نسخه چاپی

قیمت نفت با سرعت در حال كاهش است

در روز پنجشنبه، قیمت نفت به دلیل كاهش كمتر از انتظار موجودی نفت آمریكا كاهش یافت. این در حالی است كه گزارش ها حاكی از افزایش تولید اعضای اوپك و عدم توانایی اوپك برای تعادل بخشیدن به بازار می باشد و این امر نیز در كاهش قیمت نفت در چند روز گذشته دخیل بوده است. در چنین وضعیتی كه عرضه نفت دارد به بالاترین حد خود می رسد، امروز نفت به كمترین قیمت خود از اواخر ماه مارچ رسیده است.

به گزارش نما ، تابناک به نقل از رویترز نوشت: امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته، ۳۲ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۰.۴۷ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۲ سنت کاهش، بشکه‌ای ۴۷.۵۰ دلار صورت گرفت.

این در حالی است که موجودی نفت خام ایالات متحده آمریکا نیز که در اوج خود از زمان اوت ۲۰۱۵ به سر می برد، در هفته منتهی به ۲۸ آپریل تنها ۹۳۰ هزار بشکه کاهش یافته و به ۵۲۷.۸ میلیون بشکه رسیده است، درحالی که روز گذشته گزارش ها حاکی از آن بود که موجودی نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۸ آپریل ۴.۲ میلیون کاهش یافته و به ۵۲۸.۳ میلیون بشکه رسیده است و این امر موجب افزایش قیمت شد. تحلیل گران انتظار داشتند این کاهش موجودی ۲.۳ میلیون بشکه باشد.

روز سه شنبه، شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد که با توجه به برنامه ای برای بالا نگاه داشتن سطح تولید، این کشور تولید نفت خود را به بالای ۷۶۰ هزار بشکه در روز رسانده است که این مقدار، بیشترین مقدار ثبت شده از دسامبر ۲۰۱۴ است.

همچنین منابع صنعتی می گویند که با وجود کاهش تولید نفت خام عراق در راستای توافق کاهش عرضه اوپک، صادرات سوخت این کشور بعد از ژانویه افزایش نشان داده است. این اقدام عراق به عنوان راهی برای رونق تولید محصولات پالایش شده و حفظ درآمدهای نفتی صورت گرفته است.

این در حالی ست که روز شنبه وزیر نفت ایران اعلام کرد کشورهای عضو سازمان اوپک و همچنین تولید کنندگان بیرون از آن درباره تمدید کاهش تولید نفت چراغ سبز نشان داده اند و تهران نیز از این مسئله حمایت می کند.

سازمان کشورهای صادر کننده نفت در ماه «می» نشستی برگزار خواهد کرد تا درباره سیاست عرضه نفت مذاکره نمایند. با وجود کاهشی که هفته گذشته در قیمت های نفت به وجود آمده بود، با این حال روز جمعه قیمت این محصول شاهد افزایش دوباره بود و دلیل آن نیز امید به تصمیم اوپک درباره تمدید قرارداد کاهش تولید نفت خام تا زمانی که اشباع جهانی نفت کاهش یابد می باشد.

سازمان کشورهای صادر کننده نفت متعهد شده است تا تولید خود را در نیمه اول سال 2017 به میزان 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش دهد. این اولین قرارداد کاهش عرضه از زمان 2008 به بعد می باشد. تولید کنندگان بیرون از اوپک متعهد شده اند تا نصف این میزان را کاهش دهند.

اوپک می خواهد تا از عرضه مازاد نفت در بازار که قیمت های نفت را پایین 52 دلار به ازای هر بشکه نگه داشته است جلوگیری نماید. 54 دلار برای هر بشکه نفت نصف قیمت این محصول در اواسط 2014 می باشد. انتظار می رود که اوپک با وجود عرضه بیش از حد بازار و سرسختی که ذخائر برای تخلیه خود نشان می دهند، توافق خود را تمدید نماید.

با وجود تمام این مسائل نظرسنجی رویترز نشان می دهد که میزان پایبندی 90 درصدی به قرارداد فعلی بیشتر از آنی است که در سال 2009 شاهد بودیم. تحلیلگران از جمله آن هایی که در آژانس بین المللی انرژی هستند میزان پایبندی به قرارداد 2017 را بی سابقه ارزیبای کرده اند.

بزرگترین افزایش تولید آپریل از آن آنگولا است جایی که تولید از میدان نفتی قطب شرقی خود را در فبریه شروع شده نموده و برای صادرات بیشتر برنامه ریزی کرده است. این افزایش باعث شده است که میزان همکاری آنگولا با اوپک از 100 درصد در اوایل امسال به 91 درصد برسد.

بنابر نظرسنجی رویترز سایر افزایش ها توسط کویت و عربستان سعودی رقم خورده است اگرچه هنوز هم بیشترین همکاری با توافق را داشته اند به طوری که عربستان در رتبه اول و کویت در رتبه دوم قرار دارد.

حتی با وجود افزایش آپریل، میزان کل کاهش تولید که توسط بزرگترین صادر کننده اوپک بدست آمده است 574 هزار بشکه در روز می باشد که بیشتر از 486 هزار بشکه هدف بوده است.

تولید ایران نیز تا حدودی افزایش داشته است. تهران تحت توافق فعلی مجاز است تا تولید خود را تا میزان کمی افزایش دهد.

۱۳۹۶/۲/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...