نسخه چاپی

میزان مصرف چای در كشور

رئیس سازمان چای از مصرف سالانه 110 میلیون كیلوگرم چای با سرانه 1.5 كیلویی در كشور خبر داد.

به گزارش نما به نقل از فارس: رئیس سازمان چای از مصرف سالانه 110 میلیون کیلوگرم چای با سرانه 1.5 کیلویی در کشور خبر داد.

محمدولی روزبهان با اشاره به اینکه چای یک محصول مهم و اساسی برای کشور است اظهار کرد: قیمت تمام شده چای در سبد خانوار مبلغ بسیاری نیست اما در مجموع سالانه معادل 600 میلیون دلار چای در کشور مصرف می‌شود.

وی، مصرف سرانه چای در کشور را 1.5 کیلوگرم عنوان کرد و افزود: سالانه 110 میلیون کیلوگرم چای در کشور مصرف داریم و 28 درصد از آن توسط 100 هزار خانوار چایکار در داخل تولید می‌شود.

رئیس سازمان چای با بیان اینکه گیاه چای نقش مهمی در حفظ منابع آب، خاک، گردشگری و محیط زیست دارد، تصریح کرد: تعداد 156 کارخانه چای سازی فعال در کشور داریم ضمن اینکه کارخانه‌های بسته‌بندی و توزیع چای فعال هستند.

روزبهان از ارتزاق 500 هزار نفر از چای در کشور خبر داد و بیان کرد: چای برای دولت اهمیت ویژه اقتصادی دارد اما سال‌های گذشته شرایط برای تولید این محصول مناسب نبود و روند روبه نزولی را شاهد بودیم.

وی به وجود 34 هزار هکتار باغ چای در دهه 70 در کشور اشاره کرد و گفت: سالانه 320 هزار تن برگ سبز چای از باغ‌های مذکور برداشت می‌شد و 70 هزار تن چای خشک تولید داشتیم.

رئیس سازمان چای با اشاره به اینکه 65 تا 70 درصد چای مورد نیاز کشور در سال‌های گذشته در داخل تولید می‌شد، خاطرنشان کرد: روند نزولی تولید چای ادامه داشت و بدترین شرایط را در سال‌های 91، 92 و 93 تجربه کردیم.

روزبهان، بخشی از کاهش تولید را به دلیل خشکسالی ذکر کرد و یادآور شد: سال 93 کمتر از 100 هزار تن برگ سبز چای برداشت داشتیم اما در سال گذشته 139 هزار تن برگ سبز چای از باغ‌ها برداشت شده است.

۱۳۹۶/۱/۲۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...