نسخه چاپی

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام درگفتگو با نما مطرح كرد:

استفاده از رشد علمی در صنعت و عرصه اختراعات یك ضرورت مهم است/ رشد تعداد مقالات پراستناد كشور بیانگر رشد كیفی تولیدات علمی كشور است

عکس خبري -استفاده  از رشد علمي در صنعت و عرصه اختراعات  يک ضرورت مهم است/ رشد تعداد مقالات پراستناد کشور بيانگر رشد کيفي توليدات علمي کشور است

محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: اینكه مقالات ما از بعد استفاده از آن در صنعت و نوآوری و اختراعات و در كل به موضوع فناوری و تولید ثروت ختم می شود یكی از شاخص های مهمی است كه باید مورد توجه قرار گیرد

دکتر محمدجواد دهقانی ،سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام درمصاحبه با خبرنگار نما گفت: از 2 بعد کمی و کیفی وضعیت مقالات و تولیدات علمی در کشور از رشد مناسبی برخوردار بوده است، به شکل خاص از بعد کمی در سال 2016 نسبت به سال 2015 با رشد 14 درصدی مواجه شدیم ،که بالاترین رشد را در بین 25 کشور دنیا داشته ایم.
وی تصریح کرد:از بعد کیفی هم که یکی از معیارهای اندازه گیری آن مقالات پراستناد است از رشد قابل توجهی برخوردار شدیم ، به طوری که در سال 2016 میلادی برای نخستین بار به رتبه 21 بین المللی ارتقا پیدا کردیم که اگرنسبت به سال 2013 نگاهی بیاندازیم ،از 14 پله ارتقاء در سطح بین الملل برخوردار شده ایم.
دهقانی در همین خصوص خاطرنشان کرد: در سال 2014 و 2015 میلادی رتبه کشور از لحاظ تعداد مقالات یک درصد برتر به جایگاه 32 و 28 رسید و در سال 2016 رتبه کشور از لحاظ تعداد مقالات برتر به 21 ارتقا یافت و به این ترتیب نسبت به سال 2011 میلادی و با رشد تعداد مقالات برتر کشور جمهوری اسلامی ایران توانسته است رتبه 21 دنیا را در اختیار داشته باشد.
دهقانی اظهار داشت: برای کشورمان در سال 2011 میلادی، 76 مقاله پراستناد ثبت شده است که این رقم در سال 2012 میلادی به 105 مورد و در سال 2013 میلادی به 139 مورد رسید، در سال 2014 میلادی مجددا این مقدار افزایش یافت و به 174 مورد رسید و تعداد مقالات یک درصد برتر کشور در سال 2015 به 222 مورد و در سال 2016 به 312 مورد افزایش یافت.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: در سال 2011 و 2012 میلادی از لحاظ تعداد مقالات یک درصد برتر رتبه چهارم منطقه و سوم جهان اسلام را در اختیار داشتیم و طی سال های 2013 تا 2015 میلادی با افزایش تعداد مقالات برتر کشور، رتبه دوم منطقه و همچنین دوم جهان اسلام متعلق به ایران شد و نهایتا در سال 2016 میلادی جمهوری اسلامی ایران رتبه نخست را در منطقه و در سطح جهان اسلام کسب کرد.
دهقانی تصریح کرد: با توجه به وضعیتی که در زمینه تولیدات علمی در کشوروجود دارد و همین طور تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص اجرای سیاست های کلان در زمینه علم وفناوری توجه به دیگر شاخص های علم وفناوری هم با اهمیت می باشد .
اینکه مقالات ما از بعد استفاده از آن در صنعت و نوآوری و اختراعات و در کل به موضوع فناوری و تولید ثروت ختم می شود یکی از شاخص های مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد و توسعه علمی بدون توجه به شاخص های کیفی و ارزش گذاری های دیگر در بعد فناوری بی معنا است.
دهقانی افزود: خوشبختانه در سال های اخیر از این منظر هم ما توفیقاتی را داشته ایم به عنوان مثال در مشارکت های بین المللی هم وضعیت ما خوب بوده است ،به طوری که بالای 23 درصد از تولیدات علمی ما با مشارکت سایر دانشگاهها و مراکز بین المللی بوده که ثبت شده است.این آمار در مقایسته با سالهای قبل خوب و قابل توجه بوده است . به موازات افزایش تعداد مقالات پراستناد، رتبه کشور هم در سطح بین المللی در این حوزه بهبود یافته است به طوری که در سال 2011 میلادی رتبه کشور از لحاظ تعداد مقالات کیفی (یک درصد برتر) 39 بود که در سال 2012 میلادی به رتبه 37 و در سال 2013 میلادی به رتبه 35 ارتقا یافت.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در پایان تصریح کرد: مقالات یک درصد برتر تحت عنوان مقالات پراستناد نیز شناخته می شوند، بنابراین رشد تعداد مقالات پراستناد کشور بیانگر رشد کیفی تولیدات علم کشور است. این آمار براساس اطلاعات مستخرج از پایگاه (آی.اس.آی) بوده است.
گفتنی است که پایگاه استنادی علوم جهان اسلام سامانه اطلاع رسانی علمی است که درصدد تجزیه و تحلیل مجلات علمی کشورهای اسلامی بر اساس معیارهای علم سنجی معتبر است.

۱۳۹۶/۲/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...