نسخه چاپی

مصرف بنزین در كشور نجومی شد

اگرچه با افزایش سفرها در برخی مقاطع سال، همچون تعطیلات نوروزی و تابستانی تشدید میزان مصرف سوخت طبیعی به نظر می رسد، اما عدد و رقمی كه میان میزان بنزین تولیدی و سوخت مصرفی برآورد می شود،طبیعی و معقولانه نمی باشد.

به گزارش نما به نقل از افکارنیوز، بر اساس آمار منتشر شده در رسانه ها میان تولید و ضریب مصرف بنزین،فاصله ای 15 میلیون لیتری وجود دارد که این عدد و رقم،ضرورت کنترل مصرف و بهینه سازی سوخت را بیش از پیش ضروری می سازد.
آمارها و بررسی های انجام شده موید رشد 5/5 درصدی مصرف بنزین در ایام نوروز می باشد.
اگرچه با افزایش سفرها در برخی مقاطع سال، همچون تعطیلات نوروزی و تابستانی تشدید میزان مصرف سوخت طبیعی به نظر می رسد، اما عدد و رقمی که میان میزان بنزین تولیدی و سوخت مصرفی برآورد می شود،طبیعی و معقولانه نمی باشد.
چندی پیش منصور ریاحی (مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی) فاصله میان بنزین تولیدی و مصرفی را 15 میلیون لیتر عنوان کرد.
کاظم لبافی، کارشناس حوزه انرژی در خصوص مدیریت بهینه مصرف سوخت در کشور گفت: بر اساس اخبار و شواهد موجود با تدابیر اتخاذ شده مشکل و محدودیت خاصی در تامین بنزین ایام نوروزی گزارش نشده، لذا با این وجود می طلبد با یک برنامه ریزی مدون و اصولی، ضریب مصرف سوخت در کشور به تعادل و استاندارد مطلوبی برسد.
وی افزود: بر اساس اظهارات مسئولان، با راه اندازی و بهره برداری از پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس در تولید بنزین خودکفا خواهیم شد.
لبافی گفت: با همه این اوصاف در صورت اتخاذ تمهیدات موثر، می توان با بهبود کیفی بنزین تولیدی و صادرات آن، ارز آوری شایسته و قابل توجهی را برای کشور ایجاد کرد که این امر مهم با جایگزین سازی سوخت های مناسب به نحو مطلوبی میسر و امکان پذیر خواهد شد.
این کارشناس انرژی عنوان کرد: حصول چنین توفیقی، مستلزم یک همیاری، همگرایی و همسویی موثر و هدفمند میان تمامی دستگاه های ذیربط اعم از وزارت نفت، مجلس شورای اسلامی، سازمان های ذیربط، وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودرو سازان و... خواهد بود.
خودروهای فرسوده،یکی از عوامل تزاید مصرف سوخت در کشور
لبافی با اشاره به لزوم بهبود و نوسازی ناوگان حمل و نقل فرسوده کشور و جایگزین سازی خودروهای فرسوده شخصی و دولتی با اتومبیل های نو و جدید، عنوان کرد: یکی از نارسایی های حرکت و تردد خودروهای فرسوده به مصرف سوخت بالای آنها معطوف می شود که در کنار معضلاتی که در بخش آلایندگی های زیست محیطی ایجاد می شود، بیش از پیش به عمق خسارت های تحمیلی ناشی از این فرسودگی پی خواهیم برد.
وی افزود: حصول موثر و سازنده این امر (نوسازی و جایگزین سازی خودروهای فرسوده) مستلزم تامین اعتبارات ویژه و کافی می باشد که متاسفانه با وجود تعریف و اجرای برخی طرح ها، همچنان شاهد چالش هایی اساسی در این عرصه هستیم.
کارشناس انرژی عنوان کرد: یکی از معضلات جدی در مسیر اجرای چنین طرح هایی به بروکراسی اداری و پیچیدگی ها و وسواس هایی معطوف می شود که برای ارائه تسهیلات به متقاضیان لحاظ می شود و همین دشواری ها باعث می شود برخی از مالکان خودروهای فرسوده، عطای نوسازیِ وسیله نقلیه خویش و جایگزین سازی آن را به لقایش بخشند.
وی افزود: بر اساس اخبار و گزارشات منتشر شده، میزان مصرف بنزین در بازه زمانی 25 تا 30 اسفند ماه سال گذشته (1395) بیش از 3 درصد رشد داشته که این میزان در مدت مشابه سال ما قبل آن، قریب به 93 میلیون لیتر بوده است.
لبافی گفت: میانگین مصرف بنزین از یکم فروردین ماه امسال بیش از 85 میلیون لیتر در روز بوده که در مقایسه با رقم قریب به 81 میلیون لیتری در مدت مشابه سال 95، شاهد رشدی معادل 5/5درصدی در این بخش هستیم.
کارشناس انرژی عنوان کرد: در خصوص سوخت ناوگان حمل و نقل هوایی نیز، بررسی های انجام شده حاکی از رشد 5 درصدی سوخت بنزین در این بخش می باشد.
وی افزود: کنترل، تعدیل و مدیریت بهینه مصرف سوخت، مستلزم اجرایی شدن مجموعه ای از طرح های اقتصادی و فرهنگی در خصوص الگوی مصرف سوخت می باشد و با ارتقای سطح تجهیزات و عزم جدی برای به روز رسانی ناوگان حمل و نقل فرسوده، می توان به این امر مهم دست یافت.
توسعه جایگاه های سی ان جی در کشور ضروری است
صادق قلی وند،کارشناس حوزه حمل و نقل با اشاره به نقش حائز اهمیت سوخت سی ان جی در مصرف بهینه انرژی و کنترل و تعدیل میزان بنزین مصرفی خودروها و وسایل نقلیه عنوان کرد: متاسفانه عمده هدر رفت و افزایش بی رویه مصرف بنزین، ناشی از تردد خودروهای فرسوده می باشد.
وی افزود: در صورت توسعه و افزایش جایگاه های سی ان جی، علاوه بر بهبود و کنترل و مهار هر چه شایسته تر آلاینده های زیست محیطی، در جایگزین سازی الگوی سوخت خودروها نیز به توفیقات شایسته تری نائل خواهیم شد.
کارشناس حمل و نقل عنوان کرد: بر اساس تحقیقات و بررسی های انجام شده، در حال حاضر جایگاه های سوخت سی ان جی، قریب به 15 درصد از نیاز ناوگان حمل و نقل عمومی و شخصی را تامین می کند که این میزان، قابلیت ارتقاء به 40 تا 45 درصد را نیز دارا می باشد.
قلی وند در خاتمه یادآور شد: در صورت حصول و تحقق چنین امر خطیری، کاهش 30 درصدی مصرف بنزین ارمغان و دستاوردی چنین توفیقی خواهد بود که قطعا در تحقق هر چه شایسته تر سیاست های اقتصاد مقاومتی در کشور،تاثیر قابل توجهی خواهد داشت.

۱۳۹۶/۱/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...