نسخه چاپی

خاتمی: كاندیداها نظام را زیر سوال نبرند

امام جمعه موقت تهران از كاندیداهای انتخابات خواست در مناظرات و نحوه مواجهه با یكدیگر، اخلاق را رعایت كرده و از هنجارشكنی اخلاقی بپرهیزند.

به گزارش نما به نقل از مهر، آیت الله سید احمد خاتمی امام جمعه تهران صبح امروز و همزمان با سومین روز از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از این رویداد فرهنگی بازدید کرد.

وی در حاشیه این بازدید و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد مناظره های انتخابات ریاست جمهوری و توصیه اش به کاندیداها گفت: اصل این کار ستوده است، این که کاندیداها به صورت شفاف و صریح مناظره است شایسته تقدیر است و معتقدم چنین کاری جلوی بسیاری از اسراف ها را در تبلیغات می گیرد. منتهی باید در این زمینه به چند نکته توجه کرد. نخست اینکه آقایانی که در معرض کاندیداتوری در انتخابات هستند باید در رفتار خود اخلاق را نشان دهند و مطلع باشند که نحوه برخورد آنها با یکدیگر الگو می شود. متأسفانه در مناظره اول شاهد برخی هنجارشکنی های اخلاقی بودیم که در شأن کاندیداها نبود.

وی افزود: نگاه مولا علی (ع) بر همه مسئولیت ها نگاه امانتی است. این مناظره ها خوب نشان می دهد که چه کسی نگاهش به مسئولیت در نظام اسلامی امانتی است و چه کسی این مسئولیت را لقمه چرب برای خود می پندارد. مردم از لابلای این حرفها خوب می فهمند که چه کسی دلش برای ملت می سوزد و چه کسی به فکر ارتقاء باند خود است.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: اگر فردی در مناظره ها مدام باند و حزب خود را به رخ بکشد معلوم است که به دنبال آن است که پس از پیروزی در انتخابات به صورت اتوبوسی افرادی را به بدنه دولت وارد و خارج کند. این آفتی است که در سی و هشت سال پس از انقلاب اسلامی ما به آن مبتلا بوده ایم و حاصلی جز از دست دادن فرصت های طلایی و تجربه های کسب شده توسط مدیران ندارد.

آیت الله خاتمی در این زمینه خاطرنشان کرد: فردی که ۱۰ سال تجربه مدیریتی کسب کرده، چون نگاهمان باندی است جابجا می کنیم و با این اتفاق، فرصت هایی را که نظام با تربیت وی ایجاد کرده است از دست می رود. از مردم می خواهیم دقیق باشند که در میان کاندیداها چه کسی به دنبال خدمت است.

وی تصریح کرد: از تمامی شش نامزد انتخابات می خواهم که به این مسئله توجه کنند که در اظهارات خود نباید نظام اسلامی را زیرسوال ببرند. اما فراموش نکنند که همه بر سر سفره نظام نشسته اند و خروجی صحبت های آنها منجر به زیرسوال رفتن امام، انقلاب و خدمات کلان نظام اسلامی شود.

خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره استفاده از امکانات عمومی و دولتی برای تبلیغات انتخابات اظهار داشت: استفاده از چنین امکاناتی به ویژه در رسانه ها خلاف قانون و شرع است. چون با عدالت و قانون میانه ای ندارد. امکانات عمومی و بیت المال که در رسانه ها قرار گرفته است باید با سویه در اختیار همه قرار گیرد و من متأسفم از اینکه برخی از این امکانات از ناحیه برخی رسانه ها به صورت صریح و غیرصریح در خدمت کاندیداهای خاصی قرار گرفته است.

امام جمعه موقت تهران در ادامه اظهارات خود با اشاره به دیدارش با سیدعباس صالحی رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: در دیدارم با آقای صالحی تأکید کردم که مسئولان نمایشگاه مراقب باشند که از این اتفاق، استفاده سوء نشود. نمایشگاه کتاب سفره گسترانیده شده فرهنگ است و مانند جشن فرهنگی مایه مسرت است اما باید به برخی سوءاستفاده ها هم در آن توجه شود.

وی ادامه داد: ما معتقدیم برخی تفکرات مسموم است مانند تفکر تکفیری. اگر صاحبان این تفکر بخواهند آثار خود را در نمایشگاه عرضه کنند باید با مراقبت از آن جلوگیری کردو ما مجاز نیستیم که نمایشگاه را در اختیار چنین تفکرات مسمومی قرار دهیم. البته در فعالیت های بزرگی مانند نمایشگاه کتاب انتظار نداریم هیچ گونه خطایی رخ ندهد. من و شخص آقای صالحی که خود از فرهیختگان کشور است این اطمینان و همت را دیدم که مراقبت کامل از نمایشگاه در این جنبه ها انجام می شود.

۱۳۹۶/۲/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...