نسخه چاپی

مشكلات دختران خاش و میرجاوه برای ادامه تحصیل

نماینده مردم خاش و میرجاوه در مجلس گفت: دوری روستاها از مراكز آموزشی و عدم اجرای طرح روستامركزی كه به هزینه‌كرد 50 به 50 خانواده‌ها و آموزش و پرورش منوط شده است، از جمله دلایل بازماندن دختران روستایی از تحصیل است.

به گزارش نما, علی کُرد نماینده مردم خاش و میرجاوه در مجلس در گفت‌وگو با فارس، در خصوص مشکلاتی که دانش‌آموزان و معلمان حوزه انتخابیه وی با آن درگیر هستند، اظهار داشت: استان سیستان و بلوچستان یک استان پهناور با چند اقلیم‌ هوایی متفاوت است و به دلیل شرایط خاصی که از لحاظ توسعه دارد، نیازمند برنامه‌ریزی و توجه خاص در حوزه تعلیم و تربیت است.

وی افزود: تهاجم فرهنگی به دلیل همسایگی این استان با کشورهای پاکستان و افغانستان وجوه بارزی دارد، بنابراین برای این استان باید برنامه فرهنگی ویژه‌ای تدوین شود.

کُرد، با اشاره به وضعیت ناگوار ساختمان مدارس در خاش و میرجاوه، بیان داشت: ما هنوز در سیستان و بلوچستان، مدارس کپری، خشت و گلی و سیاه چادر داریم و مدارس بسیاری نیز استاندارد نیستند و برای ساخت مدارس جدید به اعتباراتی ویژه نیاز داریم.

نماینده مردم خاش و میرجاوه در مجلس با تصریح بر اینکه برنامه‌های حوزه تعلیم و تربیت برای توسعه انسانی این منطقه باید متفاوت باشد، اظهار داشت: استان سیستان‌ و بلوچستان از لحاظ آب‌وهوایی اقلیم با شرایط سخت محسوب می‌شود و لازم است مزایای معلمان شاغل در مناطق مختلف این استان به صورت ویژه دیده شود.

وی ادامه داد: ردیف اعتبار مرزی در بعضی شهرهای این استان لحاظ نمی‌شود و تنها در برخی دهستان‌ها وجود دارد، اگر مسئولان می‌خواهند وضع تعلیم و تربیت در این استان تغییر کند باید به فرهنگیان شاغل در این استان توجه ویژه‌ای داشته باشند و ردیف سختی کار و مزایایی برای آنها در نظر بگیرند.

کُرد با اشاره به اینکه سرانه مدارس بسیار ناچیز است، بیان داشت: مدارس در هزینه‌های خود دچار مشکلند و از مردم کمک می‌خواهند؛ چطور می‌توان از مردمی که با یارانه زندگی می‌کنند انتظار داشت که به مدارس کمک کنند؟

نماینده مردم خاش و میرجاوه در مجلس با تصریح بر اینکه معلمان این منطقه در سخت‌ترین شرایط و با حقوق کم در واقع با ادامه کار ایثار می‌کنند، اضافه کرد: بنده دانش‌آموخته دانشگاه تربیت معلم هستم و معلمی را با عشق انتخاب کردم و شرایط سخت آنها را درک می‌کنم؛ لازم است که به این معلمان توجه ویژه‌ای صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه بخش‌های ریگ، ملک و لادیز در این حوزه انتخابیه فاقد هرگونه اداره آموزش و پرورشی است، ادامه داد: در برخی مناطق شهرستان امور مدارس با نمایندگی اداره می‌شود در حالی که جمعیت کافی دانش‌آموز به حد استقرار اداره آموزش و پرورش وجود دارد و این اتفاق قانونی نیست.

کُرد یکی دیگر از مشکلات حوزه تعلیم و تربیت خاش و میرجاوه را دختران بازمانده از تحصیل دانست و گفت: دوری روستاها از مراکز آموزشی، بضاعت مالی پایین خانواده‌ها و عدم اجرای طرح روستامرکزی که به هزینه‌کرد 50 به 50 خانواده‌ها و آموزش و پرورش منوط شده است، از جمله دلایل بازماندن دختران روستایی از ادامه تحصیل است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، اصل وجود مدارس غیرانتفاعی در مناطقی که نمود فقر در آن بالا است را نادرست دانست و تصریح کرد: این مدارس، دانش‌آموزان مدارس دولتی را کم انگیزه کرده و زمینه‌ساز بروز مشکلات اجتماعی هم شده است.

وی توضیح داد: وجود مدارس هیأت امنایی و روستامرکزی که از دانش‌آموزان پول دریافت می‌کنند در این منطقه محروم خلاف قانون اساسی است زیرا خانواده‌ها در هزینه جاری خود مشکل دارند و نمی‌توانند هزینه این گونه مدارس را پرداخت کنند.

کُرد با گلایه از وضع معلمان حق التدریسی و خرید خدمتی خاش و میرجاوه بیان داشت: خرید خدمتی‌ها سال گذشته 400 هزار تومان حقوق می‌گرفتند و امسال به 700 هزار تومان افزایش پیدا کرده است در حالی که تعداد آنها کم نیست و درست مشابه معلمان رسمی فعالیت می‌کنند اما حقوق و مزایای اندکی دارند و همان حقوق اندک هم درست پرداخت نمی‌شود.

۱۳۹۶/۲/۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...