نسخه چاپی

محمد مهدی زاهدی در گفتگو با نما:

وضعیت صنعت هسته ای بعد از برجام نگران كننده است

عکس خبري -وضعيت صنعت هسته اي بعد از برجام نگران کننده است

محمد مهدی زاهدی گفت :در كشور نه هزار و 700 كیلو اورانیوم غنی شده در دست داشتیم كه به زیر 300 كیلو ورسید ما نطنز را داشتیم ، فردو را داشتیم كه در آن ساخت و سازهایی را برنامه ریزی كرده بودیم كه بتوانیم تاسیسات غنی سازی را ارتقا دهیم كه در حال حاضر این ها متوقف شده است.

محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره برگزاری جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات با حضور نمایندگان متقاضی استیضاح فخرالدین دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش و محورهای این جلسه گفت:یکی از بندهای استیضاح موضوع تخلفات مالی بود که در صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه اتفاق افتاده بود. وزیر محترم توضیحاتی را دادند و از آن طرف هم استیضاح کنندگان هم مطالبی داشتند ضمن اینکه در صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه تخلفات بزرگی صورت گرفته است و شکی در این زمینه نیست.
وی افزود : مستندات زیادی در این خصوص وجود دارد ، ما هم یکسری اولویت هایی را به این موضوع دادیم که این پول به صندق باز گردد این پول مال فرهنگیان است و حق این قشر است و درست نیست که رد پای این پول در جاهایی به غیر از فرهنگیان پیدا شود.بیشتر مباحث راجع به صندوق فرهنگیان، و مطالبات و پاداش‌های پرداخت نشده فرهنگیان بود.
اولویت کمیسیون این است افرادی که این سو استفاده ها را کرده اند شناسایی و به دستگاه قضا معرفی شوند که جلوی فساد و اتلاف منابع در سیستم بانکی و صندوق ذخیره فرهنگیان گرفته شود.
در پایان این جلسه نمایندگان استیضاح کننده از پاسخ‌های وزیر آموزش و پرورش قانع‌نشدند،و قرار شد موضوع استیضاح وزیر آموزش و پرورش به هیات رییسه مجلس ارسال شود.
وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به روز ملی فناوری هسته ای در خصوص ارزیابی از صنعت هسته ای کشور و فراز و فرودهای آن تصریح کرد:در ابتدا ضمن تبریک این روز و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هسته ای کشور که در راه محقق شدن جریان فناوری هسته ای به کشور اقتدار بخشیدند نکاتی را در این باره عرض می کنم ،این روز من را به یاد 20 فروردین سال 85 می اندازد که به اتفاق رییس جمهور سابق دکتر احمدی نژاد برای افتتاح اولین آبشار 164 تایی اولین زنجیره غنی سازی کشور رفتیم روزی که دستاوردهای بی نظیری مانند غنی سازی 20 درصدی و تولید صفحات سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران حاصل شد.
وی ادامه داد : و چه جوان هایی پای کار آمده بودنند همه جوان و با چه عشقی موضوع تحقیقات هسته ای را پیگیری می کردند. من واقعا بعد از برجام نگران شدم به خصوص که ما تعهدات زیادی را عملیاتی کردیم ولی غربی ها حق ملت ایران را نادیده گرفتند طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرد.
نماینده مردم کرمان با اشاره به برخی آمارها از افت محسوس صنعت هسته ای کشور خبر داد و گفت: ما 18 هزار سانتریفیوژ نسل 1 داشتیم که در حال حاضر تقریبا یک سوم آن کار می کند.همچنین 1 هزار سانتریفوژ نسل 2 داشتیم که الان کمتر از انگشتان دست این سانتریفیوژهای نسل 2 کار میکنند.
نه هزار و 700 کیلو اورانیوم غنی شده در دست داشتیم که به زیر 300 کیلو ورسید.ما نطنز را داشتیم ، فردو را داشتیم که در آن ساخت و سازهایی را برنامه ریزی کرده بودیم که بتوانیم تاسیسات غنی سازی را ارتقا دهیم که در حال حاضر این ها متوقف شده است.
یا در اراک نیروگاه می ساختیم و رآکتور آب سنگین فعال بود که به قلب آن سیمان زدیم .همین طور در حوزه های دیگر متاسفانه کار را متوقف کردیم به عنوان مثال بافت رادیو داروهای ملی فعال بود که الان کمرنگ شده است و دستاوردهای زیادی را جوانان ما با تلاش شبانه روزی به دست آوردند و امروز دیگر از آن مجاهدت ها خبری نیست.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود :
ما از دولتمردان انتظار داریم، طرف مقابل باید به تعهدات خود عمل کند و دولت باید با پشتوانه این ملت و با حمایت رهبری باید به سمت و سویی برود که حق ملت را بگیرد به خصوص در مباحث پولی و بانکی که طرف مقابل هیچ گاه تعهدات خود را عملی نکرد درحال حاضر هیچ بانک بزرگ اروپایی و یا حتی کشورهای شرق آسیا حاضر نیستند تعاملات سنگین ارزی با ما داشته باشند به عنوان نمونه پول هایی که از ما بلوکه کرده اند را نمی توانیم به کشور باز گردانی در مورد فروش نفت که تمام پول ما باز نمی گردد و تنها مقداری از آن از طریق بانک های کوچک باز می گردد.
زاهدی ادامه داد : دولت باید قوی و محکم پای کار برود ما به شهدای هسته ای مدیون هستیم و باید حقمان را از بیگانه بگیریم من به عنوان رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و وزیر اسبق علوم که نقش زیادی در دوره وزارتم برای موضوع گسترش تحقیقات هسته ای داشتم عرض می کنم که ما انتظار داشتیم که تحقیق و توسعه در حوزه هسته ای رونق زیادی داشته باشد ما اگر بتوانیم فناوری هسته ای خود را به روز کنیم مطمئنا این قدرتی را برای ما می آفریند که بر اساس آن قدرت سیاسی و اقتصادی ما به ویژه در مورد مسایل منطقه افزایش پیدا می کند.
نماینده مردم کرمان در مجلس خاطرنشان کرد : برخی از کشورهای منطقه خلیج فارس گاهی علیه کشور ما صحبت هایی به میان می آورند که یقینا آنها از قدرت علمی و فناوری ما به خصوص در مورد موضوعات دفاعی و نظامی وحشت دارند ، ما نباید جوانانمان را در این عرصه دلسرد کنیم بنده اطلاعاتی دارم که محققان کشور دلسرد هستند .

۱۳۹۶/۱/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...