نسخه چاپی

ادیانی راد در گفتگو با نما مطرح كرد:

سیستم بانكی مغایر اصول اقتصاد مقاومتی است/ وزارت امور خارجه در دیپلماسی اقتصای ضعیف عمل كرده است

عکس خبري -سيستم بانکي مغاير اصول اقتصاد مقاومتي است/ وزارت امور خارجه در ديپلماسي اقتصاي ضعيف عمل کرده است

عضو هیئت رئیسه كمیسیون انرژی مجلس گفت: تا زمانی كه ساختار وسیستم فعلی بانك در كشور حاكم است در اجرای اقتصاد مقاومتی و تولید و ایجاد اشتغال پر زرق برق ظاهر نخواهیم شد.

سید علی ادیانی، نماینده مردم قائم شهر جویبار و سواد کوه و عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری نما، در رابطه با نام گذاری سال جاری به عنوان سال اقتصاد مقاومتی تولید ملی و اشتغال گفت: بحث اقتصادی مقاومتی شعبه ای از شعبات استقلال سه گانه زمان انقلاب ما است و ریشه در اصول متعدد قانون اساسی و مهمترین مصداق برای استقلال اقتصادی است.
وی در ادامه افزود: ملتی که محتاج نان خود باشد در حوزه هایی همچون فرهنگ و مذهب و آداب و رسوم و مولفه های پیشرفت کم خواهند آورد.
ادیانی اقتصاد را مهمترن نقطه توسعه هر کشور دانست و اظهار داشت: چند نگاه برای اقتصاد در کشور وجود دارد یکی این که اقتصاد باید وابسته به اقتصاد جهانی باشد و گروهی معتقدند باید دروازه های اقتصاد را بر روی اقتصاد جهانی بست و گروه دیگری هستند که بیان می کنند که باید ظرفیت اقتصاد جهانی را پذیرفت و با بومی سازی کردن و تکیه بر توان داخلی کشور نیازهای خود را برطرف کنیم.
عضو هیئت رئیسه انرژی اقتصاد مقاومتی را به مفهوم اقتصاد ریاضتی و حذف اقتصاد جهانی ندانست و بیان داشت: اقتصاد مقاومتی به معنای تکیه بر داشته و ظریفت های درون و نگاه به حداقل نیازهای بیرون برای جبران خلاء های موجود کشور است.
وی اظهار داشت: امروزه اساسی ترین نیاز کشور بهبود وضعیت اقتصادی می باشد و از نگاه مردم نیز مسائل اقتصادی از الویت های اول کشور به شمار می رود و پایه و اساس رونق اقتصادی تولید است و اگر تولید در کشور رونق گیرد اشتغال خود بخود ایجاد خواهد شد.
ادیانی ادامه داد: سال تولید و اشتغال را باید برشی از یک مجموعه تلقی کنیم و به تعبیری می توان بیان کرد که این سال بخش و فصلی از یک کتاب قطور هدفمند است بر هیمن مبنا مقام معظم رهبری در استمرار و تئوری اقتصاد مقاومتی سال 96 را بار دیگر سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال نام گذاری فرمودند.
عضو شورای مرکزی فراکسیون ولایت تصریح کرد: وزارت امور خارجه می بایست در جهت تقویت دیپلماسی اقتصادی اقداماتی انجام دهد چراکه متاسفانه این وزارتخانه درچند سال گذشته در بحث اقتصاد دیپلماسی بسیار ضعیف عمل کرده است و این وزارت خانه تمام ظرفیت های خود را در برجام نهادینه کرد و این در حالی است که برجام یه برنامه چند جانبه است و طبیعی بود که آثار مثبت و منفی دیگر جوانب امر در برجام می بایست در نظر می گرفت.
وی افزود: وزارت امور خارجه باید با تأسی از شعار سال جاری در جهت ریل گذاری جذب سرمایه گذاران خارجی و ایرانیان مقیم خارج اقدامات مثبتی انجام دهد.
نماینده مردم سواد کوه، قائم شهر و جویبار تأکید کرد: تا زمانی که ساختار وسیستم فعلی بانک در کشور حاکم است در اجرای اقتصاد مقاومتی و تولید و ایجاد اشتغال پر زرق برق ظاهر نخواهیم شد.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی با تأکید بر این مطلب که سیتم بانکداری کشورمان عقیم و ناکارآمد و بعضا ربوی است، گفت: با این سیستم تولید در مسیر و هدف گذاری طی طریق نخواهد کرد و برخی از بانک ها با انجام اقدامات غیر شرعی کار بلا وجوه خود را توجیه می کنند و بخشی از زندگی مردم را به ربا و شبه ربا آلوده کرده است.
ادیانی تأکید کرد: سیستم بانکی کشور ما نمی تواند ناصر و مددکار در تولید و اشتغال زا باشند چراکه امروزه بانک ها به بخشی نگری روی آورده اند و طبق قانون پنج ساله دوم می بایست بنگاه داری را رها می کردند اما متاسفانه این اقدام را هنوز انجام نداده اند و نمایندگان مجلس ضرورت دارد در این زمینه از مسئولان سوال کند که چرا بانک ها از این حکم تکلیفی عدول کرده اند و بر این اساس تسهیلات و پول هایی را که در اختیار دارند بیشتر در اختیار بنگاه‎های حاکمیت و مالکیت خود برای بخش های خصوصی تسهیلاتی در نظر نمی گیرند.
وی در ادامه به بحث قاچاق کالا اشاره کرد و اذعان داشت: امروزه شاهد هستیم تا 25 میلیارد دلار به کشور قاچاق کالا می شود و این نوع واردات باعث شده تا تولید داخلی فشل شده و از سوی دیگر با هر کالای وارداتی یک پکیج تولید را از بین خواهیم برد و تنها برای کارگران خارجی شغل ایجاد خواهیم کرد که این موضوع با اقتصاد مقاومتی کاملا مغایرت دارد.

۱۳۹۶/۱/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...