نسخه چاپی

گزارش اختصاصی نما از سومین جایزه جهانی عكس و فیلم اربعین:

شكارلحظه های ناب از پیاده روی اربعین/هنر به شیوه ای نو بیانگر واقعه عاشورا است

عکس خبري -شکارلحظه هاي ناب از پياده روي اربعين/هنر به شيوه اي نو بيانگر واقعه عاشورا است

عكاس برگزیده سومین جشنواره جهانی عكس اربعین گفت: فرهنگ غنی عاشورا درطول تاریخ تاثیر فراوانی بر هنر داشته است،از این رو هنر به شیوه نو و متفاوتی می تواند واقعه عاشورا را منعكس كند.

اسماعیل شعیب عکاس برتر ازکشور نیجریه در گفتگو با خبرنگار نما گفت:در پیاده روی اربعین امام حسین (ع) من بیشتر از کودکانی که در این اجتماع عظیم شرکت کرده بودنند عکاسی می کردم،دلیل آن هم به خاطر ارادتی است که به اطفال خاندان امام حسین (ع) دارم.
وی افزود:در هیچ کجای جهان چنین اتفاقی پیش نمی آید که در چند روز این جمعیت میلیونی کنار هم جمع شوند،که این نشان از لطف سالار شهیدان نسبت به مسلمانان است.من خودم هر زمانی که می خواستم عکاسی کنم واقعا نمی دانستم که از کجا عکس برداری می کنم،زیرا به یکباره با سیل خروشان جمعیت مواجه می شدیم.
بصیر احمد حسین زاده عکاس برگزیده ازکشورافغانستان در مصاحبه با خبرنگار نما گفت: سال گذشته نخستین باربود که من در پیاده روی اربعین حسینی شرکت می کردم ،در آنجا جلوه هایی از آن حادثه بزرگ را دیدم که واقعا ثبت آن درلنز دوربین هیجان انگیز بود،به عقیده من هنر تصویربرداری و هنر عکاسی بیشترین نقش را در معرفی و شناساندن پیاده روی اربعین برای جهانیان دارد.
این عکاس افغانی ادامه داد: باید از راویان و ثبت کنندگان این واقعه حمایت صورت گیرد تا به بهترین شکل هنر تصویربرداری و عکاسی در خدمت این حرکت جهانی قرار گیرد.
امیر علی جوادیان دبیر سومین جشنواره فیلم و عکس اربعین در گفتگو با خبرنگار نما اظهار داشت: در این دوره شاهد استقبال خوبی از کشورهای خارجی مواجه بودیم،در ضمن آثارامسال به لحاظ کیفیت هم از رشد قابل قبولی برخوردار بودنند.
همچنین وی تصریح کرد:به طور کلی انسان معاصر برای اینکه اهداف،سلیقه ها و عقاید خود را پیش ببرد زبان هنر را بهترین وسیله برای پیشبرد اهداف خود می داند،زیرا زبان هنر غنی تر و رسا تر می تواند پیام را برساند،چون با احساس و اندیشه همخوانی زیادی دارد، و در کل می بینیم که پیام خیلی رساتر و بهتراست نسبت به زبان محاوره ای چون دیگر زبان هنر به ترجمه احتیاج ندارد و خود گویا است.
در مراسم اختتامیه سومین جشنواره عکس و فیلم اربعین از نفرات برگزیده در دو بخش عکس و فیلم تجلیل شد. در بخش عکس رحیم السیلاوی از عراق، عبدل النبی البلوشی از کویت، زینت خسشو از سوریه، امیر قیونی از ایران، محسن بدر، اسماعیل شعیب از نیجریه، بلال حیدر از پاکستان و بصیر احمد حسین زاده از افغانستان رتبه‌های اول تا پنجم را به خود اختصاص دادند.
در بخش فیلم هم یحیی اشکنانی از کویت، سید علی سجادی از ایران، محمدعلی طراف از لبنان، احمد عبدالله از عمان، امیر عباس اٌف از آذربایجان، مهدی امینی از ایران و مهدیار مروارید از ایران نفر اول تا پنجم شناخته شدند.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این مراسم گفت: این جشنواره در تلاش است تا گوشه‌ای از بزرگی اربعین را به نمایش بگذارد.هدف ما این است که این جشنواره رافراتر از فیلم وعکس برگزار کنیم.به هر حال حادثه اربعین ،حادثه ای است که می طلبد آثار هنری زیادی برای این مراسم انجام شود،ما هم وظیفه داریم تا با تجلیل از پدیدآورندگان آثار فاخر در این زمینه،توجه بیشتر هنرمندان را نسبت به این گونه مراسمات فراهم کنیم.
ترکمان اظهار داشت: اربعین سرشار از عشق است و تلاش هایی هم که برای برگزاری این جایزه صورت گرفت برخواسته از عشق است.نوعی گذشت در حادثه کربلا و اربعین وجود دارد که انسان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، افرادی که در این حماسه شرکت می‌کنند به فکر مسائل دنیوی نیستند و این همان عشق است.
در سومین جایزه جهانی اربعین ۲ هزار و ۵۵۵ عکس از ۲۰ کشور و ۸۸ فیلم از ۱۵ کشور شرکت کرده بودند.
همچنین در این مراسم از 6 داور سومین جشنواره جایزه جهانی فیلم و عکس اربعین شامل مجتبی آقایی، رسول اولیازاده و امیرعلی جوادیان، در بخش عکس و جواد رمضان‌نژاد، سلیم غفوری و امیر رضازاده در بخش فیلم نیز تجلیل شد و علیرضا بدر، به عنوان زائر نمونه که پدر 90 ساله خود را برای زیارت اربعین به دوش کشیده بود، معرفی و هدیه‌ای ویژه به وی اهدا شد.
تجلیل از دو تن از نویسندگان کشور، کمال‌الدین شاهرخ به خاطر تألیف کتاب «آستانه خورشید» و سعید محمودی به خاطر کتاب «اربعین» از دیگر برنامه‌های مراسم اختتامیه جشنواره جهانی اربعین بود .در پایان این مراسم نیز نمایشگاه عکس سومین جایزه جهانی اربعین در فرهنگستان هنر افتتاح شد.این نمایشگاه تا 15 اردیبهشت در فرهنگستان علوم ادامه دارد و بازدید برای عموم بازدیدکنندگان آزاد است.

۱۳۹۶/۲/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...