نسخه چاپی

كینزگرایان ایرانی؛ متوهم یا منافق؟

عکس خبري -کينزگرايان ايراني؛ متوهم يا منافق؟

ازابتدا، زیربنای كار،"مذاكره با امریكا"برای روابط تجاری و یا گشایش اقتصادی و رفع تحریم‌ها نبود بلكه گفتمان "مذاكره برای التماس از امریكا"بود تا به ما حمله نكند.

میثم معافی- "...چند نفر را در حال دوندگی مداوم می بینید؟ چند نفر معتقدند بی پول یا بدبختند؟ چند نفر پولهای میلیونی و بلکه میلیاردی دارند اما رضایتی ندارند؟
چند نفر بخاطر بی پولی تحقیر شده اند؟ چقدر از پول فقرا در جیب ثروتمندان است؟چقدر از نوجوانان امید خود را بخاطر خلا فرهنگی به خواندن درس از دست می دهند؟..."
این جملات یا بهتراست بگوییم"روضه سیاسی" ،بخشی از مقدمه ­ی کتاب «امنیت ملی و نظام اقتصادی ایران» است که به نام دکتر حسن روحانی و با پشتوانه ­ی .. شاخص­ ترین تئوریسین ­های مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام یعنی ...و دکتر محمود سریع­ القلم، دکتر ربیعی، در سال 1389 منتشر شد و ... ،، درصفحه 782این کتاب فرمول"توسعه مطلوب "برای توسعه جمهوری"اسلامی"ایران ،برای برون رفت ازاین رکود وبحران اقتصادی را استفاده از نظریات ومکتب"کینزی های جدید"دانست.

اما دو نکته مهم دراین مقاله کوتاه:

1-درسال 92 برمبنای این کتاب ( قبل ازانتخابات) "گفتمان سازی"شد و بعد هم( با پیروزی درانتخابات)"دولت سازی "شد.

برجام متاثر از"نظریات جان میناردکینز"به معنای افزایش همکاری منطقه ای و جهانی و ارتقاء سطح همکاری های سیاسی و تجاری با استفاده از منابع غنی انرژی و استفاده از سرمایه انسانی برای ارتقاء تکنولوژی و شعارهایی از این دست...وارد ادبیات سیاسی کشور شد، و در یک جمله "وعده اضافه وزن ملی "و گشایش اقتصادی و رفع تمام تحریم ها داده شد.

-این گزاره ها همه مربوط به قبل ازسال 92 بود...

اما درصحنه عمل درسال 95 یعنی اندکی مانده به دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، آقای سریع القلم در آخرین مقاله خود یعنی"آینده برجام"(با عبوراز فرمول 9/8یعنی 8بخش از9بخش تحریم برداشته خواهدشد)می گوید:با برجام یک بخش از 9 بخش تحریم ها رفع گردید ومضافا اینکه با برجام "تئوری امنیت ایران"عملیاتی شد واین گزاره یعنی اینکه:

-بواسطه برجام ،ایران امتیازات زیادی داد و آمریکا هم امتیاز بزرگی به ما داد وامتیاز امریکا این است که به ما "حمله نظامی" نمی کند و همین تعبیر را آقای رئیس جمهور هم گفتند که "ما جهت لوله تانک رابرگرداندیم..."(قریب به مضمون)

بنابراین یعنی تئوری پردازان اقتصادی نئوکینزی ایران که دولت امید را تاسیس کرده اند امروز به ناکامی خودشان به وعده های اقتصادی کینزگرا اعتراف کرده اند وباچند پله سقوط آزاد"توهم جنگ"را به طاق برجام ضمیمه نمودند.

این یعنی اینکه ازابتدا، زیربنای کار ،"مذاکره با امریکا"برای روابط تجاری ویا گشایش اقتصادی ورفع تحریم ها نبود بلکه گفتمان "مذاکره برای التماس ازامریکا"بود تا به ماحمله نکند.

این یعنی اینکه کتاب "امنیت ملی واقتصاد ملی ایران"اساسا یک کتاب "اقتصادمحور"نبود بلکه یک کتاب با گزاره های"امنیتی"بود.

گزاره های امنیتی مثل این:"ضعیف باشیم تاقوی به ما حمله نکند..."

-این یعنی اینکه هرچند 80درصد کارخانجات یا تعطیلند یا نیمه تعطیل، سرعت طلاق بدلیل بیکاری ونابسامانی اقتصادی به درصد فاقد شان نظام رسیده،دانشمندان ونخبگان ما یا منزوی شدند یا جلای وطن کرده اند،فیشهای نجومی وکارگزاران اشرافی جلوی چشم ما رژه میروند،صنعت هسته ای و فضایی ورشد علمی ما متوقف شده است و...همچنان بگوییم "دولت امید وتدبیر"چون تدبیرکرد تا جنگ نشود...

وعده ها و"شعاردرمانی "هایی که نه تنها حتی براساس "کینزگرایی ایرانی"که استفاده ازسرمایه های انسانی برای ارتقاء تکنولژی را تئوریزه می کند، امروزمی بینیم که دوسفارت غربی درایران اعلام کرده اند درعرض2 ماه 200 هزار تحصیل کرده ایرانی برای مهاجرت تقاضا داده اند.

2- از دکترروحانی به عنوان مولف کتاب "امنیت ملی و نظام اقتصادی ایران"سپاسگزاری می کنیم چراکه در ابتدای کتاب درمعرفی" مولف"،هوشمندانه نوشته شده است"دکتر حسن روحانی"نه " حجت الاسلام حسن روحانی"،چرا که افکارو نظریات "مینارد کینز"که دراین کتاب فرمول توسعه ای او برای کشور یشنهاد شده است، درتقابل با روحانیت واسلام فقاهتی است چراکه او می گوید:"... بار دیگر "هدف ­ها را برتر از وسایل" می­ شماریم و "خوب­ ها را بر مفیدها" ترجیح می­ دهیم. ... اما آگاه باشید! زمان این آرمان­ ها هنوز فرا نرسیده است. زیرا دست­ کم برای یک­صد سال دیگر باید برای خود و هر کس دیگر تظاهر کنیم که" بدی، نیکی است و نیکی، بدی؛ زیرا بدی، مفید است و نیکی، مفید نیست. حرص، ربا و احتیاط باید هم­چنان برای یک مدت کوتاه دیگر، خدایان ما باشند. زیرا فقط آن­ها می­ توانند ما را از گذرگاه تاریک نیاز اقتصادی به روشنایی روز، رهنما شوند. کینز در ادامه تصریح می­ کند: «هنوز زمان آن نرسیده است که به پاره­ ای اصول بسیار متقن مذهب و فضایل اخلاقی، یعنی "حرص، رذیلت است"؛ "رباخواری، معصیت است" و "حب مال، نفرت­ انگیز است"؛ بازگردیم...

۱۳۹۶/۱/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...