نسخه چاپی

تمام كسانی كه می خواهند رئیس جمهور شوند؛ از بازیگر تا لیدر فوتبال

آغاز ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری، تحلیل ها و گمانه زنی ها در مورد چینش و تركیب بندی نیروهای سیاسی را در آستانه انتخابات افزایش داده است.

به گزارش نما به نقل از ایرنا ، با آغاز ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری از روز گذشته 22 فروردین ، انتخابات رنگ و بوی واقعی تری به خود گرفته است ، مردم به صورت جدی به آن می اندیشند و اینکه در نهایت رای خود را به سبد کدام جریان سیاسی و نامزد انتخاباتی بیندازند.این گام عملی برای برگزاری انتخابات، از دیروز از سوی وزارت کشور برداشته شده و داوطلبان 4 روز دیگر فرصت دارند برای ورود به گود رقابت های انتخاباتی اقدام کنند.
این گزارش مهمترین خبرها و تحلیل های انتخاباتی در روزهای گذشته را بررسی کرده است.

** آغاز ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری
دیروز سه شنبه 22 فروردین ماه ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری آغاز شد و در مجموع به داوطلبان پنج روز فرصت داده شد تا برای ثبت نام به وزات کشور مراجعه کنند.
به گفته دبیر ستاد انتخابات کشور روز گذشته و در نخستین روز ثبت نام، ١٢٦ داوطلب شامل ٦ زن و ١٢٠ مرد در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نام نویسی قطعی کردند. مسن ترین داوطلب٧٩ ساله و جوان ترین آنها ١٨ ساله سن بودند.
مانند همیشه تنوع افراد ثبت نامی یکی از مهمترین سوژه های مورد توجه رسانه ها بود. دیروز در میان 126 داوطلب، حضور برخی بسیار جالب توجه بود. از فردی که برای ثبت نام به صورت کفن پوش در وزارت کشور حضور یافت تا فردی که ادعا می کرد به او وحی می شود؛ از فردی که با «کلید » به ستاد انتخابات کشور رفت تا بازیگری که برای ریاست جمهوری ثبت نام کرد؛ از فردی که با مدرک ابتدایی نامزدی خود را اعلام کرد تا لیدر فوتبالی که احساس می کند در مقام رییس جمهوری بهتر می تواند ایفای نقش کند.
«مصطفی میرسلیم» نامزد حزب موتلفه اما، نخستین سیاستمداری بود که روز گذشته ثبت نام کرد. او که با کلاه ایمنی و یونیفرم کار برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری در وزارت کشور حضور یافت، به خبرنگاران گفت: امروز نیامده ام تا حقوق نجومی بگیرم. امروز نیامده ام سهمی برای خود و اطرافیانم مطالبه کنم. آمده ام تا انشاء الله حقوق معطل مانده شما را بگیرم چرا که حق گرفتنی است.

**کابینه احتمالی رئیسی و جنجال های رسانه ای
کمتر از 40 روز مانده به زمان برگزاری انتخابات، بازار اخبار و شایعات درباره کابینه احتمالی سید «ابراهیم رئیسی» تولیت آستان قدس رضوی و تعیین ریاست ستاد انتخاباتی او داغ شده است.
یکی از کانال تلگرامی هوادار نامزدی رئیسی با انتشار تصویری از نام برخی افراد که آنها را «کارآمد و با روحیه انقلابی» خواند، از کابینه منتصب به رئیسی رونمایی کرد.
این اقدام اما با تایید و تکذیبیه هایی در دیگر کانال های مربوط به هواداران تولیت آستان قدس روبرو شد.
یکی دیگر از کانال های حامی رئیسی نوشت: «با توجه به شایعه سازی برخی کانال های تلگرامی مبنی بر اعلام کابینه پیشنهادی آیت الله رئیسی، ضمن تکذیب این خبر و محکوم کردن این شلوغ کاری های رسانه ای، از همه جریان های مردمی و رسانه های خودجوش می خواهیم تا از دامن زدن به این دست حرکت های حاشیه ساز خودداری کنند و اخبار مربوط به انتخابات را تنها از رسانه های رسمی ایشان پیگیری نمایند.»
انتشار این مطلب به سرعت با واکنش کانالی روبرو شد که خبر کابینه پیشنهادی را معرفی کرده بود تا بار دیگر تاکید کنند اسامی آورده شده در این تصویر کابینه پیشنهادی هستند نه نهایی.
همچنین خبرهایی در مورد نهایی شدن رئیس ستاد انتخابات رئیسی در رسانه ها منتشر شد. برخی منابع خبری می‌گویند که احتمالاً «سیدمسعود میرکاظمی» و «سیدعزت‌الله ضرغامی» از گزینه‌های احتمالی برای ریاست ستاد انتخاباتی رئیسی هستند. برخی منابع هم از انتخاب شکروی به عنوان مسوول ستاد روحانیون سراسر کشور در ستاد انتابات رئیسی خبر دادند. همچنین خبرهایی مبنی بر انتخاب «سیدمهدی هاشمی» نماینده پیشین تهران در مجلس به ریاست ستاد انتخاباتی رئیسی در استان تهران منتشر شد؛ خبری که به نوشته یکی از رسانه های داخلی، مسوولان آستان قدس رضوی حاضر به تایید یا تکذیب این خبر نشدند.
خبر دیگر در حوزه نامزدی رئیسی اینکه «عزت‌الله ضرغامی» عضو جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی گفت: « جمنا در اطلاعیه‌ای مجددا آقای رئیسی را جزء پنج نفر کاندیدای اصلی خود اعلام کرد و من به مطلبی که جمنا اعلام کرده است اعتماد و اطمینان کامل دارم و این حرف برای من حجت است.»

