نسخه چاپی

ساخت دهكده در ماه تا سال 2020

با شتاب گرفتن اكتشافات فضایی، ماه به عنوان یك پایگاه اهمیت بیشتری پیدا كرده است. اكنون چین و آژانس فضایی اروپا در نظر دارند تا دهه ۲۰۲۰ در ماه دهكده ای ایجاد كنند.

به گزارش نما به نقل از کلیک: با شتاب گرفتن اکتشافات فضایی، ماه به عنوان یک پایگاه اهمیت بیشتری پیدا کرده است. اکنون چین و آژانس فضایی اروپا در نظر دارند تا دهه ۲۰۲۰ در ماه دهکده ای ایجاد کنند.


در سال‌های اخیر آژانس های فضایی مختلفی برنامه هایشان را برای بازگشت فضانوردان به ماه به اشتراک گذاشته اند. به جز برنامه های ناسا برای احیای اکتشافات ماه، آژانس فضایی اروپا(ESA)، روسکوموس، و آژانس های فضایی فدرال هند و چین نیز اعلام کردند برنامه هایی برای ماموریت های سرنشین دار به ماه دارند که می‌تواند به ایجاد شهرک در ماه منجر شود.

مانند همه چیزهای عصر جدید اکتشافات فضایی، به نظر می‌رسد همکاری کلید به وقوع پیوستن برنامه ها است. چنین اتفاقی بین سازمان ملی فضایی چین(CNSA) و ESA در برنامه های اکتشاف ماه رخ داده است. با اطلاعیه ای که سخنگوهای این دو سازمان این هفته اعلام کردند، CNSA و ESA امیدوارند با همکاری یکدیگر "تا دهه ۲۰۲۰ یک دهکده در ماه” ایجاد کنند.

این اطلاعیه ابتدا از طرف دبیر کل آژانس فضایی چین اعلام و توسط رئیس ارتباطات رسانه ای ESA(پل هویستندال) نیز تایید شد. هویستندال اعلام کرد: «چینی ها در حال حاضر برنامه های جاه طلبانه ای دارند. رقابت از زمان مسابقه فضایی دهه ۶۰ تاکنون تغییر کرده است. ما به اهمیت اکتشافات فضایی برای اهداف صلح جویانه و همکاری های بین المللی پی برده ایم.»

یولونگ و هویستندال تصریح کردند که این امر پایه ای برای توسعه معادن ماه، گردشگری فضایی، و تسهیل ماموریت های فضایی مخصوصا به مریخ خواهد بود. هر دوی این سازمان ها در دهه های گذشته فعالیت های موفقیت آمیزی از جمله ساخت روبات های مدارگرد و لندرهایی برای ماه داشته اند.

پروژه چانگ، لندر چینی ها به اکتشاف سطح ماه پرداخت تا چشم انداز استخراج هلیوم-۳ را بررسی کند که می‌توان از آن برای سوخت راکتورهای همجوشی روی زمین استفاده کرد. به‌طور مشابه، ماموریت SMART-1 نیز نقشه دقیقی از منطقه قطب شمال ماه ایجاد کرده است. با کمک نمودارها و نقشه قطب شمال ماه، کاوشگر توانست نقاطی را شناسایی کند که می‌توان در آن آب منجمد برداشت کرد.

در حالی که هنوز هیچ جزییات دیگری از این دهکده پیشنهادی منتشر نشده است، احتمال دارد این برنامه بر اساس نسخه اعلام شده توسط مدیر ESA، جان وورنر در دسامبر ۲۰۱۵ ساخته شود. برای CNSA که تاکنون با آژانس های فضایی دیگر همکاری کمی داشته است، این توافق می‌تواند علامت یک دوره جدید باشد. با توجه به ارتباطات نظامی قوی این آژانس، ایالات‌متحده در سال ۲۰۱۱ قوانینی مبنی بر منع استفاده CSNA از ایستگاه فضایی بین المللی گذاشت. اما توافقات بین ESA و چین می‌تواند راهی برای همکاری سه جانبه با ناسا باز کند.

۱۳۹۶/۲/۱۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...