نسخه چاپی

اعتراض كردستان عراق به وزارت خارجه ایران

بیانیه اداره روابط خارجی تاكید كرد: تعیین سرنوشت حق طبیعی ملت كردستان عراق است همانطور كه همه ملت‌ها و امت‌های جهان چنین حقی دارند.

به گزارش نما ، عصرایران به نقل از رسانه‌های کردستان عراق نوشت: اداره روابط خارجی کابینه اقلیم کردستان عراق با انتشار بیانیه‌ای به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق واکنش نشان داد.

اداره روابط خارجی کابینه اقلیم کردستان عراق در واکنش به مخالفت ایران با اجرای همه‌پرسی برای استقلال اقلیم کردستان عراق به رنج مردم کُرد در گذشته اشاره کرد.

این بیانیه گفته است: ملت کُرد فداکاری بسیاری در راه رسیدن به حق تعیین سرنوشت انجام داده و تا رسیدن به این حق به مبارزات خود ادامه خواهد داد.

در این بیانیه، کابینه اقلیم کردستان عراق نسبت به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره حق تعیین سرنوشت ملت کردستان عراق اظهار نگرانی کرد.

دولت محلی کردستان عراق اظهارات مقام ایرانی در این باره را مردود دانست و مدعی شد: تعیین سرنوشت حق طبیعی ملت کردستان عراق است همانطور که همه ملت‌ها و امت‌های جهان چنین حقی دارند. ملت کردستان فداکاری بسیاری در این راه کرده است و به مبارزات خود تا رسیدن به همه اهداف و آرمان‌های خود ادامه خواهد داد.

اداره روابط خارجی اقلیم کردستان عراق اجرای همه‌پرسی برای استقلال این اقلیم از عراق را مسئله داخلی عراقی توصیف و اعلام کرد که برای رسیدن به یک تصمیم نهایی درباره این موضوع از طریق گفتگو و تفاهم در حال بحث با دولت مرکزی بغداد است.

این بیانیه در ادامه آورده است که به همین دلیل کابینه اقلیم کردستان هرگونه اظهار نظر در این باره را رد می‌کند و مجددا اعلام می‌کند که به هیچ طرفی اجاره دخالت در این موضوع را نخواهد داد.

کابینه اقلیم کردستان عراق

واکنش کردستان عراق به موضع ایران نسبت به همه‌پرسی استقلال: تعیین سرنوشت حق طبیعی ملت کُرد است

این بیانیه در پایان مجددا تاکید کرده است که اجرای همه‌پرسی یک حق طبیعی برای ملت کُرد عراق است و تصمیم در این باره به این ملت مربوط می‌شود.

بر اساس این گزارش، سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرده بود که ایران خواهان وحدت سرزمینی عراق است و با اجرای همه‌پرسی برای جدایی اقلیم کردستان از عراق مخالف است.

بهرام قاسمی در پی اهتزاز پرچم اقلیم کردستان عراق در کرکوک گفته بود که موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران حمایت از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی عراق و تاکید بر پایبندی همه طرف‌ها به قانون اساسی و حل اختلافات در این کشور از طریق گفتگو و راهکارهای قانونی است.

منطقه اقلیم کردستان عراق اکنون به صورت فدرالی توسط کابینه منطقه ای اداره می‌شود.
مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق خواستار اجرای همه‌پرسی برای استقلال کردستان از عراق و تشکیل یک کشور مستقل است.

نخست وزیر عراق اخیرا اجرای همه‌پرسی را حق طبیعی کُردهای عراق دانست اما گفت که اکنون زمان برای اجرای این همه پرسی مناسب نیست.

۱۳۹۶/۲/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...