نسخه چاپی

صادرات 814 تن خرمای پیارم از هرمزگان

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد كشاورزی هرمزگان گفت: تاكنون 814 تن خرمای پیارم از هرمزگان صادرشده كه پنج درصد بیشتر از پارسال است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، مسعود گرگیج با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران افزود: پیارم هرمزگان به امارات متحده عربی، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، استرالیا، روسیه، ارمنستان، تاجیکستان و آسیای مرکزی صادرمی‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان اظهار کرد: صادرات از ابتدای فصل برداشت، از مهرماه پارسال تاکنون آغازشده است.

گرگیج با بیان اینکه بازاریابی مناسب و کیفیت بسته‌بندی علت افزایش صادرات خرمای پیارم است، تصریح کرد: این میزان ده درصد از کل محصول برداشت‌شده است.

وی با اشاره به اینکه هرمزگان دو هزار هکتار نخلستان پیارم ، با تولید سالانه هشت هزار تن محصول دارد، اضافه کرد: خرمای پیارم که به استان‌های دیگر کشور فرستاده می‌شود نیز، علاوه بر مصرف داخلی، بسته‌بندی و به خارج از کشور صادر می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان ادامه داد: شهرستان حاجی‌آباد در شمال هرمزگان با داشتن آب‌وهوای گرم و خشک، تنها منطقه کشت پیارم در ایران و هرمزگان است.

وی افزود: خرمای پیارم که به خرمای شکلاتی معروف است به علت خشک بودن و قابلیت نگهداری طولانی، مرغوب‌ترین خرمای جهان است که طرفداران زیادی در بازارهای داخلی و خارجی دارد.

گرگیج با بیان اینکه این خرما دارای ویتامین ب یک، ب دو، مواد معدنی، فسفات، پتاسیم، کلسیم و منیزیم است و هر صد گرم آن دارای پنج میلی‌گرم آهن است، تصریح کرد: هر کیلو خرمای درجه‌یک پیارم در بازار بین 20 تا 25 هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه در هرمزگان پنجاه رقم خرما تولید می‌شود که ده نوع مُرداسنگ، زرد، مُضافتی، کَریته، خَنیزی، آل مهتری، زَرک، خاصویی ، هَلیلی و پیارم آن صادراتی است، اظهار کرد: این استان با تولید سالانه 150 هزار تن خرما از 38 هزار هکتار ، مقام چهارم تولید و مقام سوم سطح زیر کشت را دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه برداشت خرما در هرمزگان با خرمای آل مهتری از اول خرداد آغاز می‌شود و با برداشت پیارم در آبان ماه پایان می‌یابد، خاطرنشان کرد: سرانه مصرف خرما در کشور دوازده کیلوگرم ، در هرمزگان چهارده و در جهان ده کیلوگرم است.

۱۳۹۶/۲/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...