یک جناح علیه یک جناح دیگر بهره برداری کند، نیست.علیرغم همه کارهای انجام شده، از مسائلی که امروز با آن روبرو هستیم شکاف در زندگی شهری و روستایی است زیرا امکانات و خدمات به صورت عادلانه در نقاط مختلف کشور توزیع نشده است و نمی شود.

۱۳۹۶/۱/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...