نسخه چاپی

اخذ دیركرد بانكی ربا و حرام است

حضرت آیت الله نوری همدانی تاكید كردند: اخذ دیركرد توسط بانك هارباو حرام است وباید تدابیر دیگری مثل گرفتن رهن یا ضامن به جای دیركرد اندیشیده شود تا مردم دچار گناه بزرگ ربا نشوند.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری حوزه این مرجع تقلید ظهرامروز در دیدار مدیرعامل و جمعی ازمسئولان بانک ملی ایران که درقم برگزارشد به تشریح ویژگی های نظام اقتصادی اسلام واهمیت کاروتلاش درآن پرداختند.

ایشان به ضرورت کسب وکار دراسلام اشاره کردند و گفتند:یکی از آموزه های دین مبین اسلام مسئله اقتصاد است که اسلام انسان هارا از فقر وفلاکت برحذر می دارد.

این مرجع تقلید در ادامه با رد شایعاتی مبنی براین که اسلام زندگی با فقر را می پسندد تاکید کردند:فقر ذاتا جزء برنامه های اسلام نیست و اگر برنامه های اسلام به طور کامل پیاده شود فقر کاملا برطرف می شود.

حضرت آیت الله نوری همدانی کار وتلاش را از دستورات دین اسلام برای فقرزدایی برشمردند و تصریح کردند:

یکی از آموزه های الهی برای ازبین رفتن مشکلات مادی وایجاد توسعه ورفاه این است که انسان ها همه اهل کار و کوشش باشند ودر تامین روزی حلال از ضعف وسستی به دور باشند.

ایشان در ادامه تاکید کردند: ائمه معصومین (ع) از سستی وکسالت به خدا پناه می بردند و انسان بی کار وتنبل را دوست نداشتند.

این مرجع تقلید به مشکل بزرگ جوامع غرب اشاره کرد و تصریح کردند:امروز مشکل کشور های غربی به خصوص آمریکا این است که مردم در آنجا در فقرو مشکلات هستند اما دولتمردان وسردمداران در این کشورها به دنبال ثروت اندوزی و رفاه خود می باشند.

*طاغوت های سه گانه در قرآن

معظم له در ادامه به انواع طاغوت در قرآن اشاره کردند و گفتند:در قرآن مجید خداوند متعال از سه نوع طاغوت نام می برد واز همگان می خواهد با آنان مبارزه کنند که از آن جمله طاغوت سیاسی :طاغوت اقتصادی و طاغوت فرهنگی است که سلاطین کارهای خودرا توجیه می کردند.

*مسئولان جلوی افزایش بی رویه قیمت ها را بگیرند

حضرت آیت الله نوری همدانی در ادامه به ضرورت بانکداری اسلامی اشاره کرده و افزودند:باید طوری باشد که در جامعه افراد دلسوز ومتعهد کار وتلاش نمایند وباتدبیر مشکل فقر را از جامعه اسلامی برطرف نمایند.

ایشان افزودند: در سیستم بانکداری کشور نباید ربا باشد و همه باید تلاش کنند که ربا از بین برود.

معظم له درادامه به تفاوت اساسی ربا ومضاربه پرداخته و گفتند:در مضاربه اسلام می خواهد اصالت با کار باشد اما در ربا اصالت با پول است.

این مرجع تقلید در پایان با اشاره به اخذ دیر کرداقساط وام توسط بانک هاتاکید کردند:اخذ دیرکرد توسط بانک ها حرام است و باید تدابیر دیگری مثل گرفتن رهن یا ضامن به جای دیر کرد اندیشیده شود تا مردم دچار گناه بزرگ ربا نشوند.

۱۳۹۱/۷/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...