نسخه چاپی

به گزارش نما :

94 هزار كارگر بخش صنعت خانه‌نشین شده‌اند

عکس خبري -94 هزارا کارگر بخش صنعت خانه‌نشين شده‌اند

دولت ادعا می‌كند كه رشد اقتصادی را به ۱۱ درصد رسانده در صورت صحت این ادعا، این رشد با از دست رفتن حدود ۱۰۰ هزار شغل صنعتی همراه بوده است.

دولت ادعا می‌کند که رشد اقتصادی را به ۱۱ درصد رسانده در صورت صحت این ادعا، این رشد با از دست رفتن حدود ۱۰۰ هزار شغل صنعتی همراه بوده است.
مشاغل صنعتی از دست رفته در ایران دو برابر مشاغل ایجاد شده اند.
علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر ایران شنبه ۲ اردیبهشت گفت که در سال گذشته، ۹۴ هزار کارگر بخش صنعت در ایران شغل خود را از دست داده‌اند.
به گفته او در مقابل این گروه از کارگران بیکار شده، تنها ۴۸ هزار فرصت شغلی در بخش صنعت ایجاد شده که معادل نیمی از مشاغل از دست رفته است.
محجوب وضعیت اشتغال صنعتی در ایران را «بسیار بد» و «اضطراری» توصیف کرد و گفت: اشتغال صنعتی شیب منفی دارد و در چنین وضعیتی دائماً کارگران بیکار می‌شوند.
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت که ۷۰ درصد از آمار مشاغل ایجاد شده طی سال‌های گذشته مربوط به بخش خدمات است.
پیش از این مرکز آمار نیز از افزایش شمار بیکاران و کاهش مشاغل صنعتی طی یک‌سال گذشته خبر داده بود. بر اساس گزارش مرکز آمار نرخ بیکاری به ۱۲.۴ درصد رسیده و همزمان با آن سهم مشاغل صنعتی نزدیک به ۱.۵ درصد کاهش یافته است.
صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود ایران را شانزدهمین کشور به لحاظ نرخ بیکاری بالا دانسته است.
دولت حسن روحانی رشد اقتصادی ایران در سال گذشته را ۱۱ درصد همراه با ایجاد ۶۷۰ هزار فرصت شغلی اعلام کرده است. کارشناسان اقتصادی رشد اقتصادی اعلام شده را «غیرواقعی» و «متکی به افزایش صادرات و قیمت نفت» می‌دانند.
آمار واحدهای تولیدی که از اول اردیبهشت 96 همزمان با آغاز تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری که با رکود و تعطیلی دست و پنجه نرم می کنند اما گویای مطلب دیگری است.
با وجود گذشت نزدیک به چهل روز از سال جدید عدم پرداخت عیدی و معوقات کارگران پیمانکاری ستاره خلیج فارس ، عدم پرداخت مطالبات مزدی اسفند 95،عیدی و پاداش حدود ۸۰ نفر از کارگران ناحیه ۴ شهرداری اهواز ،از کار بازنگهداشتن۷۰ نفر از کارگران روز مزدی مجتمع کشت وصنعت هفت تپه پیش از آنکه اعتبار قرارداد‌های کاری آنها تمام شود، اخراج هزار و صد نفر از کارگران پلی اکریل و DMT معرفی آنان به بیمه بیکاری که البته قرار است این کارگران نیمه اول سال را بیمه بیکاری دریافت کنند و از اول مهرماه دوباره به سر کار بازگردند، تجمع کارگران کارخانه کاشی سهیل میبد در اعتراض به نداشتن امنیت شغلی، عدم پرداخت مطالبات مقابل فرمانداری میبد و در ادامه بدنبال تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه کاشی سها سرام اردکان نسبت به عدم پرداخت مطالباتشان قراربراین شد تا پایان سال حقوق و عیدی کارگران پرداخت شود اما با بد قولی کارفرما این وعده به 15 فروردین موکول شد.اما متاسفانه در پانزدهم فروردین هم این وعده محقق نشد و سر کارگران سها سرام بی کلاه ماند.
دوم اردیبهشت تعداد 500 نفرازکارکنان شرکت مخابرات ازاستانهای کرمانشاه – فارس وخوزستان درمقابل مجلس تجمع اعتراضی برگزارکرده و خواهان قرارداد رسمی باشرکت مخابرات هستند.
سوم اردیبهشت،رانندگان تعداد زیادی از کامیون‌های حامل سوخت کرمان دست از کارکشیده و با کامیون‌های خود مقابل شرکت نفت کرمان تجمع کردند.حدود 400 کارگر کاشی اصفهان، یک سال است که دستمزد و مزایا نگرفته‌اند؛
49 نفر از کارگران بازنشسته ای که بابت وصول معوقات مزدی دوران اشتغال و نیز سنوات پایان خدمت خود چندین بار مقابل ساختمان فرمانداری سمنان تجمع کرده اند.

در نهایت کارخانه های لوازم خانگی آزمایش ،پارس الکتریک ،کارخانه سیمان ایلام ،قند ورامین ، لامپ الوند، ایراندوچرخ ،دوچرخه سازی ایساک،کارخانه ایران چوب،،هپکو اراک ، روغن نباتی جهان،پارس نسوز یزد و کنتور سازی و شیشه قزوین، ارج وکارخانه بزرگ سیمان کشور اعم از سیمان اردبیل، تهران، ارومیه، مازندران، شرق و سیمان پیوند گلستان ،تعطیلی هلدینگ داروگر شامل کارخانه های شوینده، بهداشتی و آرایشی کف، تولی پرس، تولید دارو، روغن نباتی جهان وکاشی آبنوس وکوثرابرکوه در سال 95 تعطیل شدندو کارخانه های کاشی کویر یزد،کاشی حافظ ،کاشی ایرانا ،ماشین سازی تبریز ،شرکت چینی حمید ،چیت سازی ری ، کارخانه قند کردستان،کارخانه قند فریمان، زاگرس خودرو ، تولید ماء الشعیر "ایستک" ، فولاد سهند،شیرینی شکلات کیوان، پلی‌اکریل اصفهان در آستانه تعطیلی و ورشکستگی هستند.جای بسی امید واری است که شرکت قدیمی تاژ با واگذاری بخش اعظمی از سهام خودبه هنکل آلمان سرپا مانده است.

۱۳۹۶/۲/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...