نسخه چاپی

پلان‌های تهاجمی استقلال برای فصل بعد

استقلال فصل عجیبی را سپری كرد؛ هم در لیگ برتر، هم در جام ‌حذفی تا باز هم دستانش از رسیدن به جام كوتاه بماند.

به گزارش نما، با این وجود اتفاقاتی که در نیم‌فصل رخ داد و باعث شد تا علیرضا منصوریان با جوانگرایی و اعتماد به بازیکنانی که بیشتر نیم‌فصل نخست را روی نیمکت نشسته بودند تا حدود زیادی از زیر بار فشارها خارج شود و جایگاهش روی نیمکت را تثبیت کند حداقل برای یک فصل دیگر تا استقلال را به همان تیمی تبدیل کند که نویدش را به هواداران داده بود. منصوریان اما برای رسیدن به هدفی که از روز اول ورود به نیمکت استقلال برای خود و طرفداران ترسیم کرده بود، باید تغییراتی در افکار خود ایجاد می‌کرد از همین‌رو در آستانه ورود به بازار تابستانی نقل و انتقالات خبرهای زیادی درخصوص برنامه‌های این مربی به گوش می‌رسد.

استقلال در لیگ شانزدهم پلان‌های تاکتیکی خود را روی دو چیدمان ۲-۴-۴ و ۱-۳-۲-۴ ترسیم کرد. پلان اول در نیم‌فصل نخست به هیچ عنوان پاسخ نداد تا منصوریان در نیم‌فصل دوم با تغییر چهره تیمش از پلان دوم استفاده کند آن هم در شرایطی که تنها نتیجه‌گرایی برای او و شاگردانش در اولویت قرار داشت تا نمایش جذاب و تماشایی. نتایج نسبتاً خوب با پلان B این تصور را ایجاد کرد که سرمربی استقلال برای فصل آتی هم استفاده از ۱-۳-۲-۴ را در دستور کار قرار دهد اما چند نمایش ضعیف در سال ۹۶ و اوج‌‌گیری دوباره انتقادات بار دیگر باعث شد تا منصوریان در ذهن خود پلان‌های دیگری را مرور کرده و با توجه به فشاری که از حالا برای قهرمانی استقلال در فصل آتی وجود دارد، به دنبال نقشه‌های جدید و مدرن‌تری برای مقابل با رقبای احتمالی طراحی کند، به خصوص که تیم او این شانس را دارد تا با صعود به مراحل نهایی لیگ قهرمانان برای تاخت و تاز در بین تیم‌های مطرح قاره هم رقابت کند.

علیرضا منصوریان و دستیارانش این بار تصمیم دارند در لیگ هفدهم، استقلالی تهاجمی را روانه مصاف با رقبا کنند و دست از فوتبال بااحتیاط و نتیجه‌گرا بردارند. تصمیمی که در واکنش به انتقادات اخیر گرفته شده و باعث می‌شود تا چیدمان و برنامه‌های تاکتیکی استقلال با تغییرات چشمگیری مواجه شود چون فصل آتی این تیم با چیدمان ۳-۳-۴ یا ۳-۴-۳ به میدان خواهد رفت و دیگر فوتبال محتاط را در دستور کارش قرار نمی‌دهد. شاید به همین خاطر هم باشد که در چند هفته گذشته منصوریان و نماینده‌های استقلال رایزنی با بازیکنان مد نظر برای تکمیل چیدمان در پازل تاکتیکی جدید را جدی‌تر از همیشه پیگیری کردند. سرمربی استقلال برای اینکه شکل تیمی‌‌اش را تغییر دهد، به باشگاه اعلام کرده نیاز به ۴ تا ۵ جابه‌جایی بزرگ در میانه میدان و خط حمله تیمش دارد که برنامه‌های او به تأیید مدیریت و هیأت‌مدیره هم رسیده و تا به اینجا مذاکرات با دو نفر از ستاره‌های مد نظر منصوریان هم نتیجه مثبت داشته است.

علیرضا منصوریان در تأیید برنامه‌های خود برای فصل آتی در جمع دستیارانش مدعی شده می‌خواهد استقلالی روانه میدان کند که در کنار ارائه نمایش‌های زیبا و تماشاگرپسند از حیث نتیجه گرفتن هم یک گام جلوتر از فصل قبل باشد اما در این راه او چشم به بازیکنانی دارد که برای خرید در تابستان مد نظر قرار داده است و جذب آنها می‌تواند باشگاه را در نقل و انتقالات به چالش بکشد. منصوریان در ساختار تدافعی تنها نیاز به خرید یک مدافع میانی و یک مدافع کناری دارد که در این راه از پژمان منتظری و دانیال ماهینی به عنوان گزینه‌های اصلی نام برده می‌شوند. اضافه شدن این دو نفر می‌تواند خیال او برای استفاده از دفاع چهارنفره و حتی سه نفره مدرن را آسوده کند به خصوص بازگشت پژمان که ضریب اطمینان را در خط دفاع بالا خواهد برد. در سیستم تهاجمی که مد نظر سرمربی استقلال قرار دارد، جذب دو هافبک خوشفکر و بازیساز تأثیر کلیدی دارد که یکی از این نفرات می‌تواند سرور جپاروف باشد، ملی‌پوش ازبکستانی که در ترکیب این روزهای سپاهان همین نقش را به خوبی اجرا می‌کند و تأثیر فراوانی در اوج‌‌گیری دوباره زردپوشان داشته است.

دیگر نکته کلیدی برمی‌گردد به خط حمله و وینگرهایی که برای حضور در پلان‌های جدید تاکتیکی مد نظر است، به خصوص که کمتر کسی امیدی به ماندن کاوه رضایی در جمع استقلالی‌ها دارد. منصوریان برای پست وینگر نیاز به بازیکنی دارد که هم تکنیک بالایی داشته باشد، هم از شم گلزنی خوبی بهره ببرد. گزینه اصلی هم یکی از بازیکنانی است که در ماه‌های گذشته جزو لژیونرهای قطری بوده و حالا بازگشتش به ایران در صدر خبرهای احتمالی قرار گرفته است. در پست مهاجم هم سجاد شهباززاده تقریباً بازگشتش به استقلال نهایی شده و از بین مرتضی تبریزی ذوب‌آهن و ساسان انصاری فولاد هم به احتمال فراوان یکی آبی‌پوش خواهد شد تا در کنار علی قربانی و به عنوان جانشین کاوه، وظایفی که روی دوش او قرار گرفته را اجرا کند.
منبع: روزنامه خبر ورزشی

۱۳۹۶/۲/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...