نسخه چاپی

اعترافات حمزه كرمي و مسعود باستاني در دادگاه فتنه 88

مهدی هاشمی؛ از پولشویی تا سندسازی در تبلیغات انتخاباتی

عکس خبري - مهدي هاشمي؛ از پولشويي تا سندسازي در تبليغات انتخاباتي

مدیر سایت فیلتر شده جمهوریت: برخی شركت‌های تبلیغاتی از دوستان مهدی هاشمی بودند و آماده شدند از بیت‌المال تبلیغ كنند. در نتیجه به دستور مهدی هاشمی با فاكتورهای جعلی برای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری كار كردند.

جلسه چهارم دادگاه متهمان حوادث پس از انتخابات سه‌شنبه 3 شهریور 1388 برگزار شد. از متهمان حاضر در این جلسه مسعود باستانی سردبیر سایت جمهوریت و حمزه کرمی مدیر سایت جمهوریت بودند که در اعترافات خود به اتهامات مهدی هاشمی علیه نظام اشاره کردند.

حمزه کرمی عضو حزب کارگزاران سازندگی، مدیر سایت جمهوریت، از کارمندان دانشگاه آزاد و نزدیکان جاسبی و مهدی هاشمی رفسنجانی، مسئولیت مطالب سایت جمهوریت که پس از انتخابات فیلتر شد را بر عهده مهدی هاشمی دانست.

وی مهدی هاشمی را به اختلاس از سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت از جمله برداشت مبلغ دو میلیارد تومان برای تبلیغات انتخاباتی هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1384 متهم کرد.

کرمی همچنین پرسنل سایت جمهوریت را مسئول تهیه شبنامه برای ستاد میرحسین موسوی اعلام کرد و به دریافت 320 میلیون تومان از بودجه سازمان بهینه‌سازی اقرار کرد.

کرمی در دفاعیات خود گفت: در تاریخ 29 خرداد 88‏ در راستای اغتشاشات اخیر انتخابات ریاست جمهوری و به‌دلیل فعالیت در سایت جمهوریت و ستاد میرحسین موسوی دستگیر شدم. با توجه به اینکه اینجانب مدیر اسمی سایت جمهوریت بودم و مدیر اصلی سایت جمهوریت آقای مهدی هاشمی رفسنجانی بود و ریشه تخلفات و مشکلات ما به انتخابات نهم ریاست جمهوری برمی گردد، من ابتدا از محضر دادگاه اجازه می خواهم که مسائل و مشکلات مربوط به انتخابات نهم را توضیح دهم و سپس به انتخابات دهم بپردازم.

کرمی اظهار داشت: از سال ‏82‏ من به سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت رفتم و به‌عنوان مدیر فرهنگ سازی در ارتباطات منصوب شدم. مدیرعامل سازمان مذکور آقای مهدی هاشمی رفسنجانی بود و من در خلال کار متوجه شدم که پدر وی قصد کاندیداتوری در انتخابات ‏84‏ را دارد و اصلاً فلسفه دعوت به آن سازمان، موضوع انتخابات بود.

* مهدی هاشمی اعتقاد به مصرف از هزینه شخصی برای انتخابات نداشت

مدیر سایت جمهوریت اضافه کرد: به هر حال آقای مهدی هاشمی رفسنجانی اعتقاد داشت انتخابات در ایران با پول بیت‌المال انجام می‌شود و اعتقاد به مصرف از هزینه شخصی و پول شخصی برای انتخابات نداشت ما بارها با وی صحبت کرده بودیم که استفاده از بیت‌المال برای انتخابات جرم است و مجازات دارد ولی نمی‌پذیرفت.

وی افزود: به هر حال، با این دیدگاه که مهدی هاشمی داشت، سازوکاری را متأسفانه برای سندسازی و جعل در آن سازمان فراهم کرده بود. سازمان بهینه سازی مصرف سوخت سازمانی است که در جهت کاهش مصرف سوخت و انرژی در کشور کار می کند. در زمینه ساختمان و مسکن، صنعت و خودرو و در این 3 زمینه فعالیت دارد و شرکت های مختلفی به‌ویژه شرکت های تبلیغاتی با این سازمان طرف قراردادند.

