نسخه چاپی

دستور ارزی احمدی‌نژاد

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینكه رئیس جمهور دستور راه‌اندازی مركز مبادلات ارزی را صادر كرده است، گفت: احمدی‌نژاد خواستار غربالگری اولویت‌های ارزی شده است.

به گزارش نمابه نقل از اقتصاد آنلاين، مهدی غضنفری درباره راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی و نحوه پرداخت ارز با نرخ دو درصد زیر قیمت بازار به اولویت‌های 3 تا 5 گفت: در دستوری که رئیس جمهور برای راه اندازی این مرکز داده ، مطرح شده است که درباره اولویت‌های ارزی غربالگری شود.
وی افزود: باتوجه به نظرات کارشناسی که از تجار و بازرگانان درباره اولویت‌های دریافت ارز به سازمان توسعه تجارت ایران منعکس شده، فکر نمی‌کنیم تغییرات عمده‌ای در اولویت‌های دریافت ارز انجام شود، ضمن اینکه اولویت‌های یک و دو نیز همچنان ارز مرجع (1226 تومان) دریافت خواهند کرد.

ثبت سفارش دلاری فعلاً متوقف است
گفتنی است؛ در حالی قرار بود مرکز مبادلات ارزی کار آزمایشی خود را امروز آغاز کند که تاکنون تنها نمایندگان دو بانک ملت و کشاورزی در این مرکز حاضر شدند و از آغاز به کار این مرکز خبری نیست.
تاکنون اتاق معاملات ارزی کار خود را آغاز نکرده است و متقاضیان ارز بدون دریافت ارزی به خانه‌های خود بازگشتند.
براساس این گزارش، تنها اتاق نمایندگان بانک‌ها که در آن نماینده بانک ملت و بانک کشاورزی حضور دارند، دقایقی پیش باز شد و نمایندگان آن به پشت میزهای خود رفتند.
به گفته یکی از مسئولان، بانکهای عامل فعلا بانک ملت و کشاورزی هستند اما در صورتی که از بانک دیگری تقاضای دریافت ارز داده شود پذیرفته خواهد شد.
وی ادامه داد: امروز تاکنون کشف قیمت صورت نگرفته و عملا اجرای این طرح به فردا موکول می‌شود. فعلا کالاهای مشمول اولویت سه می‌توانند از این طریق ارز دریافت کنند و در صورتی‌که عرضه تقاضا را پوشش داد کالاهای گروه 4 و 5 هم از این طریق ارز دریافت خواهند کرد.
به گفته یکی از واردکنندگان و متقاضیان ارز که در محل اتاق معاملات ارزی حاضر شده بود دلار و درهم فعلا ثبت سفارش نمی‌شود و سایر ارزها مانند یورو، یوان، روپیه و دیگر ارزها ثبت سفارش می‌شوند.
گفتنی است؛ اولویت اول شامل کالاهای اساسی نظیر گوشت قرمز، گوشت مرغ، گوسفند زنده، جو، ذرت، دانه سویا، کنجاله، روغن خام، شکر خام و شیرخشک صنعتی، اولویت دوم شامل کالاهایی نظیر داروهای ساخته شده، مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی که در داخل کشور تولید نمی‌شود، اولویت سوم شامل حیوانات زنده، بذور، گاو شیری، جوجه یک روزه، جوجه یک روزه تخم‌گذار، جوجه اجداد، تخم مرغ SPF برای تهیه واکسن، کود، دانه کتان و سموم، اولویت چهارم شامل کالاهایی نظیر کائوچو، لاستیک کامیون، پنبه، الیاف مصنوعی، آلیاژ‌ها، قطعات منفصله، ماشین‌آلات راهسازی و گرانول و اولویت پنجم شامل رزین‌ها، روان‌کننده‌ها،کربونات منیزیوم، سنگ منیزیوم، سنگ فلزات، زغال سنگ، گازهای کمیاب، سولفات‌ها، ماشین‌آلات چاپ و تراکتور است.
همچنین اولویت ششم شامل کالاهایی نظیر نشاسته، روغن زیتون، روغن جلا، لاکتوز، کلوکوز، کربونات‌ها، میلگرد، ماشین‌آلات راهسازی، روغن‌های صنعتی، اولویت هفتم شامل توتون، تنباکو، اتصالات زانویی، دوربین عکاسی، اولویت هشتم شامل انواع عصاره‌ها، لامپ‌ها، ریش‌تراش‌ها، ماشین‌الات خاکبرداری، یخچال‌فریزر، لاستیک سواری، ماشین رختشویی، ماشین ظرفشویی، اولویت نهم شامل تخم پرندگان، ادویه‌جات، کاغذ سیگار و کالاهایی از این دست و اولویت دهم شامل سایر حیوانات زنده، مرغ، خروس، اسب، گوشت پرندگان، کاغذ دیواری، موبایل، خودروی سواری، سیگار برگ، کیف، چمدان، لباس است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این پرسش که با توجه به مطرح شدن موضوع استیضاح جنابعالی، شما به خودتان چه نمره‌ای می‌دهید؟ اظهارداشت: درباره عملکرد بنده باید از تولیدکنندگان و تجار بپرسید.

۱۳۹۱/۷/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...