نسخه چاپی

چرا چین حمله آمریكا به سوریه را محكوم نكرد؟

حمله موشكی آمریكا به سوریه نتوانست اهمیت نشست سران آمریكا و چین را تحت شعاع قرار دهد و پكن با تنها گذاشتن مسكو، نه تنها این حمله را محكوم نكرد، بلكه آن را قابل درك نامید.

به گزارش نما به نقل از روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا»، این روزنامه در تحلیلی نوشته است: "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا در جریان مذاکرات خود با "جی شین پینگ" رئیس جمهوری چین در ایالت فلوریدا، وی را در جریان حمله موشکی آمریکا به سوریه قرار داد. ضمن اینکه این مسئله یادآور این بود که چه کسی به کمک طرف دیگر نیاز دارد، ولی میهمان بلندپایه هیچ واکنشی به حادثه نشان نداد.
طبق اطلاعات روزنامه های آمریکایی، رئیس جمهوری چین حتی نشان داد که درک می کند که این حمله به خاطر کشته شدن کودکان در جریان حمله شیمیایی در سوریه صورت گرفته است. رسانه های گروهی چینی نیز بجای این حادثه، توجه خود را به سمت «نقاط مثبت» این سفر جلب نموده و ذوق زده تاکید کردند که آمریکایی ها با مشارکت در طرح بزرگ «جاده ابریشم» چین، موافقت کرده اند.
نخستین دیدار دونالد ترامپ و "جی شین پینگ" که بطور دقیق از قبل به خوبی برنامه ریزی شده بود، ولی باز هم با حادثه تلخی همراه شد و در پایان این ملاقات، رئیس کاخ سفید میهمان خود را از حمله موشکی آمریکا به خاک سوریه آگاه کرد. به گفته "رکس تیلرسون" وزیر امور خارجه آمریکا که در این دیدار حضور داشت، تنها واکنش رئیس جمهوری چین به این خبر، بیان درک این مسئله بود که این تنبیه به خاطر حمله شیمیایی صورت گرفته که در آن کودکان زیادی کشته شدند.
روزنامه «نیویورک تایمز» هم نوشت که آمریکا و جمهوری خلق چین موافقت نموده اند که تهدیدات از سوی کره شمالی وارد مرحله جدی شده است. تیلرسون نیز در این رابطه تاکید کرد که اگر دولت چین اقدامی در مهار کردن مقامات پیونگ یانگ نکند، آمریکا خط مشی سخت گیرانه خود در این رابطه را ادامه خواهد داد.
پکن ترجیح داد روی نقاط مثبت روابط با واشنگتن تکیه کند
البته در گزارشات رسمی چین فعلا به این مسائل اشاره ای نشده است و تا زمانی که رئیس جمهوری آنها در آمریکا بسر می برد، رسانه های گروهی این کشور، روی نقاط مثبت این سفر متمرکز شده اند. خبرگزاری «شین هوا» یادآور شده است: «"جی شین پینگ" و دونالد ترامپ توافق کردند که همکاریهای متقابلا سودمند دو کشور را گسترش داده و اختلاف نظرات خویش در مورد اصول دارای اهمیت برای هر دو طرف را حل و فصل کنند. »
رئیس جمهوری چین نیز در کنفرانس مطبوعاتی خود در فلوریدا تاکید کرد که در جریان این مذاکرات دو طرف به درک بهتری از مواضع یکدیگر رسیدند و اعتماد متقابل بین آنها تقویت شده و به توافقاتی در زمینه برخی مسائل مهم در روابط دوجانبه و برقراری روابط کاری مناسب بین دو کشور دست یافتند.
بر اساس اطلاعات «شین هوا»، پکن همچنین از واشنگتن دعوت کرده تا در چارچوب ابتکارعمل مربوط به «جاده ابریشم» همکاری داشته باشد و ظاهرا طرف آمریکایی هم موافقت کرده است.
ترامپ در اظهارات علنی خود از پیشرفت در مذاکرات تجاری با طرف چینی سخن گفت، البته نمونه مشخصی برای آنها بیان نکرد. ظاهرا صحبت بر سر موافقت رئیس جمهوری چین با طرح مذاکرات ۱۰۰ روزه برای سرو سامان دادن به مسائل بازرگانی بین دو کشور است که هدف از آن، افزایش صادرات آمریکا و کاهش کسری تجاری با چین است.
موضع گیری عجیب پکن در مورد حمله آمریکا به سوریه
مطبوعات غربی تاکید می کنند که اهمیت نشست سران آمریکا و چین آنقدر زیاد بود که حادثه رخ داده در سوریه را تحت الشعاع قرار داد. موضع گیری وزارت امور خارجه چین در رابطه با حمله موشکی آمریکا چنین بود که «از هر دو طرف خواست تا آرامش خود را حفظ کند و از هر اقدامی که وخامت اوضاع را بیشتر کند، بپرهیزند. » سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین تاکید کرد که این حادثه ضرورت حل و فصل سیاسی مشکل سوریه را نشان داد. ضمن اینکه دولت چین مخالف استفاده از تسلیحات شیمیایی است.
بدین ترتیب هیچ سخنی در محکومیت اقدام آمریکا در حمله به خاک سوریه از سوی مقامات پکن شنیده نشد. تنها روسیه، جمهوری اسلامی ایران و برخی کشورهای منطقه آمریکای لاتین، حمله آمریکا را محکوم کردند. در حالیکه همه کشورهای غربی، ترکیه و کشورهای عربی متحد آمریکا در خاورمیانه، حمله موشکی آمریکا را مورد تایید قرار دادند.
چین نباید بخاطر نزدیکی به آمریکا از روسیه دور شود
البته همه هم در چین اینگونه فکر نمی کنند که بهتر است تا جای ممکن از روسیه فاصله گرفته شود. " یان سو تون" کارشناس معروف سیاسی و رئیس دانشکده روابط بین الملل دانشگاه پکن که به تازگی به مسکو سفر کرده بود، در گفتگو با خبرنگار «نیزاویسیمایا گازیتا» گفته است، ترامپ نظم موجود جهانی را به چالش کشیده است و به همین دلیل مسکو و پکن باید متحد شوند. این مسئله منجر به بازگشت به دوران جنگ سرد نمی شود، بلکه برعکس امنیت در منطقه شرق آسیا را تقویت خواهد کرد، ولی ظاهرا دولت چین با این مسئله موافق نیست.
این کارشناس برجسته در مورد حل و فصل اختلافات چین و آمریکا در منطقه دریای چین در دوره ریاست جمهروی ترامپ، گفت: «فعلا همه توجه دونالد ترامپ روی این متمرکز شده تا به تعهدات آمریکا در قبال تامین امنیت ژاپن و کره جنوبی، عمل کند و منطقه آسیای جنوب شرقی که برای دولت باراک اوباما مهم بود، برای او اهمیت چندان زیادی ندارد. »
این استاد دانشگاه بارها در اظهارات خویش این مسئله را گوشزد کرد که دیدگاه وی در مورد روابط با آمریکا ممکن است در بسیاری از موارد با موضع گیری مقامات رسمی پکن مطابقت نداشته باشد.

۱۳۹۶/۱/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...