نسخه چاپی

آخوندی: مسكن از خانوار جلو زد

وزیر راه و شهرسازی گفت: در طول 10 سال گذشته تعداد واحدهای خالی از 660 هزار به 2میلیون و 600هزار واحد رسید كه این موضوع نشان می‌دهد یك مشكل بسیار بزرگ در كشور وجود دارد.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین، عباس آخوندی در مراسم سالگرد تاسیس بنیاد مسکن با ارائه گزارشی درخصوص وضعیت مسکن در ایران، اظهار داشت: براساس سرشماری مرکز آمار در سال 95، جمعیت ایران از 75 به 80 میلیون نفر طی 5 سال گذشته افزایش یافته است.

وی متذکر شد: اولین نکته در این آمار حاکی از آن است که تعداد خانوار در ایران از 3.5 درصد به 3.3 درصد کاهش یافته و در روستاها نیز به 4.3 درصد نزول یافته است. این نشان می‌دهد که تشکیل خانواده در روستاها نیز کاهش چشم‌گیری داشته است.

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: میزان شهرنشینی در سال 90، 71.4 درصد و در سال 95 به 74 درصد افزایش یافت و تعداد کل خانوارها نیز در سال 90، 21.1 میلیون نفر و در سال 95، 24.1 میلیون نفر بوده است.

آخوندی تصریح کرد: افزایش رشد خانوار در شهرها به‌دلیل افزایش نرخ طلاق بوده و نشان می‌دهد که خانوارها به سمت تک نفره بودن حرکت می‌کنند و ساختار جمعیت در ایران در حال تغییر است.

وی گفت: 8.5 درصد کل خانوارهای ایران، خانوارهای تک‌نفره‌ای است که روند شهرنشینی را در ایران تغییر داده‌اند.

آخوندی در ادامه با بیان این‌که تعداد مهاجران در سال 90 حدود 5.5 میلیون نفر و در سال 95، 4.7 میلیون نفر کاهش پیدا کرده است، افزود: تعداد واحدهای مسکونی در ایران از سال 90 تا سال 95 رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است. ما در سال 90، 21.5 میلیون واحد مسکونی داشتیم که در سال 95 به 25.4 میلیون تعداد رشد پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: این نشان می‌دهد که تعداد واحدهای مسکونی در ایران از تعداد خانوارها بیشتر شده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که 25.4 میلیون واحد مسکونی در ایران داریم، گفت: این در حالی است که 24.1 میلیون نفر خانوار در کشور وجود دارد.

آخوندی عنوان کرد: در ظاهر وضع بسیار خوبی در کشور حاکم است و به ازای هر یک خانوار، یک واحد مسکونی و حتی بیشتر وجود دارد، ولی در واقع این افزایش تعداد واحد مسکونی نشانگر تعداد واحدهای خالی از سکنه در ایران است.

وی متذکر شد: در سال 85، 630 هزار خانه خالی در ایران وجود داشت که این تعداد در سال 90 به یک میلیون و 660 هزار واحد مسکونی رسید که نشان می‌دهد ظرف 5 سال یک میلیون خانه خالی به خانه‌های کشور افزوده شده است. همچنین طی سال 90 تا 95 این تعداد به 3میلیون و 587 هزار واحد رسید.

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: در طول 10 سال گذشته تعداد واحدهای خالی از 660 هزار به 2میلیون و 600هزار واحد رسید که این موضوع نشان می‌دهد یک مشکل بسیار بزرگ در کشور وجود دارد.

آخوندی خاطرنشان کرد: زمانی که 2 میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد، نشان می‌دهد یک سرمایه‌گذاری بسیار بزرگ در این حوزه انجام شده، اما نرخ بهره‌وری آن صفر است که همین موضوع مشکلات بسیاری را در عرصه کشور ایجاد می‌کند.

۱۳۹۶/۱/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...