نسخه چاپی

فرافكنی آشكار در مناظره ی دوم

عکس خبري -فرافکني آشکار در مناظره ي دوم

آن‌گونه كه برخی ادعا می‌كنند، ناموفق بودن برجام نه به دلیل آزمایش‌های موشكی و تقویت صنایع موشكی كشور، بلكه به علت بدعهدی طرف ‌مقابل، ارسال پیام‌های ضعف از داخل به دشمن، محكم‌‌كاری نكردن در انعقاد برجام، اجرای زودهنگام تعهدات كشورمان، ‌اعتراض نكردن و انجام ندادن اقدامات متقابل از سوی كشورمان در برابر نقض‌های مكرر برجام از سوی آمریكا و... بوده و در همه‌ این موارد، پای دولت یازدهم در میان است و اوست كه باید بابت عملكرد ضعیف خود در قبال برجام پاسخگو باشد.

دومین مناظره‌ نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری با محوریت مسائل سیاسی و فرهنگی، در حالی برگزار شد که بخشی از موضوع مناظره به برجام اختصاص یافت. با این حال، نامزدهای حامی دولت هنگامی که با انتقاد سایرین از برجام روبه‌رو شدند و پاسخی برای انتقادهای بجا و دقیق آنها نداشتند، در یک فرافکنی آشکار، پای مسائل دفاعی و موشکی کشور را به میان کشانده و متعرض تقویت قدرت موشکی کشور در برهه‌ موسوم به پسابرجام شدند. یکی از نامزدها با انتقاد از رونمایی از شهرک‌های موشکی زیرزمینی سپاه و نوشتن شعارهای ضد صهیونیستی بر روی موشک‌ها، عامل به نتیجه نرسیدن برجام را اقداماتی از این دست در داخل کشور دانست. در این زمینه توجه به چند نکته ضروری است:
۱ـ پذیرش محدودیت‌ها در صنعت هسته‌ای به بهانه رفع همه تحریم‌های هسته‌ای علیه کشورمان صورت گرفت و اکنون که حدود یک‌ سال‌ونیم از اجرای برجام می‌گذرد و بدعهدی طرف ‌مقابل در اجرای آن مشخص شده است، دولت به جای عذرخواهی از مردم و اعتراض به طرف‌های خارجی، همچنان از برجام دفاع کرده و حیات خود را به آن گره زده و آن را ابزاری برای انزوای منتقدان برجام قرار داده است.
۲ـ این اظهار نظر را می‌توان در راستای تلاش دولتی‌ها برای ایجاد دوقطبی سپاه ـ دولت و اقدامی برای خرید آرای طبقه‌ متوسط و متوسط به بالای جامعه دانست. در واقع، روحانی با این گفته و مواردی از این قبیل سعی کرد تا خود را نماینده‌ خواسته‌های طبقه متوسط جلوه دهد.
۳ـ همان‌گونه که آمریکایی‌ها اجرای برجام را به دستاویزی برای مقابله با توانایی‌های راهبردی ایران در حوزه‌های دیگری، چون توان موشکی و نفوذ منطقه‌ای کشورمان تبدیل کرده‌اند، به نظر می‌رسد برخی نامزدها هم نسبت به این قضیه چندان بی‌میل نیستند.
۴ـ آن‌گونه که برخی ادعا می‌کنند، ناموفق بودن برجام نه به دلیل آزمایش‌های موشکی و تقویت صنایع موشکی کشور، بلکه به علت بدعهدی طرف ‌مقابل، ارسال پیام‌های ضعف از داخل به دشمن، محکم‌‌کاری نکردن در انعقاد برجام، اجرای زودهنگام تعهدات کشورمان، ‌اعتراض نکردن و انجام ندادن اقدامات متقابل از سوی کشورمان در برابر نقض‌های مکرر برجام از سوی آمریکا و... بوده و در همه‌ این موارد، پای دولت یازدهم در میان است و اوست که باید بابت عملکرد ضعیف خود در قبال برجام پاسخگو باشد.

۱۳۹۶/۲/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...