نسخه چاپی

ترامپ نتایج بازرسی‌های آژانس درباره ایران را پذیرفت

خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به ارسال تاییدیه تیلرسون به كنگره كه در آن به پایبندی ایران به تعهداتش برجامی خود تاكید شده است پیش‌بینی كرد كه احتمالا ترامپ به دنبال یافتن راه‌های جدید برای اعمال فشار بر ایران است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در تاییدیه خود در مورد برجام که موظف است هر 90 روز یک‌بار در اختیار کنگره قرار دهد اعلام کرد که ایران به تعهدات خود در برجام پایبند مانده است.

البته تیلرسون در ادامه ادعاهای خصمانه علیه ایران گفت که اما ایران همچنان حامی اصلی تروریسم است.

آسوشیتدپرس گزارش داد: ترامپ که در جریان کارزار انتخاباتی خود اعلام کرده بود حتی خواستار لغو برجام است، تاییدیه روز سه‌شنبه وزارت خارجه نشان می‌دهد که دولت ترامپ علاوه بر اینکه نتایج بازرسی‌های کارشناسان آژانس را پذیرفته که ایران به تعهدات خود در برجام پایبند مانده است به دنبال روش‌های جدیدی بر اعمال فشار بر ایران است.

هم‌چنین رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه 18 آوریل در متن نامه خود خطاب به پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان نوشته است که ترامپ دستور داده تا یک بازبینی میان سازمانی تحت رهبری شورای امنیت ملی برای بررسی برجام انجام شود که ارزیابی خواهد کرد آیا تعلیق تحریم‌های ایران ذیل برجام برای منافع امنیت ملی آمریکا ضروری است یا نه.

به گزارش ایسنا، دولت آمریکا هر 90 روز یک بار باید گزارشی مبنی بر تایید پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای‌اش ذیل برجام را به کنگره ارایه دهد و این نخستین بار است که دولت ترامپ این تاییدیه را ارایه می‌کند.

بر اساس برجام رییس‌جمهور آمریکا متعهد شده است، تحریم‌های هسته‌ای و اقتصادی کشورش علیه ایران را برداشته یا متوقف کند. این دستور از زمان اجرای برجام تاکنون هر چهار ماه یک بار توسط رییس‌جمهور وقت این کشور تمدید شده است.

آخرین بار باراک اوباما در آخرین روز کاری خود یعنی 19 ژانویه 2017 این دستورات را تمدید کند.

مهلت تمدید دستور رییس‌جمهور آمریکا برای لغو یا توقف تحریم‌های هسته‌ای (26 اردیبهشت) 19 می است.

۱۳۹۶/۱/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...