* دستور مهدی هاشمی برای سند سازی در تبلیغات انتخاباتی

کرمی خاطرنشان کرد: در آنجا شرکت‌های تبلیغاتی زیادی طرف قرارداد می‌شوند که این شرکت‌ها از دوستان آقای مهدی هاشمی بودند و آماده شده بودند در جهت سندسازی در انتخابات فعالیت کنند که از بیت‌المال و سازمان بهینه سازی پول با سندسازی بگیرند و به مصرف تبلیغات انتخاباتی برسانند، در نتیجه به دستور آقای مهدی هاشمی شرکت های ذکر شده با فاکتورهای جعلی و سند سازی موظف شده بودند که برای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری کار کنند.

مدیر سایت جمهوریت تصریح کرد: به‌عنوان مثال، شرکت نشر ذره 500 میلیون تومان پوستر مربوط به آقای هاشمی را چاپ کرد اما پولش را از سازمان بهینه سازی گرفت، به این صورت که آقای مهدی هاشمی با توافق نشر ذره فاکتوری صوری صادر کرد، مبنی بر چاپ 200‏ هزار نسخه از کتاب ‏5‏ جلدی کودک یعنی یک‏ میلیون جلد کتاب و این فاکتور صوری به‌عنوان سند اصلی تلقی شد و پولش را از سازمان بهینه سازی پرداخت نمودم و در اختیار نشر ذره قرار گرفت در حالی که فقط تعداد ‏25‏ هزار از این کتاب چاپ شد.

وی افزود: برخی از شرکت‌های دیگر بودند که تحت عنوان آن‌ها پول پرداخت شده بود اما این شرکت‌ها اصلاً ثبت نشده بودند و وجود خارجی نداشتند.

* مهدی هاشمی معتقد به پولشویی بود

کرمی گفت: آقای مهدی هاشمی معتقد به پولشویی بود، یعنی اعتقاد داشت به اینکه پول‌هایی که از این شرکت‌ها اخذ می شود، باید به صرافی برود و در آنجا تبدیل به دلار و سپس تبدیل به ریال شود. یا یک سری وقت‌ها خودش برای کارهای تبلیغاتی دلار می داد و می‌گفت ببرید به ریال تبدیل کنید و سپس تبدیل به دلار و دوباره تبدیل به ریال کنید. وقتی حکمت این کار را از او می پرسیدیم، می گفت با این کار دستگاه‌های مذکور نمی توانند به سادگی به منشأ پول‌ها دست پیدا کنند.

وی افزود: به هر حال فشار مهدی هاشمی به زیرمجموعه و همین طور این جانب و پرسنل واحد فرهنگ سازی و همین طور شرکت‌های تحت پوشش باعث شد که متأسفانه از این سازمان با فشار وی پول برداشته و برای تبلیغات انتخاباتی پدرش هزینه شود. هر چند وی 320‏ میلیون تومان هم برای کسانی که این کار را می‌کردند، حق الزحمه در نظر گرفته بود. بنده به سهم خود آماده‌ام که آن را به بیت‌المال برگردانم و آن را حرام می‌دانم.

متهم ادامه داد: شرکت‌هایی که فاکتور جعل می کردند، خودشان هم منافع داشتند زیرا این شرکت ها مهر و حیثیت خودشان را می‌فروختند.

وی اضافه کرد: بعد از انتخابات وقتی که پدرش شکست خورد، باز عملیات ادامه پیدا کرد و آقای مهدی هاشمی رفسنجانی از آنجا رفت و مابقی طلب‌های انتخاباتی هم پرداخت شد. در مجموع پول‌هایی که باید صرف سازمان بهینه سازی مصرف سوخت می شد، با روندی که ذکرکردم و فشار وی صرف تبلیغات انتخاباتی پدرش شد.

کرمی گفت: چیزی که در حوزه من برداشت شد، ‏2‏ میلیارد تومان برای تبلیغات انتخاباتی بود و در قسمت‌های دیگر هم بود که احتمالاً اتفاقاتی افتاده که اگر بررسی شود، منجر به نتیجه خواهد شد.