**خبرهایی در مورد زمان ثبت نام نامزدهای جمنا
یک روز از ثبت نام نامزدهای رییس جمهوری گذشت و هیچی ک از پنج نامزد جمنا دیروز برای ثبت نام به وزارت کشور نرفتند. هیات رییسه جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی ضمن انتشار اطلاعیه ای، تصمیم گیری درباره ثبت‌نام کاندیداهای خود را در انتخابات ریاست جمهوری به چهارشنبه موکول کرد.
در بخشی از اطلاعیه جمنا آمده است : مقررگردید از آنجا که تصمیم گیری درخصوص تعداد وترکیب نامزدهای جبهه مردمی برای شرکت در رقابت های انتخاباتی برعهده شورای مرکزی است، این موضوع پس از مشورت با نامزدهای جبهه، در نشست روز چهارشنبه شورا با حضورنامزدها مورد بحث قرار گیرد.
این در حالی است که «محسن رضایی» از پنج کاندیدای نهایی جمنا خواست به نفع نامزد مقبول‌تر انصراف دهند. او توصیه کرد که با تعدادی کمتر و نیرویی منسجم تر به مرحله نهایی گام بگذارید.

**بایدها و نبایدهای رقابت های انتخاباتی در قالب توصیه و هشدار
هرچه به رقابت های انتخاباتی نامزدها و جریان های سیاسی نزدیک تر می شویم، الزامات رعایت اصول و اخلاق رقابت انتخاباتی سالم بیشتر احساس می شود؛ این مهم را می توان از توصیه ها و هشدارهای انتخاباتی مسوولان در روزهای گذشته دریافت.
«حسن روحانی» رییس جمهوری دیروز برای چندمین بار در هفته گذشته در مورد رعایت اخلاق انتخاباتی سخن گفت. او که به استان مازندران سفر کرد، در جمع مردم ساری گفت: مرغ خوش آواز اخلاق انتخاباتی را قربانی نکنیم و در این انتخابات نگذاریم که اخلاق قربانی شود. ما باید رقیب را بپذیریم.
«عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور هم دیروز با حضور در ستاد انتخابات کشور توصیه ها و هشدارهای انتخاباتی خود را به نامزدها اعلام کرد. به گفته او، تبلیغات زودهنگام قطعا تخلف است و همه نامزدها و احزاب و شخصیت ها از جمله رسانه هایی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند نباید تبلیغات داشته باشند.
«علی اصغر احمدی» رییس ستاد انتخابات کشور هم دیروز از تشکیل کمیته امنیت انتخابات در شورای امنیت کشور خبر داد و گفت: این کمیته بدون هیچ تعارفی مسائل را رصد می‌کند. بعضی وقت‌ها برخی حرف‌ها و مطالب و آمارها پایه‌های انقلاب و امنیت کشور را تحت تاثیر قرار می دهد که این اتفاقات به نفع کشور ما نیست. وظیفه ما این است که همه ابعاد انتخابات از جمله تامین امنیت آن را مورد توجه و اجرا کنیم بنابراین اگر با مسائلی روبرو شویم حتما تذکر و به مراجع ذیربط گزاش می دهیم.
همچنین « حسین ذوالفقاری» سخنگوی وزارت کشوردیروز اعلام کرد: رسانه‌ها حق ندارند علیه نامزدهای انتخابات مطلبی بنویسند. دستورالعمل فضای مجازی انتخابات ابلاغ شده است. در این دستورالعمل تمام تهدیداتی که متوجه امنیت انتخابات است و تمام مصادیق جرم موجود در فضای مجازی ، تعیین و شناسایی شده است.
به گفته ذوالفقاری، هر یک از کاندیداها که قصد داشتن فعالیت تبلیغاتی در فضای مجازی تبلیغاتی دارند مانند فضای واقعی باید شناسنامه دار باشد. چنانچه به نام کاندیدایی مطلبی یا تبلیغی ارائه شود باید سریعاً تکذیب کند در غیراین صورت مسئول مطالب منتشر شده است. چنانچه فردی یا جریانی بخواهد امنیت انتخابات را مخدوش سازد با قاطعیت قانون در موردش اعمال خواهد شد.

۱۳۹۶/۱/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...