نسخه چاپی

گزارش نما از نمایش رویای شب دهم اردیبهشت

در معرفی شهدای نخبه به نسل جوان كم كاری شده است/روایت هنر نمایش از نخبه انقلابی

عکس خبري - در معرفي شهداي نخبه به نسل جوان کم کاري شده است/روايت هنر نمايش از نخبه انقلابي

نمایشنامه رویای شب دهم اردیبهشت كه بخشی از زندگی ، مبارزات انقلابی و چگونگی شهادت سردار رشید سپاه اسلام محسن وزوایی از فرماندهان هشت سال دفاع مقدس می باشد ،در تالار وحدت در حال اجرا است.

نمایش رویای شب دهم اردیبهشت ترکیبی از تصویر و حرکت است که در آن ارژنگ امیرفضلی، الهام چرخنده، مهری آل آقا، آتش تقی پور، سیروس کهوری نژاد، ایمان صفا، حسام افسری، هانیه رحیمی، علیرضا عباسی، شهاب درفشدار ایفای نقش می کنند.
میلاد جباری مولانا کارگردان نمایش شب دهم اردیبهشت در مصاحبه با خبرنگار نما گفت:شهید رزوایی از فرماندهان لشکر 27 محمد رسول الله بودنند که به بیان من یک شهید نابغه بود،نابغه به دلیل اینکه ایشان نفر نخست رشته شیمی کشور بود ودر حال اینکه نخبه می باشد ،از یک روحیه عارف مسلکانه هم این شهید برخوردار است.
وی تصریح کرد: این دو شاخصه مهم رزوایی باعث شد تا به سمت تولید نمایشی از زندگی وی بپردازیم تا میهمان نگاه مخاطبان مردم در تالار وحدت باشیم. در این نمایش در مجموع 50 نفر که شامل بازیگر و عوامل پشت صحنه است ،به فعالیت مشغول هستند.
کارگردان این نمایش با بیان اینکه تئاتر هنری اصیل و بسیار تاثیر گذاراست گفت: رویای شب دهم اردیبهشت بضاعتی از سوی ما برای ادای احترام به این شهید است تا بلکه بتوانیم گوشه ای از زندگی وی را روایت کنیم.
این کارگردان تئاتر در ادامه اظهار داشت:محسن وزوایی یک شهید خاص است ،در این نمایش سعی کردیم تا به سمت شعار نرویم و به طور خاص واقعیت و اتفاقات زندگی این شهید را از زبان دوست و دشمنان وی روایت کنیم و رزوایی را تا لحظه شهادت به مخاطب معرفی نماییم .این نمایش به هر حال قطره ای از دریای زندگی پرتلاش شهید وزوایی است.امیدوارم روح ایشان نیز در اینجا حضور داشته باشد.
سیروس کهوری نژاد هم که در این نمایش نقش یک سرباز عراقی را بازی می کند به خبرنگار ما گفت: وزوایی از نخبگان علمی دانشگاه صنعتی شریف در سال 61 بود و این لحظاتی که در این نمایش شکل گرفته است روایتی است مستند از زندگی این شهید والا مقام دوران دفاع مقدس و ما اثراتی که دیگران در منش و رفتار ایشان دیده بودنند را به نمایش کشیده ایم که یکی از این افراد یک اسیر عراقی است .
وی افزود:من هم نقش اسیر عراقی را دارم که زمانی که به سمت تپه های بازی دراز می رود اسیر می شود و شهید رزوایی با این شهید رفتاری بسیار خوب داشته است ،به گونه ای که در لحظه اسارت به اسیر آب می دهد و این اسیر عراقی متعجب می گردد از رفتار برادرانه این فرمانده سپاه ایران ،که این گونه به وی لطف کرده است . این عراقی این رفتار را به نوعی تقابل رفتاری قرار می دهد که چگونه خودش با اسرای ایرانی رفتار کرده و اینجا اوضاع کاملا متفاوت است،که در این دوگانگی رفتار به یک شخصیت جدیدی می رسد.
این بازیگر تئاتر،سینما و تلویزیون در خصوص اهمیت این گونه از ژانر دفاع مقدسی و کم توجهی به آن افزود: من همیشه انتقادم به مسئولین این بوده است که نسبت به تعداد شهدایی که در دفاع مقدس بوده اند و از ویژگی های شاخصی برخوردار بوده اند کار کم ساخته شده است،برخی ها شاید انتقاد کنند که کار در حوزه دفاع مقدس زیاد تولید شده است ،اما اگر نگاهی به جنگ هایی که در سایر کشورها به پاشده و ابعاد آن هم خیلی کمتر از جنگ تحمیلی کشور ماست ،می بینیم که تا چقدآثار فاخری در این حوزه تولید کرده اند .
کهوری نژاد افزود: همچنبن گاهی رزمندگان ما را جوری نشان می دادند که بدون دانش در جبهه ها حضور پیداکرده اند در حالی اگرهمین شهید وزوایی را نگاه کنید می بینید که یک نخبه به تمام معنا بود که در سن کم در جبهه ها حضور پیدا می کند و با علم خود و نخبه بودنش کمک زیادی در مهندسی جنگ دارد.
ارژنگ امیر فضلی دیگر بازیگر این نمایش در گفتگو با خبرنگار نما گفت: به خاطر شباهت صورتم که خیلی شبیه شهید وزوایی است، کارگردان این نمایش با من تماس گرفت و من هم متن این نمایشنامه را خواندم و با کمال میل پذیرفتم در این نقش را بازی کنم.خوب باعث افتخار برای من می باشد که گوشه ای از رشادت های این شهید بزرگوار را در تئاتربازی می کنم که واقعا برایم جالب و در عین حال جذاب است.
وی افزود: این نابغه شیمی و فرمانده جنگ مایه فخر ایران اسلامی است ،به هر حال نباید بگذاریم که یاد و خاطره و جانفشانی های این شهیدان بزرگوار به دست فراموشی سپرده شود و به هر طریق ممکن باید در شناساندن رشادت های این شهیدان بزرگوار در قالب های تئاتر و فیلم و نیز سایر هنرهای موجود تلاش کرد.
نمایش رویای شب دهم اردیبهشت از 10 تا 20اردیبهشت ماه ساعت 18 به مدت 75 دقیقه در تالار وحدت به صحنه می رود.
محسن وزوایی از فرماندهان هشت سال دفاع مقدس دانشجوی رشته شیمی دانشگاه صنعتی شریف ، دهم اردیبهشت 1361 در سن 32 سالگی به درجه شهادت نائل شد.وی در عملیات الی بیت المقدس هنگام هدایت نیروهایش بر اثر اصابت گلوله و ترکش به شهادت رسید.
وزوایی که جزو دانشجویان پیرو خط امام بود، در تسخیر سفارت آمریکا در تهران مشارکت داشت و با داشتن تسلط به زبان انگلیسی، در نقش سخنگوی دانشجویان پیرو خط امام در دوران اشغال سفارت ظاهر شد.

۱۳۹۶/۲/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...