وی افزود: اینک به انتخابات دهم ریاست جمهوری می پردازم که منجر به آشوب و شورش شد و تخلفات مربوط به آن را توضیح می دهم. ابتدا آقای مهدی هاشمی با من صحبت کرد تا یک کار رسانه‌ای قوی را برای انتخابات راه اندازی کنیم. چند روز بعد، آقای دکتر جاسبی در جلسه‌ای به من گفت باید کاری کنیم که هر کس رئیس‌جمهور می شود، احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور نشود زیرا دانشگاه آزاد با دولت رابطه خوبی نداشت.

کرمی گفت: ما هم سایت جمهوریت را به‌عنوان سایت طرفداران هاشمی و با مدیریت ارشد آقای مهدی هاشمی و سردبیری آقای محمدرضا نوربخش و سردبیر شیفت صبح آقای ایرج جمشیدی و سردبیری شیفت عصر آقای مسعود باستانی و پیمان مقدس و با همکاری تعدادی از نویسندگان و خبرنگاران تشکیل دادیم.

متهم اضافه کرد: چند روز بعد آقای جاسبی اعلام کرد من از نظرم منصرف شدم و دستور تعطیلی سایت را صادر کرد اما اقای مهدی هاشمی گفت که سایت باید ادامه کار دهد و با آن مخالفت کرد.

* سایت جمهوریت با هزینه دانشگاه آزاد اداره می‌شد

وی گفت: به دستور آقای مهدی هاشمی مجبور شدیم سایت جمهوریت را ابتدا در مکان دانشگاه واقع در خیابان بنی‌هاشم سپس در روزنامه فرهیختگان مربوط به دانشگاه آزاد و با پول، هزینه و پرسنل دانشگاه اداره کنیم. سایت جمهوریت ابتدا مقرر بود یک سایتی باشد که از کاندیدای مورد نظر حمایت کند و یک نقد نرمی را به دولت داشته باشد اما متأسفانه با فشارهای آقای مهدی هاشمی و اطرافیان وی، سایت مذکور یک سایت ساختار شکن، تندرو و سایتی شد که نهادهای رسمی نظام را مانند شورای محترم نگهبان، وزارت کشور، سپاه، بسیج و صداوسیما را تضعیف می کرد.

کرمی گفت: سایت جمهوریت به نقل اخبار غیرواقعی از ستاد میرحسین موسوی مبنی بر وجود تقلب در انتخابات و تشویش افکار عمومی می‌پرداخت. همین طور سایت جمهوریت خدمات دولت در آستانه انتخابات را پول‌پاشی و حرکتی تبلیغاتی معرفی می‌کرد و نسبت به آن منفی‌بافی داشت.

وی افزود: سایت جمهوریت بر خلاف مواضع رسمی نظام و واقعیت، دائماً شبهه تقلب در انتخابات را تبلیغ و همچنین افزایش صندوق های سیار و موارد مشابه را به‌عنوان احتمال تقلب در انتخابات ذکر می کرد و التهاب اجتماعی را افزایش می داد.

* خبرسازی مهدی هاشمی علیه فرمانده بسیج

کرمی گفت: آقای مهدی هاشمی هر از گاهی مطالب خیلی تندتری می داد از جمله در روز قبل از انتخابات گزارشی علیه فرمانده بسیج داد مبنی بر اینکه در حال تخریب میرحسین است و از آقای احمدی نژاد حمایت می کند و یک سری اتهامات واهی علیه فرمانده بسیج به ما داد که ما از چاپ آن خودداری کردیم و یک سری اسناد محرمانه را می‌خواست چاپ کند و فشار در این زمینه بسیار زیاد بود.

این متهم در ادامه خاطرنشان کرد: در مجموع سایت جمهوریت به افزایش اختلافات سیاسی در جامعه و نهادهای رسمی و قانونی، ایجاد یأس و ناامیدی در مردم نسبت به مسئولان، افزایش هیجانات کاذب انتخاباتی دامن زد به‌طوری که بعدها که فرصت تأمل پیدا کردم، به این نتیجه رسیدم که سایت جمهوریت به وسیله مخالفین نظام استحاله شده بود. در روزهای آخر هم متأسفانه برخی از پرسنل سایت به چاپ شبنامه غیرقانونی موج اقدام کردند و در سطح وسیع توسط ستاد های موسوی توزیع گردید که جای شرمندگی دارد.

