نسخه چاپی

روسیه بكارگیری سلاح شیمیایی توسط ارتش سوریه را رد كرد

به گزارش نما - ایرنا نوشت: روسیه اعلام کرد که ادعای بکارگیری مهمات شیمیایی هاب-250 ساخت شوروی سابق توسط ارتش سوریه در خان شیخون کذب محض است و حقیقت ندارد.

سازمان بین المللی دیده بان حقوق بشر «هیومن رایتز واچ» در گزارشی مدعی شد که ارتش سوریه در حمله شیمیایی به خان شیخون از مهمات هوایی شیمیایی ساخت شوروی از نوع هاب-250 و پر شده از گاز سارین استفاده کرده است.
سخنگوی وزارت دفاع روسیه با رد این ادعا گفت: مهمات شیمیایی هاب-250 ساخت شوروی به هیچ کشوری صادر نشده بود.
خبرگزاری ایتارتاس روز سه شنبه به نقل از ژنرال ایگور کوناشنکوف نوشت: این مهمات با گاز سارین پر نشده بود و ادعای هیومن رایتز واچ واقعیت ندارد.

وی افزود: مهمات شیمیایی هاب-250 ساخت شوروی هیچگاه از این کشور خارج نشد و در سال های دهه 1960 میلادی بطور کامل نابود شدند.
سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: مهمات هاب-250 طوری ساخته شده بود که نمی توانست با گاز پر شود و ادعای کاربرد این مهمات با گاز سارین دروغ است.

وی ادامه داد: افزون بر آن هاب-250 در هوا در ارتفاع حدود 70 متری زمین منفجر می شد و هیچ حفره ای ایجاد نمی کرد.
سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: با وجود گذشت یک ماه از رویداد خان شیخون هیچ کارشناسی از سازمان منع تسلیحات شیمیایی یا کارشناسان کشورهای غربی از محل حادثه در این منطقه بازدید نکرد. با این وجود غربی ها درباره این واقعه شایعه سازی می کنند.
مقام روس گفت: جنگجویانی که منطقه خان شیخون را تحت کنترل دارند یک هفته پیش که از دعوت دمشق از کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی برای بازدید از این منطقه اطلاع یافتند، حفره بزرگی را در زمین کندند تا ادعای خود مبنی بر ایجاد آن توسط بمب شیمیایی را اثبات کنند.

به گزارش ایرنا، ایران و روسیه از سازمان منع تسلیحات شیمیایی در ژنو خواستند، کارشناسان خود را به خان شیخون و پایگاه الشعیرات سوریه اعزام کند که در نشست تصمیم گیری با رای مخالف غربی ها رد شد.
وزیر امور خارجه روسیه به تازگی با انتقاد از رد این پیشنهاد مسکو و تهران برای اعزام کارشناسان بین المللی به خان شیخون سوریه با هدف تحقیق در باره واقعه شیمیایی اخیر، اعلام کرد: رد این پیشنهاد پذیرفتنی نیست و طرف های غربی دلایل قانع کننده ای برای اقدام خود مطرح نکردند.

سرگئی لاوروف گفت: پیشنهاد مشترک ما برای اعزام کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی به خان شیخون به منظور تحقیق پیرامون کاربرد سلاح شیمیایی در این منطقه بدون هر گونه توضیح قانع کننده ای از سوی هیات های غربی رد شد.
خبرگزاری روسیا سگودنیا به نقل از سخنان لاوروف نوشت: مواضع شرکای غربی در این مساله کاملا نقص داشت و در واقع سازمان منع تسلیحات شیمیایی را از اعزام کارشناسان به محل حادثه در خان شیخون و پایگاه هوایی الشعیرات منع کرد.
وزیر خارجه روسیه گفت: این وضعیت را بسیار جدی می دانم، زیرا در شرایط کنونی دروغ ادعای کاربرد سلاح شیمیایی توسط ارتش سوریه کاملا آشکار شده است.

وی ادامه داد: این ادعای جعلی به این منظور مطرح شد تا از اجرای قطعنامه 2254 که در آن حل و فصل سیاسی مسائل سوریه با مشارکت تمام طرف ها پیش بینی شده است، جلوگیری و مقدمات مداخله (نظامی) در این کشور برای سرنگونی حکومت فراهم شود.
لاوروف گفت: این وضعیت در شرایطی است که مقام های انگلیسی و فرانسوی مدعی شده اند، کارشناسان آنها نمونه هایی از محل حادثه در خان شیخون را به دست آورده اند، اما در پاسخ به پرسش های طرف روسی که نمونه ها را چگونه، چه کسانی و چه هنگامی برداشته اند؟ پاسخ نمی دهند.

وی افزود: چنین وضعیتی موجب بی اعتبار شدن این سازمان بین المللی (منع تسلیحات شیمیایی) می شود و باید از ادامه این تلاش ها، جلوگیری کرد.
میخائیل اولیانف رئیس اداره منع گسترش و کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه نیز به تازگی از تصویب نشدن پیشنهاد مشترک این کشور و ایران برای تحقیق میدانی درباره واقعه خان شیخون سوریه انتقاد کرد و این اقدام را غیرقابل پذیرش خواند.
وی گفت: نتایج رای گیری در شورای اجرایی سازمان منع تسلیحات شیمیایی منجر به رد پیشنهاد روسیه و ایران برای تحقیق میدانی واقعه خان شیخون، قابل انتظار بود.

مقام روس اظهار کرد: برای تائید چنین تصمیمی در نشست به دو سوم آرا نیاز بود،اما آرای کشورهای غربی بیش از یک سوم بود.
اولیانف به خبرگزاری روسیا سگودنیا گفت: به این ترتیب، هیچ شانسی برای اعزام ناظران بین المللی به منطقه محل واقعه شیمیایی خان شیخون وجود ندارد که نتیجه می گیریم، کشورهای غربی پذیرفته اند، ارتش سوریه جنگ افزار شیمیایی بکار نبرده است و به همین دلیل هم مانع اعزام گروه ناظران بین المللی شدند تا تحقیقات دقیق انجام نگیرد و این واقعیت آشکار نشود.
سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز در این باره گفت: تحریف وقایع سوریه در کشورهای غربی روزمره شده است و این وضعیت مربوط به حادثه شیمیایی خان شیخون نیز می شود.

مقام روس در مصاحبه با روزنامه کامرسانت اظهار کرد: متاسفانه نشست اخیر هیات اجرایی سازمان منع تسلیحات شیمیایی نگرانی ما را در این باره تشدید کرده است. باید تاکید کرد که ادامه تلاش های دیپلماتیک کنونی تنها راه حل مسائل پیش آمده پس از حادثه شیمیایی خان شیخون است.

15 فرودین ماه منابع وابسته به گروههای مسلح ضدسوری از وقوع حمله شیمیایی در شهر خان شیخون واقع در جنوب استان ادلب خبر دادند و بدون ارائه دلیل و مدرکی، سوریه را متهم به پرتاب بمب شیمیایی کردند.
رسانه ها به استناد منابع خبری ضددولتی سوریه، شمار قربانیان حادثه شیمیایی خان شیخون را 100 کشته و 400 زخمی اعلام کردند.
دمشق نیز با رد این ادعا، ضمن اشاره به نابودی تمامی جنگ افزارهای شیمیایی خود بنا به تائید کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی، این اقدام را دسیسه جویی برای انجام حمله خارجی به سوریه خواند و همراه روسیه و ایران خواستار انجام کارشناسی دقیق و بی طرفانه شد.

۱۳۹۶/۲/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...