نسخه چاپی

معاون سازمان میراث فرهنگی كشور در گفتگو با نما:

پروژهای ساختمانی در سالهای اخیر با رشد منفی روبرو بود /مردم مهمترین نقش را در حفاظت از بناهای تاریخی را بر عهده دارند

عکس خبري -پروژهاي ساختماني در سالهاي اخير با رشد منفي روبرو بود /مردم مهمترين نقش را در حفاظت از بناهاي تاريخي عهده دارند

محمد حسن طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی كشور گفت:در مورد تهدید میراث فرهنگی كشور یك جمله كلی می توان بگوییم ،آنچه كه میراث فرهنگی می نامیم توسط آحاد مردم ایجاد شده است ،بنابراین بهترین كسی كه می تواند حافظ و نگهدار آن باشد خود مردم هستند

محمد حسن طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی در گفتگو با خبرنگار نما گفت: موضوع بناهای تاریخی موضوعی بسیار مهم است ،امسال به دلیل اهداف سازمان ملل که اهدافی 17 گانه دارد و برخی از این ها مربوط به حفظ میراث فرهنگی و توسعه پایدار در گردشگری است اهمیت این موضوع را دو چندان کرده است ،از این رو اهداف سازمان ملل درجهت توسعه پایدار می باشد،بحث رفع بی عدالتی و رفع فقر ،بحث معیشت و بحران آب و بویژه موضوع گردشکری پایداراز جمله این موارد است.
طالبیان افزود:گردشکری نکته ظریف این کار است ،گردشکری خوب است ولی توجه به هویت مکانی ،توجه به اصالت و نیز توجه به جنبه های مختلف توسعه در یک بستر تاریخی طبیعی مثل ایران حتما باید اتفاق بیافتد، ما تلاش کردیم تا در این سالها ارزش و اهمیت مکان های تاریخی فرهنگی دیده دیده شود.
و برای اینکه به پایداری برسیم سه ضلع از اهمیت فراوانی برخوردار است :(1)مردم (2)میراث فرهنگی (3)محیط زیست که این ها خیلی هم شکننده می باشند و آنچه بسیارمهم است در مبحث حفاظت از آثار باستانی و بناها و محوطه های تاریخی ،نقش مردم می باشد زیرا این مردم هستند که صاحب آثارند و فقط باید راهنمایی کردو آگاهی بخشی داد.
طالبیان در بخش دیگری از مصاحبه خود در خصوص اهمیت نهادهای مردمی در کمک کردن به حفظ میراث فرهنگی در کشور گفت: NGO ها و انجمن‌های میراث فرهنگی فعالیت خود را مجددا آغاز کردند و تلاش می‌کنند این فعالیت ادامه پیدا کند.
ضمن اینکه در بحث زیرساخت‌های گردشگری در شهرها و پایگاه‌های مهم با همکاری نزدیک به صورت تخصصی فعالیت کرده‌ایم.
معاون سازمان میراث فرهنگی افزود: البته در این زمینه اتفاقات خوبی افتاده است به طور مثال بناهای مشارکتی خیلی زیاد شده است که در این میان دولت 10 تا 50درصد کمک کرده است.
تا سال 95 نیز 900 نفر متقاضی بناهای مشارکتی بودنند که پیش بینی ما این است که امسال به2 برابر این موضوع افزایش پیدا کند .
طالبیان با اشاره به رونق روز افزون در بخش مرمت آثار باستانی گفت: هرچند پروژهای ساختمانی در سالهای اخیر با رشد منفی روبرو بوده است ،اما در بحث مرمت و احیا و بهره برداری از میراث فرهنگی رشد قابل توجهی داشته ایم که جنبه معیشت و سودآوری خوبی داشته است واین نهضتی است که آغاز شده است نشان از توجه مردم به میراث فرهنگی دارد .
وی اظهار داشت: یا موضوع موزه ها که می تواند کمک زیادی به پویایی فرهنگی کند به گونه ای که در سالهای گذشته 50 موزه خصوصی دایر گردیده است، حتی در این ایام نوروز به جهت شرایط اقلیمی و بارندگی تعداد بازدیدکننده کم شد ولی مکان های فرهنگی همچنان پربازدید کننده نیز بودند.
وی درباره ارتباط با مراکز علمی دانشگاهی تشریح کرد: در این بخش ارتباط نزدیک برای ما اهمیت بسیاری دارد و خوب است که در بحث اجرا با دانشگاه نزدیکی و تعامل برقرار باشد.
در تربیت نسل جوان هم این همکاری تاثیرات بسیار خوبی را به دنبال خواهد داشت البته باید فرآیندی ایجاد کنیم که تولید علم و ظرفیت‌سازی کارشناسی و آموزش در طی زمان بوجود آید، اینکه جوانان حمایت شوند و نسل جوان به خصوص دانشجویان آموزش لازم در خصوص حفظ بناهای تاریخی ببینند موضوعی پراهمیت است.
البته در یکی دوسال اخیر اتفاقات مهمی در این باره افتاده است که جاداردکه این نکته را یادآوری کنیم که میراث فرهنگی متعلق به همه است و حفظ آن وظیفه همه ما می باشد ،ولی تا زمانی که به مطالبه تبدیل نشود چندان موفق نیستیم کار مرمت و احیای بناهای تاریخی را باید نظام‌مند کنیم و بر اساس برنامه پیش رویم.
میثاقیان مدیرکل دفتر حفظ و احیا بناهای تاریخی درخصوص تهدید آثار فرهنگی و تاریخی به خبرنگار نما گفت: در مورد تهدید میراث فرهنگی کشور یک جمله کلی می توان بگوییم ،آنچه که میراث فرهنگی می نامیم توسط آحاد مردم ایجاد شده است ،بنابراین بهترین کسی که می تواند حافظ و نگهدار آن باشد خود مردم هستند ،شاید مهمترین مشکلی که دراین خصوص وجود داشته این است که بخشی از میراث فرهنگی ما به خوبی معرفی نشده است لذا اگر به درستی معرفی شود همه ما بهتر مواظب خواهیم بود و قطعا به یک مطالبه اجتماعی تبدیل خواهد شد.
گفتنی است که شعار امسال بناها و محوطه های تاریخی ،میراث فرهنگی و گردشکری پایدار می باشد.

۱۳۹۶/۲/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...