نسخه چاپی

كرم ضد آفتاب می‌تواند باعث سرطان پوست شود

مصرف بیش از حد كرم‌های ضد آفتاب موجب مسدود شدن منافذ پوست صورت و در نتیجه عدم جذب ویتامین D و ابتلا به سرطان پوست در مدت زمان كوتاهی می‌شود.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، نتایج مطالعات جدید نشان داده است که افزایش مصرف کرم‌های ضد آفتاب یکی از دلایل شیوع سرطان پوست در سراسر جهان است.

محققان باور دارند، مصرف بیش از حد کرم‌های ضد آفتاب موجب مسدود شدن منافذ پوست صورت و در نتیجه عدم جذب ویتامین D در هنگام تابش نور آفتاب می‌شود.

مصرف کرم‌های محافظ پوست در برابر نور خورشید در سال‌های اخیر رشد بالایی داشته و همین موضوع موجب شده است که کمبود ویتامین D از 45 درصد به 75 درصد در 25 سال اخیر برسد.

به عنوان مثال، آمار و ارقام نشان داده است که سه چهارم مردم آمریکا دچار کمبود ویتامین D هستند و همین مسئله موجب افزایش مبتلایان به سرطان پوست در این کشور شده است.

گرچه می‌توان کمبود این ویتامین را با مصرف مکمل‌ها تا حدی جبران نمود، ولی واقعیت اینست که تابش نور خورشید و دریافت ویتامین D از منبع اصلی خود، بهترین محافظ در برابر سرطان است.

کاهش مصرف ویتامین D، منجر به بروز نوع سوم سرطان پوست یعنی ملانوما می‌شود؛ همانطور که کاهش قرارگیری در معرض نور خورشید و اشعه فرابنفش و استفاده از ضدآفتاب می‌تواند روش‌های مؤثری برای جلوگیری از ملانوم باشد، عدم قرار گرفتن در معرض آفتاب و یا استفاده بیش از حد از کرم ضد آفتاب نیز خطرناک و تهدید مهمی در ابتلا به این نوع سرطان است.

به گفته محققان کمبود ویتامین D، در بروز بیماری‌هایی همچون دیابت نوع 2، بیماری های کلیوی، کرون و بیماری سلیاک نقش دارد؛ همچنین ضعف عضلانی و شکستگی استخوان با بروز حادثه کوچکی نشان از کمبود این ویتامین در بدن دارد.

سرطان پوست یکی از شایع‌ترین انواع سرطان هستند که به طور جهانی حداقل 40 درصد از موارد انواع سرطان را تشکیل می‌دهد؛ به ویژه بین افراد با پوست روشن این نوع سرطان بسیار شایع است.

در سراسر جهان در سال 2012 ملانوم در نزدیک به سه میلیون نفر دیده شده و منجر به مرگ حدود صد هزار نفر شده است و بعد از آن بر اساس آمار حداقل 30 درصد افزایش ابتلا به سرطان پوست را در کشورهای مختلف جهان داشته‌ایم.

۱۳۹۶/۲/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...