نسخه چاپی

شورای نگهبان چرا در دوره های قبل افرادی را تایید كرد كه نه چیزی از سیاست مییدانستند، نه از مذهب؟

به گزارش نما- روزنامه جمهوری اسلامی در مقاله ای خطاب به شورای نگهبان نوشت:اصل 115 قانون اساسی با صراحت مقرر می‌دارد: «رئیس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایط زیر باشند انتخاب گردد: ایرانی الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی، مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور.»


هر چند مدیریت و تدبیر و حسن سابقه بسیاری از ثبت نام شده‌ها به صورت جدی مورد تردید است، ولی مهم‌تر از اینها اصل عنوان «رجال مذهبی و سیاسی» است که معمولاً جنبه از جنس مرد بودن بیشتر مورد توجه شورای نگهبان قرار می‌گیرد نه ضوابط و معیارهای مهمی که باید یک فرد داشته باشد تا بتوان او را «رجل مذهبی و سیاسی» دانست.

این سوال را شورای نگهبان باید جدی بگیرد که بعضی از افرادی که در دوره‌های قبل صلاحیتشان تایید شد، چقدر از مذهب می‌دانستند؟ چگونه می‌توان افرادی را که کمترین اطلاعی از تعالیم دینی ندارند، رجل مذهبی دانست؟ همینطور است عنوان سیاسی که نباید به کسانی که فقط کار سیاسی کرده‌اند اطلاق شود.

رجل سیاسی، یعنی کسی که در داخل و خارج به عنوان یک سیاستمدار برجسته شناخته می‌شود. بدین ترتیب عنوان رجل سیاسی و مذهبی فقط بر کسانی قابل انطباق است که دارای جایگاه مذهبی و سیاسی بالا باشند و در داخل و خارج کشور به عنوان یک سیاستمدار مذهبی برجسته شناخته شوند.

اگر شورای نگهبان این معیار را در مورد داوطلبان احراز مسئولیت ریاست جمهوری ملاک عمل قرار دهد و حسن سابقه و تدبیر و مدیریت و تقوی را نیز به صورت جدی و امتحان شده در میدان عمل در بررسی صلاحیت‌ها مورد نظر قرار دهد، از میان ثبت نام شدگان فعلی کمتر از انگشتان یک دست واجد صلاحیت شناخته خواهند شد.

فرض بر این است که شورای نگهبان، فارغ از برخوردهای جناحی به اظهارنظر درباره صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری خواهد پرداخت و درست در همین فرض است که اگر معیارهای توضیح داده شده در تفسیر اصل 115 قانون اساسی رعایت شود، کمتر از انگشتان یک دست واجد صلاحیت باقی می‌مانند. حق هم همین است که شورای نگهبان در مورد احراز صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری سخت گیر باشد، زیرا رئیس‌جمهور کسی است که مسئولیت مدیریت و تدبیر امور 80 میلیون جمعیت کشور را با تمام مشکلات و مسائل پیچیده‌ای که در امور داخلی و روابط خارجی وجود دارد برعهده می‌گیرد آن هم در شرایط کنونی که منطقه ما غرق در بحران است و رئیس‌جمهور باید از درایت ویژه‌ای برای مقابله با این بحران برخوردار باشد.

۱۳۹۶/۱/۲۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...