وی تصریح کرد: جناب آقای رئیس دادگاه، سیاسیون ما قاعده بازی سیاسی و انتخاباتی را رعایت نمی کنند. کسی که کاندیدا می شود، اطرافیانش می خواهند با پول بیت‌المال او را رئیس‌جمهور کنند ولو به قیمت بدبخت شدن کارمندان زیادی که در زیر دستش هستند.

کرمی در ادامه دفاعیات خود گفت: آقای مهدی هاشمی در حالی که می دانست هر گونه استفاده از بیت‌المال حرام و جرم است و ما این را بارها تذکر داده بودیم، متأسفانه به آن توجه نکرد و این اتفاق افتاد.

بر اساس این گزارش مسعود باستانی نیز روزنامه‌نگار و عضو تحریریه سایت جمهوریت بود که برخی از اتهامات وی تبلیغ علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی از طریق ارسال اخبار و مطالب جهت‌دار برای سایتهای ضد انقلاب در خارج از کشور، جاسوسی و ارسال اخبار و اطلاعات خلاف واقع علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و نشر اکاذیب بقصد تشویش اذهان عمومی، توهین و افتراء به مسئولان عالیرتبه نظام از طریق سایت جمهوریت، دریافت 400 دلار کانادا از یک رسانه ضدانقلاب در کانادا و دریافت دستمزد ماهانه 300 تا 350 دلار از رادیو چکاوک بود.

باستانی در دفاعیات خود با اشاره به سابقه فعالیت خود با سایت جمهوریت که مکررا وی گرداننده اصلی این سایت را مهدی هاشمی رفسنجانی اعلام می‌کرد گفت: سایت جمهوریت زیر نظر مهدی هاشمی رفسنجانی اداره می‌شد و من به عنوان عضو شورای سردبیری شیفت بعدازظهر زیر نظر افرادی چون کرمی و نوربخش کار می‌کردم.

* تاکید مهدی هاشمی بر تخریب شورای نگهبان و سپاه

این متهم با اشاره به محورهایی که از سوی مهدی هاشمی رفسنجانی مدیریت کلان سایت جمهوریت به آنها ارائه می‌شد گفت: حمله به عملکرد 4 ساله دولت و تضعیف نهادهای قانونی کشور همچون شورای نگهبان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی مقاومت بسیج و نیز نیروی انتظامی، تضعیف شخص احمدی‌نژاد، ایجاد شبهه در انتخابات، ارائه اخبار ضد و نقیض مبنی بر سوء استفاده از اموال دولتی، القاء تقلب در انتخابات جزو محورهایی بود که در راستای وحدت شکنی و ایجاد التهاب در جامعه ما آن را در دستور کار داشتیم.

وی با اشاره به گردانندگی سایت جمهوریت توسط مهدی هاشمی رفسنجانی و نیز استقرار این سایت در محل دانشگاه آزاد گفت: دفتر این سایت در یکی از دفاتر دانشگاه آزاد مستقر بود و مبالغی که به ما ارائه می‌شد از طریق چکی از سوی دانشگاه آزاد بود.

باستانی با اشاره به سندسازی‌ها و استفاده از امکانات دولتی در سایت جمهوریت افزود: سندسازی‌ها و استفاده از امکانات این سایت مانند ریاست مهدی هاشمی رفسنجانی در سازمان بهینه‌سازی بود.

وی سایت جمهوریت را اطاق جنگ روانی علیه مسئولین نظام دانست و گفت که در این سایت با درج اخباری نادرست و نمایش ناکارآمدی دولت نهم اقدام می‌کردیم.

* ده برابر شدن صندوق‌های سیار القای مهدی هاشمی بود

این متهم اغتشاشات اخیر تاکید کرد: سوژه ده برابر شدن صندوق‌های سیار از طریق مهدی هاشمی رفسنجانی به سایت جمهوریت داده شد.همچنین اخبار ستادهای موسوی نیز در دستور کار این سایت بود.

وی با اشاره به انتشار شب‌نامه‌ای توسط وی و گردانندگان سایت جمهوریت علیه رئیس جمهور این شب‌نامه را مصداق توهین و افترا عنوان کرد و گفت: مقرر شد تا هزینه مالی این ویژه‌‌نامه از سوی کرمی و هاشمی رفسنجانی تامین شود و سپس پس از تهیه به اعضای ستاد 88 تحویل داده شد تا آنان این شب‌نامه را توزیع کنند.

۱۳۹۱/۷/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...