نسخه چاپی

آغاز به كار مركز مشترك آب ایران و استرالیا

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد دریاچه ارومیه و استاد دانشگاه صنعتی شریف از آغاز به كار مركز مشترك آب ایران و استرالیا با محوریت پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه خبر داد.

به گزارش نما به نقل از میزان؛ مسعود تجریشی در مراسم افتتاحیه مرکز مشترک آب ایران و استرالیا که عصر امروز با حضور سفیر استرالیا و نمایندگانی از سازمان محیط زیست و ستاد احیای دریاچه ارومیه و جمعی از استادان دانشگاه صنعتی شریف در این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: این مرکز بعد از توافق بین وزیر نیروی ایران و وزیر تجارت استرالیا که در شهریور ماه سال گذشته منعقد شد کار خود را آغاز کرد.

وی افزود: استرالیا با نمایندگی دانشگاه ملبورن به عنوان سی و چهارمین دانشگاه دنیا و ایران با نمایندگی دانشگاه صنعتی شریف به عنوان یک دانشگاه فنی برای پیگیری این مرکز انتخاب شده و این مرکز در دانشگاه صنعتی شریف مستقر شد.

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه سه سال پیش تفاهم‌نامه‌ای بین پنج دانشگاه پلی تکنیک، تهران، شهید بهشتی، علوم پزشکی و صنعتی شریف در حضور وزیر علوم منعقد شد، گفت: این تفاهم‌نامه به منظور پیگیری فعالیت‌های مشترک بین این دانشگاه‌ها ایجاد شد برای اینکه بتوانیم از این توافق موجود استفاده کنیم، چهار دانشگاه فنی یعنی دانشگاه شریف، پلی تکنیک، تهران و شهید بهشتی دو جلسه برگزار کردند و قرار شد دانشگاه شریف به عنوان نماینده ایران و دانشگاه ملبورن به عنوان نماینده استرالیا در حوزه آب به صورت عموم همکاری‌های مشترک خود را آغاز کنند.

تجریشی گفت: از آنجا که دنبال یک پروژه واقعی برای آغاز فعالیت این مرکز مشترک بودیم دریاچه ارومیه و پروژه‌های احیای این دریاچه مبنای همکاری‌های مشترک دو کشور ایران و استرالیا در حوزه آب قرار گرفت.

وی با بیان اینکه همکاری‌های خود در حوزه دریاچه ارومیه را از حدود چهار ماه پیش به منظور عملیاتی کردن این مرکز آغاز کرده‌ایم، گفت: برای فعال کردن این مرکز مشترک پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه را به عنوان محور فعالیت‌های مرکز قرار دادیم.

این استاد صنعتی شریف در ادامه به سفر اخیر جمعی از نمایندگان ایران به استرالیا اشاره و اظهار کرد: اخیرا اساتید دو دانشگاه ایران، نمایندگانی از شرکت‌های آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی منطقه ارومیه و نمایندگانی از وزارت نیرو، اتاق بازرگانی و NGOها شناسایی شده و برای کسب تجربیات و بازدید از دریاچه موری دارلینگ به استرالیا سفر کردند. پیغام این گروه به ما این بود که بهترین راه برای اجرای تعاملات مشترک در حوزه آب و کاهش مصرف آب کشاورزی حوزه دریاچه ارومیه است.

تجریشی با اشاره به اینکه در جلسه امروز سفیر استرالیا نیز عنوان کردند که موضوع آب برای کشور استرالیا حائز اهمیت است، گفت: ایشان تاکید کردند که ایران در حوزه دانش با فارغ التحصیل کردن دانشجویان نشان داده که در حوزه آب قوی است. بنابراین می‌توانیم در حوزه آب و کشاورزی همکاری‌های مشترک با ایران را در حوزه آبریز دریاچه ارومیه شروع کنیم.

وی افزود: سفیر استرالیا همچنین اشاره کردند که این موضوع برای دولت استرالیا بسیار اهمیت دارد. همچنین به نمایندگی از دولت استرالیا اظهار امیدواری کرد که تعاملات بین دو کشور در حوزه آب به عنوان موضوع حیاتی برای جامعه جهانی شکل بگیرد تا یک الگو برای همکاری‌های مشترک و تبادل تجربیات در سایر زمینه‌ها نیز داشته باشیم.

این استاد دانشگاه صنعتی شریف در ادامه به محورهای همکاری مشترک بین ایران و استرالیا در نتیجه شکل گیری مرکز آب ایران در استرالیا اشاره و اظهار کرد: مرکز مشترک آب ایران و استرالیا به منظور تبادل تحقیقات و پژوهش‌ها همچنین به منظور تبادل اساتید و دانشجویان شکل گرفته است. این مرکز کانالی برای گسترش تعاملات بین دو کشور ایران و استرالیا است.

به گفته تجریشی یکی از زمینه‌های مهم که به طور غیر مستقیم به حوزه آب ارتباط دارد حوزه گردشگری است. این حوزه حوزه‌ای است که استرالیایی‌ها در آن هم در بحث دانش و هم در بحث زیرساخت تجربه بسیاری دارند. همچنین بحث اقتصاد آب و حقوق آب مباحث مهم دیگر مرتبط با این حوزه است. ابعادی که استرالیایی‌ها تجربه خوبی در آن دارند. اگر بتوانیم این تجربه‌ها را در کشور بومی کنیم اتفاقات خوبی رقم می‌خورد.

این استاد دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به اینکه اگر بتوانیم مصرف آب را کاهش دهیم حوزه گردشگری و صنعت نیز فعال می‌شوند، اظهار کرد: محور اصلی همکاری‌های این مرکز آب است ولی چون سایر حوزه‌ها مثل گردشگری به طور غیر مستقیم به آب مربوط است این حوزه‌ها را نیز تحت پوشش قرار می‌دهیم.

تجریشی با اشاره به اظهار نظر سفیر استرالیا در مورد شکل گیری این مرکز مشترک اظهار کرد: سفیر استرالیا معتقد بود که محور همکاری‌های این مرکز باید جامعیت داشته باشد.

این استاد دانشگاه صنعتی شریف در پایان اظهار کرد: حوزه‌هایی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به آب مربوط است به عنوان محورهای فعالیت مرکز مشترک آب ایران و استرالیا قرار گرفته است.

۱۳۹۶/۱/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...